Femtekolonne Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ryddet i fiskesakene og tenkte ta opp en gammel hobby. Begynnte så å se på nytt utstyr og ble intressert i den nye abumatic 170i. Har en sånn, men den er fra ca 1980... Har mer moderne saker til kystfiske, men dette er nesten ubrukt da det ikke fenget noe særlig. Hadde mer sans for "fang og slipp fiske" av harr og ørret hovedsakelig med lette spinnere rundt 4-9g. Kan dere anbefale ny stang og snelle til meg egnet til det? Tror vel ikke abu 170i er spesielt egnet til 4g spinnere, men så på Shimano Symetre 500FJ snelle og flere tilsynelatende kurrante stenger fra Shimano: Nexave BX 240 Light Trout 8`, Beastmaster BX 150 UL 5`, og billigste i gruppen Alivio 260 Super Sensitiv. Er ikke sikker på hvilken lengde det lønner seg å gå for eller har noe kjennskap til materiale i stengene. Så også at det er sneller ute til 6-7tusen, men det blir litt overkill. Maxgrensen for snelle+stang blir nok 2000kr Lenke til kommentar
storkers Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 kan anbefale shimano beastmaster dette er en veldig gode stenger.har inntrykk av at det meste shimano leverer er bra.jeg liker lange stenger (9-10f) til slikt fiske du beskriver,pga jeg føler det er lettere og kaste lengere og "styre" agn/sluk både under kast og innsveiving dit jeg vill.når det gjelder snelle er jeg litt usikker men personlig tror jeg d hadde blidd shimano igjen om jeg skulle hadd ny.. et tips til: kjøp multisnøre,fireline/powerpro. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Shimano virker bra til å også ha modeller i fornuftig prisklasse. Har lest litt av det som er skrevet om fireline og powerpro, men skjønte det var noen men.. Var vanskelig å knyte, kort holdbarhet,måtte ha spesiell snelle for å unngå skjæring ned i spola og stang pga oppflising av sena. Har nå liggende en sølvkrokensene 0.16 som tåler 2kg som jeg hadde tenkt å bruke. Setter mann seg i bunn eller lignende har jeg en følelse av at spinnern er tapt selv med sene som tar 10kg Lenke til kommentar
storkers Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 de problemene du nevner er får meg helt ukjent og jeg har brukt slik sene på forskjellige stenger og sneller i over 3 år.eneste at den slites litt fortere,men jeg har aldri merket at snøre har mistet noe styrke eller egenskaper når det var fliset/slitt.jeg bruker 2-3m nylon som fortom da ungår jeg og knekke stanga og/eller slite av halve snøret vist jeg blir fast,det minsker også slitasje som det er mest av de første par metrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå