Gå til innhold

Utleiehenger uten skilt og lys

Anbefalte innlegg

Hva sier loven om dette?

Altså, hvis man skal til sagbruket og kjøpe materialer, og utleiehengeren deres mangler skilt og lysene er defekte.

Er dette et problem hvis man kun skal kjøre 1 kilometer på vei med liten trafikk?

Hva er konsekvensen om det står en politimann der, som jobber på provisjon?

Evt, blir det "min feil" ved en evt. ulykke, selv om det var den andre bilen som gjorde feil?

Hvis tilhengeren er ganske liten, må den da fortsatt ha skilt?

Den er jo i veien, så bilens eget skilt ikke synes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fører er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand jf. veitrafikkloven.

Fremgår også av kjøretøyforskriften (1994-10-04-918) at kjøretøy skal følge gjeldende krav jf. § 1-5

Dersom du velger å kjøre med tilhengeren står du ansvarlig for å ha sjekket at dette er oppfylt før kjøring :)

Lenke til kommentar

Må lysene fungere om jeg kun kjører om dagen?

Ja. 100% ja

Ja

Konsekvensen er bot, for manglende lys.

Kjøring med tilhenger uten skilt aner jeg ikke hva konsekvensene er.

Endret av cozmos
Lenke til kommentar
Må lysene fungere om jeg kun kjører om dagen?

Ja. 100% ja

Ja

Konsekvensen er bot, for manglende lys.

Kjøring med tilhenger uten skilt aner jeg ikke hva konsekvensene er.

Det gies forenklet forelegg ved feil bruk/manglende lys. Ikke bot.

Og ja, du MÅ ha skilt, og lysene MÅ fungere.

Finnes ikke noe verre enn å kjøre bak en som mangler bremselys og blinklys. Er trafikkfarlig til tusen. Sånne som ikke har hengeren sin på stell, bruker jeg å ringe til trafikkpolitiet å få dem vekk fra veien.

Lenke til kommentar
Spørsmålet var hva som måtte være i orden på en liten tilhenger med byggmaterialer for å kunne kjøre en kilometer.

Kjørelys, bremselys, blinklys, evt skiltlys. Registreringsskilt og vognkort. Også kreves det jo at tilhengeren er i forsvarlig stand m.t.p dekk, hjullagre, last o.l.

Dersom totalvekten på hengeren overstiger bilens egenvekt, må du ha BE sertefikat.

Tut å kjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
Dersom totalvekten på hengeren overstiger bilens egenvekt, må du ha BE sertefikat.

Tut å kjør.

feil, dersom totalvekten på hengeren overstiger 750kg så kreves BE. det er også en fordel om å sjekke hvor tung henger man kan kjøre med bilen sin.

Lenke til kommentar
feil, dersom totalvekten på hengeren overstiger 750kg så kreves BE. det er også en fordel om å sjekke hvor tung henger man kan kjøre med bilen sin.

"Rettelse, ny feil følger"... Så lenge tillatt totalvekt for bil +henger <3500 kg og tillatt totalvekt for henger <egenvekta til bilen kreves ikke BE.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...