Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Endringer i utfordringer

Utfordringer/fester i sommer  

52 stemmer

1. 1. Hvilken sommermåned passer best for deg til en månedsutfordring

• Juni
      29
    • Juli
      27
    • August
      25
  2. 2. Skal månedsfestene (untatt oktoberfesten) være uten forhåndskrav

• ja
      15
    • Nei
      19
    • Vet ikke / bryr meg ikke
      18
  3. 3. Ønsker du flere ukesfester (eller to-ukers) istedet for månedsfester

• Ja, en-ukersfester
      20
    • Ja, to-ukersfester
      13
    • Nei, liker månedsfester best
      13
      6
  4. 4. Liker du de kortere utfordringene ?

• Ja
      33
    • Nei
      6
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det begynner å komme inn en del svar på pollen - det er bra. I den sammenhengen ser jeg at spørsmål nr. 2 er formulert litt klønete (Det er ikke alltid lurt å legge ut en poll sent på natta). Det jeg egentlig spør om; er om dere liker oktoberfesten med sine krav til hardware bedre enn aprilfesten der dere selv setter kravet.Er det slik dere tolket spørsmålet? Hvis ikke, så kom med noen kommentarer her.

Jeg ser gjerne at flere stemmer og at dere kommer med noen innspill. Skal vi ha en junifest; så må jeg legge den ut snart - onsdag senest.

Tom

Lenke til kommentar

Hvilken sommermåned passer best for deg til en månedsutfordring

Jeg haket av for alle månedene i spørsmål 1. Den eneste praktiske forskjellen for meg er at juli vil innebære litt mer sporadisk posting av bilder her inne. Men det er kanskje den beste måneden for å fotografere daglig.

Skal månedsfestene (untatt oktoberfesten) være uten forhåndskrav

Her svarte jeg "vet ikke". Jeg synes begge deler er moro og fortjener livets rett. Jeg forstod forresten hva du mente uten forklaring :)

Ønsker du flere ukesfester (eller to-ukers) istedet for månedsfester

Her svarte jeg "Ja, en-ukersfester". Da mener jeg i tillegg til to eller tre månedsfester. Hvis det bare blir to månedsfester kunne jeg like gjerne ha valgt to-ukersvarianten. Jeg ser gjerne at disse korte festene arrangeres over samme lest som månedsutfordringene.

Liker du de kortere utfordringene ?

Her svarte jeg nei. Og da mener jeg de utfordringene med et veldig begrenset tema, f.eks. søppel eller trær. Jeg trenger litt videre temaer for å få inspirasjon.

Lenke til kommentar

For min del har det vist seg å være vanskelig å finne motivasjonen til å delta i ukesfestene, og de kortere festene. Det er mye mulig at det har med den (imho) dårlige måten de er lagt opp - altså ved at bilder postes som et fellesgalleri helt til slutt, men jeg merker også at jeg rett og slett mangler "driven". En uke, eller enda mindre, er liksom ikke nok til at det blir en skikkelig utfordring, og da lar jeg rett og slett være om jeg ikke kommer i gang fra dag 1. Typisk var jeg ute og reiste da bakgårdssafarien startet, og da kom jeg ikke i gang når jeg kom hjem.

Hadde det vært en månedsgreie, så hadde saken stilt seg anderledes.

Måned: juli passer meg superdårlig. Når jeg reiser på ferie med familien, er det såpass slitsomt at det ikke finnes noe særlig overskudd til foto. Hyttefjellet er heller ikke særlig inspirerende. Jeg syns halve moroa er å finne på utfordringen, så la meg slippe "begrensninger". Okoberfesten er tolererbar, siden det ikke er "noe" jeg ikke kan gjøre med en 30mm. Jeg har neste utfordring klar, så det er bare å sette i gang for Juni for min del.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at ukefestene bør gå over i samme organiseringsform som månedsfestene; så det innfører vi ved neste korsvei (som blir en helt normal uke i uke 28, tipper jeg).

Jeg hadde håpet det var flere som svarte på denne pollen; det er litt lite data til å trekke noen konklusjoner.

Men det passer for en del, jeg legger ut en junifest; så ser vi hvordan det går. Det blir den samme lesten som aprilfesten - overordnet tema må vel bli "Sommeren er her". Muligens med en "snart" på slutten ?

Men jeg tror jeg jeg dropper påmeldingstråden. Det er like greit at man lager sin tråd direkte med all nødvendig info i første tråd.

Det er mange som liker dugnadene, så de består. Men de bør kanskje ha en fastere form, og regelmessighet. F.eks. at de går alltid fra fredag til søndag og bildetråden åpnes da søndags kveld. Det bør da gå 2 eller tre uker mellom hver. Oppgavene bør da muligens fokusere på teknikker og ting som man trenger å øve på (Makro, panorering, sort/hvitt osv).

Tom

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvilken sommermåned passer best for deg til en månedsutfordring?

Alle.

Skal månedsfestene (untatt oktoberfesten) være uten forhåndskrav?

Vet ikke/ja. Jeg synes oktoberfestens regler hindrer mange i å delta.

Det er en lang måned med kun det samme fastobjektivet.

Oktober skulle vært delt opp i 2-4 deler(ukesdeler).

Ønsker du flere ukesfester (eller to-ukers) istedet for månedsfester?

Ja. Sjansen for å få flere blir med og at ingen faller av er større.

Liker du de kortere utfordringene?

Ja. Liker ikke å være begrenset til en ting i en hel måned.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg synes det er greit å ha noen fester med mer ambisiøse regler (les: fast objektiv 1mnd) hvis de balanseres av å ha andre med friere utfordringer. Februarfesten i år ble forsøkt med 4 uker - 4 utfordringer og ingen faste begrensninger på utstyr, uke50mm har pleid å være en hel uke viet 50mm brennvidde etc. Registrerer heftig deltakelse ved begynnelsen av oktoberfesten og at endel henger med ennå, litt etter hva folk selv orker.

Men nå som Oktober går mot slutten blir det kanskje ikke lagt opp til flere månedsfester før neste april, og det er en fin sesong for de som liker kortere utfordringer..

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit med det forhåndskravet som er i oktoberfesten, dermed mener jeg også at det er greit med litt slappere krav i andre fester.

Når det gjelder sommermåned, så er det uaktuelt (for meg) med en hel månedsfest der.

Det kan godt være noen kortvarige utfordringer med svært rigide krav.

Lenke til kommentar

Det er godt at det begynner å komme inn innspill i denne tråden igjen. Når oktoberfesten er ferdig; så har jeg tenkt å prøve å komme med en oppsummering med de erfaringene vi har gjort i år; og lage et mer passende opplegg for 2010.

Det som er klart, er at oktoberfesten forblir som den er; den harrukket å bli en tradisjon. Og det er sundt utfordre seg selv ved å kun bruke et brennvidde i en hel måned. Det er selvsagt lurt å legge innkjøp av nytt snadder til en annen tid ;) Også salg - ihvertfall hvis det er objektivet man bruker under festen, som man selger ...

Uke 50mm er også rukket å bli en institusjon; så den forblir.

Tom

Lenke til kommentar

Greit å ikke ha månedsfester mellom oktober og april - det er krøkkete nok lys i slutten av oktober - ikke fullt så inspirerende å gå ut for å ta bilder etter jobb når det er helt mørkt ute..

Moro med dekning av festene på forsiden av akam - gøy å få mulighet til å få bildene sine med i artikkel. Bra!

Lenke til kommentar

Det burde være en oktoberfest for de som ikke har fast optikk. Mange nybegynnere som vil ha godt av det og de har som regel bare kitobjektvet.

Man kan hyle og skrike om at 50mm er 50mm på alle formater. Men det å bruke XXmm fastoptikk på 3 forskjellige formater er ikke det samme som å bruke XXmm på et format. Kan man bruke 50mm objektiver på Full Frame, APS-C og FT og slippe unna med det, så burde man kunne bruke 50, 75 og 100mm optikk e.l. på kun et format.

Den virkelige oktoberfesten;

Oktoberfest is a 16-day festival ...running from late September to early October.

2009 Sep. 19th - Oct. 4th

2010 Sep. 18th - Oct. 3rd

2011 Sep. 17th - Oct. 3rd

2012 Sep. 22nd - Oct. 7th

2013 Sep. 21st - Oct. 6th

2014 Sep. 20th - Oct. 5th

2015 Sep. 19th - Oct. 4th

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Det burde være en oktoberfest for de som ikke har fast optikk. Mange nybegynnere som vil ha godt av det og de har som regel bare kitobjektvet.

Det er god ide. Problemet er å formulere utfordringen slik at det blir en reell utfordring.

Man kan hyle og skrike om at 50mm er 50mm på alle formater. Men det å bruke XXmm fastoptikk på 3 forskjellige formater er ikke det samme som å bruke XXmm på et format. Kan man bruke 50mm objektiver på Full Frame, APS-C og FT og slippe unna med det, så burde man kunne bruke 50, 75 og 100mm optikk e.l. på kun et format.

Her har du et poeng, og jeg har tenkt en del på det. Jeg har tjent på denne tolkningen i år, og ser at det er urettferdig i det at jeg da har hatt 3 forskjellige bildevinkler å boltre meg med.

Det er dumt å følge den kalenderen ... mest fordi jeg alltid er opptatt med å drikke øl i München to-tre dager i den perioden :p Samtidig som jeg tar to-tre ukers ferie i samme slengen.

Tom

Lenke til kommentar
Det er god ide. Problemet er å formulere utfordringen slik at det blir en reell utfordring.

Hva med at zoomoptikk kan brukes hvis den alltid står fast i den ene eller andre ekstremen av zoomen? ..At en 18-55 skal brukes i enten 18mm gjennom hele utfordringen eller 55mm gjennom hele?

Så blir det både klarere formulert og litt enklere å få konsistent samme brennvidde gjennom hele perioden.

Kan også gjelde kompaktkameraer?

Heh - selv vi kanskje ikke egentlig har et problem med for få deltagere i oktoberfesten.. ;)

Lenke til kommentar

Her har du et poeng, og jeg har tenkt en del på det. Jeg har tjent på denne tolkningen i år, og ser at det er urettferdig i det at jeg da har hatt 3 forskjellige bildevinkler å boltre meg med.

Det er dumt å følge den kalenderen ... mest fordi jeg alltid er opptatt med å drikke øl i München to-tre dager i den perioden :p Samtidig som jeg tar to-tre ukers ferie i samme slengen.

Tom

Det var faktisk deg jeg tenkte på :p

35mm på Canon APS-C, 5DmkII og FT.

Skjønner godt at du ikke vil ha utfordringen under oktoberfest. Men det blir sikkert mange morsomme bilder med de digre øl-brillene på :!:

Lenke til kommentar

En uke med sammensatte bilder hadde vært gøy. Panorama, HDR, større dybde i makro-bilder, etc. Hadde vært gøy med noen tråder med tutorials, og så en uke hvor man skal prøve selv. :)

Ellers: Bildestørrelse.

Det er fint og flott med max 1280 i bredden - de fleste har skjermer som kan vise det. Men - i høyden blir det lett mye scrolling. Jeg holder meg selv til maks 1280 i bredden og maks 1024 i høyden. Da kan de som har 1280 eller bredere skjerm stort sett se hele bildet i bredden (eventuelt med ekstra museklikk), og de med 1200 eller mer i høyden kan se hele bildet i høyden.

Bruker selv 1920x1200, og må da scrolle eller resize hvis jeg ser på et bilde med 1280 i høyden - som er litt forstyrrende.

Så - hvis det kan forklares enkelt så brukerne forstår, så foreslår jeg for eksempel "maks 1280 i høyde og bredde, men at man helst skal holde seg til 1024 i høyde" eller lignende som regel for bildestørrelse.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Det er i den retningen jeg ønsker utfordringene skal. Akam bør bli mer fotoklubb lignende og ikke bare et sted der folk snakker om utstyr og hva som er best av Canon eller Nikon.

En utvalgt/frivillig tar på seg å lage en toturial og en ukesoppgave. Det som er så bra er at vi gjør ting forskjellig og kan alle lære av hverandre som fotografer, photoshoppere og akam'ister :)

HDR, makro og panorama er nevnt.

Nattfoto

Gatefoto

Panorering

Arkitektur

Stilleben

Mennesker (gatefoto)

Portretter

Kontraster;

Lyst/mørkt

Svart/hvit

Ung/gammel

Stor/liten

OSV...

Lenke til kommentar

Jepp - og vi kan også ha noen etterbehandlingsemner, som for eksempel pastellstilleben a la DJ Ingar og annet. Hadde gjerne tatt en uke med duse fargestikk på diverse i vinduskarmen..

Gjerne der at man både poster originalbildet og resultatet. Så kunne andre innimellom komme med bud på hvordan de ville gjort det, med beskrivelse av hva de gjorde. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...