Gå til innhold

Rikitg bruk og effekt av heatpipe

Anbefalte innlegg

post-182921-1242118486_thumb.jpg

Hvis jeg legger denne innrettningen i en fryser med -20. Kan jeg kjøle ned et glass med lunkent vann fortere enn om det f.eks bare var en vanlig metallstang istedet for heatpipen?

I såfall, er det noen regler for hvor langt inn i metallklumpen pipen burde stå for maks effekt?

Hvilken heatpipe type passer best mtp gassen inni pipen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke helt klart fram av tegningen hva du egentlig har tenkt å gjøre men sånn generelt vil en godt designet heatpipe ha vesentlig høyere varmeøverføringskapasitet enn en metallstang med samme tverrsnitt.

Pipen bør ha maks kontaktflate med klumpen, dvs langt inn. Inni heatpipes brukes ofte freon (f-134?) eller vann. Søk på wikipedia etter 'heatpipe' for utfyllende info.

Lenke til kommentar

Se for deg en french hotdog, hvor pølsa er heatpipen og brødet er metall.

Jeg er ikke god i fysikk, men vil vannet kunne avgi varmen raskt nok til at heatpipe vs metallstang vil ha noen effekt?

Lenke til kommentar

Nei jeg skal bruke den som dørhengsel.

Ja du har helt rett.

Et spørsmål til; hvor stor må metallklumpen være for å mangle nok energi til f.eks kjøle ned 1 liter vann fra 20 til 4 grader Celsius når innrettningen er -20 grader?

Endret av Dolt
Lenke til kommentar
Nei jeg skal bruke den som dørhengsel.

Ja du har helt rett.

Et spørsmål til; hvor stor må metallklumpen være for å mangle nok energi til f.eks kjøle ned 1 liter vann fra 20 til 4 grader Celsius når innrettningen er -20 grader?

Helt avhengig av hvilken metall det er snakk om siden varmekapasiteten varierer fra stoff til stoff men for jern ville du trengt ca 3kg. Sjekk Wikipedia for detaljer om varmekapasitet for ulike metaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...