Gå til innhold

HK ser bare 3 av 4GB..

OnetroM

Anbefalte innlegg

Har et aldrende ASRock Dual Sata, AMD939 plattform.

Det skal støtte 4GB og jeg økte fra 2 til 4 i vinter på XP32. XP meldte sevfølgelig bare 3GB og jeg reagerte ikke på det før jeg la inn W7 RC 64bit her om dagen.

W7 'ser' bare rett i underkant av 3GB (rundt 2912 eller noe sånt) og BIOS teller forøvrig ikke opp til mer den heller.

Jaja, defekt minnebrikke tenkte jeg og testet det nye og gamle paret hver for seg. Begge parene funker alene, men ikke samlet. Alle fire brikkene er klin like Geil Value DDR 1Gb. Bios melder fra om Dual Channel, hvilket den ikke skulle gjort om det var oddetall antall brikker som fungerte.

Har dette noe med at jeg har 1GB på skjermkortet? Klarer ikke HK å adresserer mer enn 4Gb totalt på riggen? Jeg skjønner i alle fall ikke noe siden brikkene tilsynelatende fungerer helt til alle fire står i samtidig..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et vanlig "problem" på mange kort/RAM-brikker at 4 stk ikke går.

Dual-Channel melder den nok pga at ihvertfall 2 av de står på samme "bank".

Hvis BIOS ikke teller opp alt vil ikke Win7 finne noe mer.

Jeg hadde samme problem med mitt Gigabyte-kort og Mushkin 4-pakk med RAM. Byttet til Kingston (tror jeg) og alt fungerte fint.

Win7-64 finner all rammen hos meg, mens min Vista32 naturlig nok bare finner 3.2 eller noe.

Lenke til kommentar

Så du mener jeg i så fall må bytte ut til 2 x 2Gb brikker?

Det er i så fall en oppgradering jeg ikke har tenkt å utføre på den gamle riggen, blir fort et par lapper med prisen på DDR. Utrolig klønete å lage et HK med fire minneslots hvis man ikke kan bruke alle sammen.. ;)

På systemoversikten i Win7, der man får score over HW'n sin, viser ikke Win7 noe ram i det hele tatt. Man må inn i Task Manager og se hvor mye fysisk minne man har tilgjengelig for å finne ut hva win7 bruker. Merkelig er det i alle fall.

Lenke til kommentar

Underklokke er jeg blank på, men det er vel mindre risiko mht underklokking enn overklokking.

DDR er svindyrt på 2GB-brikker, DDR2 derimot får man slengt etter seg..

Takk for hjelpen uansett. Nå trakk jeg plutselig innkjøp av ny rigg til meg med en måned eller to ;)

Lenke til kommentar

Memory Hole - Enabled! :)

Plutselig telte den til 4096, takk for hjelpen.

System clock var også satt til 166mhz, men den endret jeg til 200mhz. Den må ha resatt seg da jeg måtte resette bios etter jeg satt i nytt skjermkort i vinter.

Eneste som er dritt nå er at PC'n ikke finner router, hvilket er litt snålt siden denne bærbare jeg sitter på nå går via samme boks.. men det får bli en annen tråd.

Edit:

Etter jeg valgte enable på Memory Hole fikk jeg ikke kontakt med router, ei heller kom det noe lyd fra X-FI kortet. Alt ble innmeldt om OK på Device Manager så jeg skjønte ikke en dritt.

Hva er egentlig "Memory Hole" for noe? Jeg kan i alle fall ikke ha det på uten andre endringer, for da stopper jo dritten opp ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Fant et foruminnlegg som forklarer dette her:

NOTE: Even on machines running only 64-bit OSes, the PCI hole pretty much

has to be in the same place, because many PCI add-in cards only support

being mapped into 32-bit addressable locations, so must be placed under

4GB in the address space. This is also the reason the IOTLB exists,

so that RAM above the 4GB limit can be accessed by 32-bit PCI devices.

Det stemmer med mine observasjoner. Da får jeg bare la det være som det er frem til høsten og nytt HK/chipset kommer i hus.

Takk for hjelpen i alle fall. Om ikke annet så lærte både dere og jeg noe nytt idag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...