Windoge Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For noen uker siden begynte bilen min å få startproblemer. Jeg skrudde opp korkene på batteriet og merket at det nesten var tomt. Jeg fylte batteriet med ca 1 liter vann uten å få start på bilen. Når jeg vrir om nøkkelen på bilen kommer den en slags "tikk tikk tikk" (mulig en elektrisk lyd), etterfulgt av noe som høres ut som en vifte/motor som prøver å gå rundt. Mange bilkyndige mente derfor at det var startmotoren som var gåen. Jeg byttet startmotor, men dette hjalp ikke. Bilen starter i solvarmen, men ikke når det regner eller er overskyet. Jeg har derfor en aning om at det kan være batteriet som har tatt kvelden. Dersom jeg starter bilen på girene ved hjelp av en bakke fungerer den helt fint frem til jeg slår den av. Orker ingen bomkjøp, derfor ønsker jeg å høre deres meninger? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har du målt spenningen på batteriet? Skaff deg et multimeter og mål. Viss den er på 12volt se om den synker når du vrir om teningen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Klassisk eksempel på dårlig batteri/lite strøm. Det er nok strøm på batteriet til at innslaget på starteren slår inn, men når starteren prøver å drive rundt, så faller batterispenningen så mye at innslaget faller ut igjen, og så går den syklusen sånn så lenge du holder på nøkkelen -derav klikkelyden. Og med ny starter, så er det enda mer sikkert at det er utladet/defekt batteri. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Klassisk eksempel på dårlig batteri/lite strøm. Det er nok strøm på batteriet til at innslaget på starteren slår inn, men når starteren prøver å drive rundt, så faller batterispenningen så mye at innslaget faller ut igjen, og så går den syklusen sånn så lenge du holder på nøkkelen -derav klikkelyden. Og med ny starter, så er det enda mer sikkert at det er utladet/defekt batteri. Uansett er det lurt å måle spenningen så er man sikker. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Prøv med startkabler, eller booster. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Kjøp nytt batterie. Kort og greit. Batterier varer ikke evig. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det hjelper lite å bare fylle på vann. Du må få lada det opp godt igjen og. Pass på at vannivået er riktig (det står somregel noen streker på batteriet for max og min ) Og lad det med en batterilader over natta. Ta da frem ditt nyinnkjøpte mulitmeter å sjekk Det kan godt være at det har blitt dårlig av å vært så tørt, så antageligvis må du kjøpe nytt. Å anbefale ny starter før ein har sjekka batteriet var litt spesiellt synst eg. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 En grei regel, er jo at når batteriet er fullt oppladet, skal batterivannet være rett over cellene. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Vannstanden i et batteri varierer ikke med hvor mye det er ladet, vannivået skal være 10-15mm over cellene. Skal du finne ut tilstanden på batteriet så må du ha en syremåler og måle alle cellene, et toppladet batteri har 1.28 i syrevekt på alle cellene, et utladet har 1.10. Varierer syrevekten mellom cellene eller at enkelte celler er helt død (0 i syrevekt) så er batteriet ødelagt og må byttes. Meeen jeg går ut ifra at trådstarter ikke har tid eller utstyr for å prøve å redde det gamle batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå