Gå til innhold

FRP - fullstendig uansvarlige økonomisk (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Camlon; Selvfølgelig tenker norske bedrifter på profitt! Jeg går jo ut ifra at de profittmaksimerer i det jeg skriver. I et konkurransemarked vil derimot en situasjon hvor bedrifter holder det gående med høy profitt føre til inngang for nye bedrifter som jeg sa. Disse vil selvfølgelig stjele en del av markedet. Inngang av nye bedrifter vil på lang sikt fortsette til utsalgspris over kostnader er omtrent lik som tidligere, og vi har fått store mengder nye private realinvesteringer inn i økonomien. Dette har uansett lite med trådens tema å gjøre, selv om det er interessant nok. Dette handler om FRP's forslag, som ikke gikk ut på å benytte utlandet til alt av Norges nye investeringer i infrastruktur.

Forvaltningen av oljepengene kunne sikkert vært gjennomført annerledes, det eneste jeg sier er at FRPs forslag om bruk var enda verre. For det var det definitivt. Jeg stemmer ikke på noen av sosialistpartiene, jeg stemmer på Høyre. Dette får du diskutere med noen andre.

Så det er bedre å tenne på pengene enn å bruke dem?! Nei, nå har du rett og slett gått for langt, jeg må nesten bare le for dette blir rett og slett, litt for dumt. :)

Nå får du vokse opp og slutte å tillegge meg meninger. Skjerp deg! Jeg sier det er bedre å forvalte pengene enn å bruke dem i oppgangstider. Svar meg heller på det som burde være interessant for en FRP'er å svare på i denne diskusjonen: Hvorfor vil ikke en økning i offentlige investeringer ved bruk av norsk arbeidskraft i en høykonjunktur gi ukontrollerbar, økende inflasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon; Selvfølgelig tenker norske bedrifter på profitt! Jeg går jo ut ifra at de profittmaksimerer i det jeg skriver. I et konkurransemarked vil derimot en situasjon hvor bedrifter holder det gående med høy profitt føre til inngang for nye bedrifter som jeg sa. Disse vil selvfølgelig stjele en del av markedet. Inngang av nye bedrifter vil på lang sikt fortsette til utsalgspris over kostnader er omtrent lik som tidligere, og vi har fått store mengder nye private realinvesteringer inn i økonomien. Dette har uansett lite med trådens tema å gjøre, selv om det er interessant nok. Dette handler om FRP's forslag, som ikke gikk ut på å benytte utlandet til alt av Norges nye investeringer i infrastruktur.

At vi får inngang til flere bedrifter er positivt, ikke negativt. Da slipper vi profitmaksimering. Dette har selvfølgelig ikke noe med FRP sine budsjetter som ikke henger sammen om de bare skal bruke ekstra penger på utelandsk arbeidskraft.

Hadde de kommet på stortinget med flertall ville dette ha betydd at de ville bryte noen valgløfter, ikke at de rasterte økonomien. Kanskje litt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
At vi får inngang til flere bedrifter er positivt, ikke negativt. Da slipper vi profitmaksimering. Dette har selvfølgelig ikke noe med FRP sine budsjetter som ikke henger sammen om de bare skal bruke ekstra penger på utelandsk arbeidskraft.

Hadde de kommet på stortinget med flertall ville dette ha betydd at de ville bryte noen valgløfter, ikke at de rasterte økonomien. Kanskje litt.

Isolert sett er det positivt med fri inngang i markeder ja, men du må ta i betraktning hva det fører med seg. Det er ikke alltid vi er tjent med en finanspolitikk som fører med seg flere private investeringer. Profittmaksimering tror jeg aldri vi "slipper", og godt er det! Å holde markup'en så lav som mulig er nok et mer fornuftig mål.

Jeg tror også FRP lærer mer om ansvar når de kommer i regjering, og jeg tror uansett ikke de får lov til å føre en politikk som leder til hyperinflasjon. Det er likevel skremmende at de kan bli mektigste parti i en regjering som skal fortsette å lede oss gjennom finanskrisen med færrest mulig skrammer.

Lenke til kommentar

Isolert sett er det positivt med fri inngang i markeder ja, men du må ta i betraktning hva det fører med seg. Det er ikke alltid vi er tjent med en finanspolitikk som fører med seg flere private investeringer. Profittmaksimering tror jeg aldri vi "slipper", og godt er det! Å holde markup'en så lav som mulig er nok et mer fornuftig mål.

Jeg tror også FRP lærer mer om ansvar når de kommer i regjering, og jeg tror uansett ikke de får lov til å føre en politikk som leder til hyperinflasjon. Det er likevel skremmende at de kan bli mektigste parti i en regjering som skal fortsette å lede oss gjennom finanskrisen med færrest mulig skrammer.

Ja, men hva er negativt med at det kommer flere bedrifter inn i markedet? For meg virker det som noe positivt.

Lenke til kommentar
Ja, men hva er negativt med at det kommer flere bedrifter inn i markedet? For meg virker det som noe positivt.

I oppgangstider med presset økonomi fører det til flere lån og investeringer, høyere etterspørsel og BNP, og dermed samme effekt som direkte investeringer fra staten. Overopphetet økonomi, høyere inflasjon. I normale tider er ikke dette egentlig noe stort problem, i nedgangstider hjelper det til og fjerner noe av statens byrde til å føre konjunkturpolitikk.

Lenke til kommentar

I oppgangstider med presset økonomi fører det til flere lån og investeringer, høyere etterspørsel og BNP, og dermed samme effekt som direkte investeringer fra staten. Overopphetet økonomi, høyere inflasjon. I normale tider er ikke dette egentlig noe stort problem, i nedgangstider hjelper det til og fjerner noe av statens byrde til å føre konjunkturpolitikk.

Hvis man bruker ekstra penger på utelandsk arbeidskraft vil man også bruke noe mindre penger inn i norsk økonomi for å hindre den effekten, men den åpner for å kunne bruke mer penger enn oljefondet.

Lenke til kommentar
Hvis man bruker ekstra penger på utelandsk arbeidskraft vil man også bruke noe mindre penger inn i norsk økonomi for å hindre den effekten, men den åpner for å kunne bruke mer penger enn oljefondet.

Hehe, er dette hentet fra FRP's planer, eller bare egne idéer? Dette høres veldig lite ut som noe FRP har foreslått, hvor vil de i så fall kutte i offentlig forbruk? Hvor mye mener de må kuttes for hver milliard brukt på gjestearbeidere? Hvorfor mener de effekten av offentlig forbruk er større på prisene enn økt privat etterspørsel?

Si meg hva er fullstendig økonomisk uansvarlig for noe?

eks.

Bruke penger på uproduktive ting?

Zimbabwe økonomisk - (les:hyperinflasjon)?

USA - (helse økonomisk konkurs)?

Bruke bistandspenger uten effekt (Norge) ?

Jepp, alt dette er gode eksempler. I tillegg til det jeg har presentert i første post.

Lenke til kommentar
Hehe, er dette hentet fra FRP's planer, eller bare egne idéer? Dette høres veldig lite ut som noe FRP har foreslått, hvor vil de i så fall kutte i offentlig forbruk? Hvor mye mener de må kuttes for hver milliard brukt på gjestearbeidere? Hvorfor mener de effekten av offentlig forbruk er større på prisene enn økt privat etterspørsel?

Det er egne ideer på hvordan man kunne bruke mer oljepenger, og være økonomisk forsvarlige. For min del tror jeg at vi må bryte handlingsreglen snart, men i motsatt retning av FRP. 4% av oljefondet, kommer til å bli altfor mye i fremtiden.

Jeg er litt usikker på hva FRP mener, de er litt vage.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Husam: Hvilket er poenget. Du kritiserer Frp, uten at du aner hva programmet deres sier, hvilket ikke er noe nytt når det gjelder Frp-hatere. Årsaken til at de hater Frp er at noen har fortalt dem hvor fæle Frp er - men setter man seg ned og faktisk leser programmet deres, så innser man at de er ett av de ytterst få partiene som har en fornuftig plan og gode idéer.

Det er ikke for ingenting, at Frp foreslår noe som blir nedstemt, som sosialistpartiene bruker som fallskjerm og tar æren for etter at deres egne feilslåtte idiotiidéer går i vasken. :) Dette skjer gang på gang i store saker, men sauene i Norge er for dumme til å se det. Jeg hører nordmenn snakke om hvor idiotiske amerikanerne er som stemte på Bush, jeg skal fortelle dere at de er like idiotiske som de som gang på gang stemmer på de rød-(grønne).

Lenke til kommentar
Husam: Hvilket er poenget. Du kritiserer Frp, uten at du aner hva programmet deres sier, hvilket ikke er noe nytt når det gjelder Frp-hatere. Årsaken til at de hater Frp er at noen har fortalt dem hvor fæle Frp er - men setter man seg ned og faktisk leser programmet deres, så innser man at de er ett av de ytterst få partiene som har en fornuftig plan og gode idéer.

Jeg har ikke lest partiprogrammet til FRP fra A til Å nei, men jeg har da absolutt innsikt i flere av forslagene de har kommet med. Og å avfeie alle kritikere som sosialister og dumme sauer virker ikke spesielt intelligent det heller. Jeg kommer jo faktisk med argumenter mot FRP's forslag. Jeg synes du skal gå løs på dem og ikke meg. :)

Lenke til kommentar

Frp ønsker å investere i infrastruktur i dette landet, ikke overlevere pengene til Røkke, slik sosialistene fant det fornuftig å gjøre. Jeg ler av dere som rakker ned på Frp, da alle de skandalene som har vært med den sittende regjering ikke får folk til å innse hvilke idioter de har valgt til å styre landet vårt, da er det rett og slett ikke håp, dere får det dere fortjener i alle fall, jeg og mine er bare ofre for overtallet av idioter i dette landet.

Lenke til kommentar
På den annen side så kan det være et poeng i å kjøpe US obligasjoner for å holde økonomien deres i livet. Trist om det US markedet går dunken.

Større gjeld til utlandet hjelper ikke USA. De må redde seg selv ved å ta smertefulle avgjørelser innen skattepolitikk og kutt i offentlige utgifter. Å fortsette med å dekke budsjettunderskuddet ved lån i utlandet kan bli stygt til slutt.

Lenke til kommentar
På den annen side så kan det være et poeng i å kjøpe US obligasjoner for å holde økonomien deres i livet. Trist om det US markedet går dunken.

Gjerne for meg om du vil putte penger i Obligasjoner nå.. med renta på null og ingen teoretisk verdiøkning på mange år. Og en pengemengde som er på et nivå av eksplosivitet verden ikke har sett, på lang sikt vil vi få meget høy inflasjon. Gjerne for meg om du vil kjøpe den se den minke i verdi for så veksle tilbake fra dollar til NOK... fra en Dollar som er depresisert kraftig.

Doblet smell.

Jeg kommer til å gå short :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...