Student of Life Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) (Vet at dette sikkert er tatt opp flere ganger før, men ting endres fra år til år og jeg ønsker klare svar) Hei Jeg har en deltidsjobb hvor jeg tjener 124kr/t. Hva skjer om jeg går over frikortsgrenen (litt under 40.000)? Hvor mye må jeg skatte dersom jeg tjener 60.000? Må jeg skatte av hele beløpet eller bare det over frikortsgrensen? jeg har hørt at det er mulig å skatte så lite som ca 13%, stemmer dette? Dersom det er noe informasjon jeg ikke har spurt om er det bare å skrive ned dette også. (Kilder er et pluss). Takk for svar Endret 11. mai 2009 av JustLikeYou Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hvis jeg ikke tar helt feil, så må du skatte 50%, hvis du overskrider 39 997 kr. Hvis man skatter 13% vil du gå på en smell når det regnes ut om du har betalt for mye, lite eller nok. Da må du tilbake betale dette. Uansett er det beste å betale nok skatt, også kanskje for mye. For da vil du få tilbake en slant når restskatten kommer, uti juni. Jeg betaler 36% skatt, og vil til sommeren få igjen ca 18-20.000 kr. Uansett, for skikkelig informasjon se www.skatteetaten.no Endret 11. mai 2009 av KarmaZ Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Fra regjeringen.no: Du skal altså betale 25 prosent skatt på inntekter mellom 40 000 og 57 558 kroner. Dette er egentlig ikke skatt, men trygdeavgift med opptrappingssats på 25% for å "komme ajour", trygdeavgift betales nemlig fra første krone ved inntekter over 57 558 kroner. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Det står vel på frikortet ditt at du skal skattes 50% i det du går over frikortgrensen. Derimot får du igjen en del av pengene. Frikortgrensen er vel bare minstefradraget alle har, men siden en ikke har planer om å tjene mer enn minstefradraget slipper man å skatte underveis. Som H80 sier, så må du betale 25% skatt på den første "biten" du tjener for mye. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når du overstiger frikortgrensen er arbeidsgiver pliktig å trekke 50% skatt. Men de pengene du trekkes for mye får du igjen i skatteoppgjøret. (medio juni året etter) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå