Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd mot intens tannverk?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått med alle tannverks mor i hele dag, og begynner å bli rimelig desperat. Jeg har en bakteriedrepende fylling en tann, og dette skal egentlig sitte i i tre måneder. Det har vært litt av og på ubehag siden jeg fikk fyllingen for to uker siden, men i dag har det virkelig vært en smerte som er tilnærmet lik tortur.

 

Jeg tok en Ibux rundt klokka 16.00, da den ikke gjorde utslag tok jeg en til et par timer senere. Fortsatt ingen effekt, så jeg tok to til litt etter, og da heller ikke de hjalp, tok jeg faktisk enda et par. Nå skal det sies at denne dosen overgår alt jeg har tatt av smertestillende i løpet av de to-tre siste årene til sammen, men det er en helt forferdelig smerte, så jeg gjør nesten hva som helst nå.

 

Har funnet ut at å ha kaldt vann i munnen demper det noen hakk, men etter å ha gått med vann i munnen i snart tolv timer, begynner jeg å bli ganske lei. Ikke så lett å sove med heller.

 

Skal selvsagt ringe tannlegen first thing tomorrow, men det er i hvert fall åtte timers smertehelvete innen den tid. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips til hva i all verden man kan gjøre når man har tidenes tannverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel på en måte ikke bra for kjøttet. Og heller ikke for tanna kanskje, i og med at du har såpass verk nå, vil du kanskje påføre tanna skade ved stor nedkjøling. Det beste ville rett og slett vært å skaffe deg sprit. Det både renser og bedøver, på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar

Dette hjelper kanskje ikke nå, men i morgen når apoteket åpner kan du kjøpe sånn Dentinox eller hva det nå heter. Sånn du smører på gummene til unger som får tenner. En dråpe eller tre på/rundt tanna hjelper litt. Ellers hjelper det som andre har sagt å skylle med sprit. Jo sterkere, jo bedre. Trenger ikke svelge så her kan du kjøre på med så sterkt som du bare får tak i.

 

Kjør på med Ibux og Paracetamol sammen du. 3*200mg ibux og 2*500mg paracetamol er det tannlegen har anbealt meg og det funker bedre enn det meste. Hvertfall av ting som er reseptfritt. Husk at paracetamol ikke skal tas mange dager på rad da det kan slite litt på leveren din og at ibux kan forverre astma eller magesår. Så om du sliter med noe av det så må du være ekstra forsiktig.

Lenke til kommentar
Hvis jeg tar flere 3-4 Ibux nå, er jeg oppe i ti stykker på én dag. Kan ikke det være skadelig?

 

Nei. Tror ikke det vil gi noen skade. Hadde vært annerledes om du hadde gjort det hver dag i åresvis.

 

Dette hjelper kanskje ikke nå, men i morgen når apoteket åpner kan du kjøpe sånn Dentinox eller hva det nå heter. Sånn du smører på gummene til unger som får tenner. En dråpe eller tre på/rundt tanna hjelper litt. Ellers hjelper det som andre har sagt å skylle med sprit. Jo sterkere, jo bedre. Trenger ikke svelge så her kan du kjøre på med så sterkt som du bare får tak i.

 

Dentinox er 96% etanol, så regner med at dette vil funke bedre enn å pimpe nedpå med f.eks. vodka.

Lenke til kommentar

Sakset fra felleskatalogen om ibux:

Dosering: Voksne: Bør tilpasses sykdomstilstand og individuell respons. Ved artrose bør behandlingen ikke gis kontinuerlig, men intermitterende avhengig av pasientens plager. Analgetisk effekt: 600-1200 mg pr. døgn fordelt på 2-4 doser. Sikker antiinflammatorisk effekt kan kreve døgndoser på 2400 mg eller mer. Akutte inflammasjonstilstander i muskel-skjelettsystemet: Første dose: 1200 mg (raskest mulig etter ev. skade) deretter 1800-2400 mg daglig fordelt på 3-4 doser i 3-10 dager.

 

10 ibux av 200mg er da altså ikke skadelig.

 

edit: Så lenge du ikke har magesår eller astma eller lignende.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Nice, da skal jeg jaggu hive nedpå noen fler. Har en kompis som har Vodka og Vademecum stående, det er kanskje noe å skylle munnen med?

Selv så pleier jeg å skylle med 60% hvis jeg har tannverk og ikke blir kvitt det. Lindrer en kort stund hvertfall. Vodka eller whisky eller hva det er er ikke så nøye.

 

Dentinox er 96% etanol,
Det visste jeg faktisk ikke. Men nå vet jeg det.
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd å skylle med sprit, og jeg har prøvd å skylle med Vademecum, gå med det i munnen så lenge som overhodet mulig, men ingenting skjer.

Kjipt at jeg ikke får tak i søstra mi, de har jo en baby som får tenner nå, og jeg vet de har sånn greie de pleier smøre på.

 

Jaja, det er ikke så mye annet å gjøre enn å sitte her og pimpe vann helt til jeg får ringt tannlegen i morgen. Takk for tips, alle sammen =)

Lenke til kommentar

Prøv å hold kaldt vann i kjeften, det vil ise med en gang men ignorer det. Selv om det kanskje er lettere sagt enn gjort.

Hadde fryktelig tannpine, jeg drakk sikkert 5-6 liter vann pr dag, men det var bedre enn ingenting.

Var så sliten i slutten at jeg sovnet med vann i kjeften, resultatet ble bløt pute,dyne osv. :p

Desidert noe av det jævligste jeg har vært borti, så føler med deg.

 

Edit; Leste ikke posten, ser du allerede har funnet det ut.

Siden du sikkert er over 18år så kan jeg si at pinex forte eller medikamenter som inneholder kodein kan fungere. Men det må nok mer en anbefalt dose til.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Jepp, vann er visst det eneste som funker. Har ikke snøring på hvor mange ganger jeg har vært på do i løpet av dagen, hehe. Jeg har én flaske i fryseren og en ved siden av meg, så det alltid er iskaldt vann, det er viktig. Lunkent gjør det bare verre.

 

Blir nok en artig natt, dette :b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...