RWS Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Gud sier at han skal skape en ny jord og ny himmel snart (kilde:Bibelen). Det er vel ikke uten grunn, at han har satt seg i tenke boksen Er det noen som kan forklare meg hvorfor gud skal komme tilbake til jorden og ødelegge alle de som ikke tror på ham når han med letthet kunne plassert de som tror på ham på en herlig ny planet? En av trillioner av andre planeter? ER han bare tilbedningsgal eller rett og slett sjalu... Virker ikke som rare guden spør du meg... Men jeg gleder meg til å peke nese til disse dommedags folka når atter en dato, var det 2011?, går på trynet.... Lurer på når det skal gå opp for folk at det ikke kommer noen ende tid jeg, med mindre vi lager en selv da.... Mennesker er femte generasjon aper som er i ferd med å slå knock out på oss selv ja Noen som har sett filmen "when the earth stood still"? Den tar jo opp akkurat dette med at vi er i ferd med å ta knekken på jorden... For å bøte på skillsmisser foreslår jeg at samboerskap blir likestilt som det å gifte seg , så slipper vi å gifte oss. Hva er poenget for de fleste liksom, bortsett fra at det er tradisjon? Vi er fra naturens side ikke monogame hverken menn eller kvinner, det er derfor vi er utro... Se på svaner, de lever hele livet ut i parforhold uten noen gang å bryte det, men de er også fra naturens side skapt til å være slik. Det er ikke vi.... Og det er ikke noe galt i å skille seg når to mennesker blir forskjellige... dette vet man ikke når man blir sammen, så det blir bare tull å si at dette er galt. I de fleste tilfeller er det riktig både for de som går fra hverandre og barna de har sammen... Dette er slikt ingen vet...' Jeg trives som menneske jeg. Liker å se på vakker natur, se på dyr og insekter og undre meg over hva som fikk akkurat den arten til å se slik ut og hvordan den arten ser ut om tusen år.... Vi er ikke sluttproduktet, men evolverer videre vi også og det finner jeg forbløffende. Kanskje vi en dag finner ut hvordan vi kan nyttiggjøre oss ting uten å ødelegge det? Er lov å håpe. Vi er faktisk både den mest intelligente OG den farligste arten som noengang har levd på jorden.... i sannhet en farlig kombinasjon ser det ut til, for vi er like jævelige mot vår egen art, kanskje til og med verre, enn mot andre arter.... Så det er mye å være flau over for vår art også... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hva har menneskeheten gjort som er bra for verden? Når har noen levende vesner gjort noe som er bra for verdenen? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hva er egentlig bra for verdenen? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hva er egentlig bra for verdenen? Det tror jeg ikke noe menneske kan svare på. (og med det mener jeg ikke at Gud og Jesus har svaret heller) Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har verden et mål, en agenda? det tror ikke jeg, og da kan det heller ikke være noe som er bra eller dårlig for verdenen, på lik linje med en stein. Da er altså ikke mennesket verken bra eller dårlig for verdenen. Mennesket har gjort mye moro i sin tid. Jeg tror musikk er et stort gode som ikke ville kommet til planeten uten menneskeheten. Nå vet jeg ikke om dyr er i stand til å like musikk, men det skal du ikke se bort fra. Forøvrig har vi jo muligheten til å filosofere over universet og hvor det kom fra, og vi er enda en art i det galaktiske mangfoldet, som hjelper til med å sikre liv i universet. Om det skulle vise seg å være et mål ved eksistensen, at alle levende vesner har noe vi skal fullføre, så er menneskeheten god hjelp. Vi er nyskjerrige, forskjellige og oppfinnsomme. Det er en kombinasjon som kan ta oss langt. På den andre siden, om det ikke finnes noe poeng til eksistensen så finnes det heller ikke noe poeng til menneskeheten. Da blir det opp til hver enkelt å finne en mening i sitt liv. Mitt mål er å oppleve så mye som mulig i løpet av min tid. Da har jeg hvertfall fådd noe ut av denne leve-greia Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva har menneskeheten gjort som er bra for verden? Når har noen levende vesner gjort noe som er bra for verdenen? Alle levende vesener gjør jo noe bra for hvernadre i og med at de reproduserer seg, spiser og er mat for andre ting. en stort sirkel med levende organismer som spiser hverandre. sånn som avataren min. det er jo harmoni, så da er det vel bra. Eneste mennesker som har blitt for dominerende og brutt ut av det naturlige kretsløpet. Så en dokumentar om Sumeria en gang, og da snakket de om de gamle sumererne som antageligvis var det første jordbrukssamfunnet, at kunnskapen deres hadde blitt en forbannelse, de utmagret jorden og gjorde den til ørken. Og sånn har det vel bare fortsatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi er de eneste som kan "også" videreføre livet på jorden til andre planeter. slik at det ikke dør ut på denne, tross alt kom ikke livet opprinnelig fra jorden. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 tross alt kom ikke livet opprinnelig fra jorden. Mener du at Gud skapte det? Eller at det kom fra andre planeter? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Pandomenia eller noe slikt kanskje? At levende organismer kom i en av meteorene som fra tid til annen har krasjet inn i jorden... Mulig det, men hvor om så de i fra? Vi vet at det svever en hel bråte med meteorer i en ring rundt solen, såkalt leftovers fra dannelsen av planetene i vårt solsytem, men det kan ikke ha vært noen av dem, ihvertfall lite trolig, så fra hvor kom den fra? For omlag 80-90 000 år siden var arten homo sapiens mellom 2000 til 10000 i antallet, vi var utrydningstruet! Så var det et lyst hode som fant på at vi skulle vandre over til der saudi arabia ligger nå (Det var istid den gangen og havene var mye lavere) så de vasset over og gikk smått og sikkert østover, helt ned til australia, som også bare var en liten båttur den gangen, for ca 70-80 000 år siden. Østen ble befolket, india og på borneo fant forskerne en stamme som hadde levet så øde og for seg selv at de så og si var rene etterkommere av de afrikanske utvandrerne, noe også ur folket i australia er. (Bevist med DNA) Først for førti tusen år siden, når isen for alvor trakk seg tilbake, vandret mennesket fra dagens midtøsten og inn i europa, der vi fant en annen art av mennesket, neandertaleren... (I god homo sapiens ånd slo vi dem ihjel så fort vi så dem og vi brukte rundt tusen år på å rense de siste ut fra historien...) Mellom 10-20 000 år siden vandret mennesker over berring stredet og ble til de vi i dag refererer til som indianere. I første omgang trodde vi de utvandret fra kina, japan og deromkring, men funn fra østkysten av USA viser at det også var folk fra sibir og svarte havet som utvandret over til amerika... Det står vel skrevet et eller annet sted at Seneca folket var nesten hvite og like høyreiste som europeerne som kom og utryddet dem... Og Apacher var visstnok et utrolig schtøggt folkeslag... Så som du kan se har jo den menneskelige historien vært en temmelig jevn opptur etter at de første lyse hodene fant på at de skulle dra ut av afrika.... Gud vet hva det hadde blitt av oss hvis vi ikke hadde gjort det... Vi hadde antagelig sittet et eller annet sted i kongo og slått på trommer den dag i dag, vanskelig å si... Men det er ihvertfall MYE vi ikke hadde hatt og visst om, det er sikkert. Vi er altså en art som i første omgang tilpasset oss stedet vi kom til men har etterhvert blitt arten som tilpasser stedet vi kommer til for å passe oss.... Det er det ingen arter før oss som har gjort og det er vel forskjellen også. Delfiner sies å være like intelligente, kanskje mer, som oss, men de har ikke hender og har heller ikke behov for å bygge ting, ellers hadde de sikkert gjort det..... Men terraforming er definitivt menneskelig fortrinn.... om det er til jordens beste eller ikke gjenstår vel å se..... Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Delfiner er langt i fra like smarte som mennesker. De er smarte i forhold til andre dyr, men du vil nokk ikke se en delfin vinne i sjakk anytime soon. Forøvrig synes jeg det er rart at afrikanerne enda lever som de gjorde for 2000 år siden. Hadde det ikke vært for koloniseringen så hadde de vel knapt hadd biler... Hvorfor det egentlig, hvorfor henger afrika så mye etter, selv før vi kom og ødela? Endret 13. mai 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Delfiner er langt i fra like smarte som mennesker. De er smarte i forhold til andre dyr, men du vil nokk ikke se en delfin vinne i sjakk anytime soon. Forøvrig synes jeg det er rart at afrikanerne enda lever som de gjorde for 2000 år siden. Hadde det ikke vært for koloniseringen så hadde de vel knapt hadd biler... Hvorfor det egentlig, hvorfor henger afrika så mye etter, selv før vi kom og ødela? Ja si det... Har jeg lurt på også og svarene er vel mange... Det har vel aldri vært grobunn for at de ble serlig mange kanskje og derfor aldri har bedrevet kriger i samme utstrekkning som europeere... Det er jo nettopp på grunn av alle krigene at vi faktisk har avansert teknisk da... Ikke bare kanskje, men det hjelper på fantasien når ting står om livet ditt... I Afrika har dette kanskje aldri vært nødvendig, derfor har de heller ikke utviklet seg noe videre... Delfiner kan ikke sjakk, men det er MASSE de slår oss ned i støvlene på i vannet.... Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) .... dra ut av afrika.... Gud vet hva det hadde blitt av oss hvis vi ikke hadde gjort det... Vi hadde antagelig sittet et eller annet sted i kongo og slått på trommer den dag i dag, vanskelig å si... Men det er ihvertfall MYE vi ikke hadde hatt og visst om, det er sikkert. ....Delfiner sies å være like intelligente, kanskje mer, som oss, men de har ikke hender og har heller ikke behov for å bygge ting, ellers hadde de sikkert gjort det..... Hahaha!! Dette var så morsomt, at jeg ikke kunne motstå trangen, i å måtte kommentere det. Delfiner kan ikke sjakk, men det er MASSE de slår oss ned i støvlene på i vannet.... Du har ett godt poeng der. Endret 13. mai 2009 av IDF Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Forøvrig synes jeg det er rart at afrikanerne enda lever som de gjorde for 2000 år siden. Hadde det ikke vært for koloniseringen så hadde de vel knapt hadd biler... Hvorfor det egentlig, hvorfor henger afrika så mye etter, selv før vi kom og ødela? Boka "Guns, Germs and Steel" av Jared Diamond forsøker å gi svar på hvorfor noen steinaldersamfunn utviklet seg raskere teknologisk sett enn andre. Mye tyder på at tilfeldigheter har spilt inn. De som holdt til i områder der det fantes dyr som var lette å temme og vekster som var lette å dyrke, hadde en stor fordel. Der kunne en stor del av befolkningen bruke tiden sin til andre ting enn å gjete husdyr og arbeide på jordene. Og det var mat nok til alle, noe som gjorde at befolkningen vokste, og "kundegrunnlaget" ble slik at det det ble mulig å spesialisere seg innenfor ett yrke, osv. Tilgang til metaller og energi til å utvinne dem fra malmen var også et viktig poeng. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Forøvrig synes jeg det er rart at afrikanerne enda lever som de gjorde for 2000 år siden. Hadde det ikke vært for koloniseringen så hadde de vel knapt hadd biler... Hvorfor det egentlig, hvorfor henger afrika så mye etter, selv før vi kom og ødela? Boka "Guns, Germs and Steel" av Jared Diamond forsøker å gi svar på hvorfor noen steinaldersamfunn utviklet seg raskere teknologisk sett enn andre. Mye tyder på at tilfeldigheter har spilt inn. De som holdt til i områder der det fantes dyr som var lette å temme og vekster som var lette å dyrke, hadde en stor fordel. Der kunne en stor del av befolkningen bruke tiden sin til andre ting enn å gjete husdyr og arbeide på jordene. Og det var mat nok til alle, noe som gjorde at befolkningen vokste, og "kundegrunnlaget" ble slik at det det ble mulig å spesialisere seg innenfor ett yrke, osv. Tilgang til metaller og energi til å utvinne dem fra malmen var også et viktig poeng. Det stemmer nok. Som sagt er det vel mer eller mindre tilfeldigheter at europa ble ledende i utvikling, men som du sier, befolknings veksten har nok vært mindre andre steder og derfor ikke gitt samme grunnlag for spesialisering som i europa, på godt og ondt... I dag deler vi jo denne viten med alle som vil ha den... Men det virker somme tider som afrika mangler en del av vår "evolusjon" på det tekniske området, de henger liksom alltid etter samme hvor mye hjelp de får liksom...? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Forøvrig synes jeg det er rart at afrikanerne enda lever som de gjorde for 2000 år siden. Hadde det ikke vært for koloniseringen så hadde de vel knapt hadd biler... Hvorfor det egentlig, hvorfor henger afrika så mye etter, selv før vi kom og ødela? Boka "Guns, Germs and Steel" av Jared Diamond forsøker å gi svar på hvorfor noen steinaldersamfunn utviklet seg raskere teknologisk sett enn andre. Mye tyder på at tilfeldigheter har spilt inn. De som holdt til i områder der det fantes dyr som var lette å temme og vekster som var lette å dyrke, hadde en stor fordel. Der kunne en stor del av befolkningen bruke tiden sin til andre ting enn å gjete husdyr og arbeide på jordene. Og det var mat nok til alle, noe som gjorde at befolkningen vokste, og "kundegrunnlaget" ble slik at det det ble mulig å spesialisere seg innenfor ett yrke, osv. Tilgang til metaller og energi til å utvinne dem fra malmen var også et viktig poeng. Det stemmer nok. Som sagt er det vel mer eller mindre tilfeldigheter at europa ble ledende i utvikling, men som du sier, befolknings veksten har nok vært mindre andre steder og derfor ikke gitt samme grunnlag for spesialisering som i europa, på godt og ondt... I dag deler vi jo denne viten med alle som vil ha den... Men det virker somme tider som afrika mangler en del av vår "evolusjon" på det tekniske området, de henger liksom alltid etter samme hvor mye hjelp de får liksom...? Jeg tror det er veldig vanskelig å hjelpe befolkninger som befinner seg på et annet utviklingstrinn enn oss, selv om man bringer dem teknologi osv. Det finnes mange eksempler på det fra historien også. Etter at romerne hadde invadert England bygget de opp en infrastruktur av veier, garnisoner hist og her som kunne trygge ferdselen langs veiene, handelsruter til/fra kontinentet, villaer med sentralfyring og gulvvarme, osv. Etter romerrikets sammenbrudd forsvant alt dette, og det gikk vel mer enn tusen år før England så returen av det meste av dette. Jeg tror afrikanerne må "løfte seg selv opp" - vi kan ikke gjøre det for dem. Når alt kommer til alt er vi jo alle afrikanere - sjekk forresten den nye BBC-serien "The Incredible Human Journey", torrentially available on a computer near you.) Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva har menneskeheten gjort som er bra for verden? Definerer du meningen med livet som å gjøre noe bra for verden? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nope. Men jeg ser fortsatt ikke hva menneskeheten har gjort bra for verden. Eller seg selv. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Stort spørsmål.. Hvis du tenker på innvirkninger i naturen pga av teknologi, så kan jeg være delvis enig. Teknologi er et tveegget sverd. Noen mener at det bringer med seg mer vondt enn godt. Men, vi har jo utviklet oss fra stjernestøv så å si. Vi er som naturen har lagd oss. Vil ikke alt det vi gjør i det store og det hele være naturlig? Endret 14. mai 2009 av Gyr0 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Er det naturlig selv når vi trosser naturen? Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nope. Men jeg ser fortsatt ikke hva menneskeheten har gjort bra for verden. Eller seg selv. "BRA" er en betegnelse vi mennesker bruker for å beskrive en følelse bare vi har (mest sansynelig) og det er millioner av definisjoner på hva som er "bra" . I universets øyne er det ingenting som er verken bra eller dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå