Husam Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Om FrPs politikk fører til høyere inflasjon. Hvordan kan man vite om det er forventningen eller politikken som er årsaken? Og nei, økonomisk vekst er faktisk ikke ønskelig. Ihvertfall ikke med de fremtidsutsiktene vi har for øyeblikket. Edit: Er det noen som seriøst tror at FrP vil holde alle løftene sine og forvandle Norge på et halvt år ved å vifte med en tryllestav? Hehe! Empirien viser jo at en overopphetet økonomi fører til høy inflasjon. At prisforventningene justeres opp er jo nettopp et resultat av at økonomene i landets bedrifter vet hva denne politikken vil føre til. Aktiviteten vil øke, renta vil stige, og lønningene og prisene vil stige i takt med lavere arbeidsledighet. Om vi allerede befinner oss i en høykonjunktur vil veien tilbake til naturlig ledighets- og produksjonsnivå bli lang og smertefull for private bedrifter spesielt. Resultatet blir til syvende og sist et svært høyt prisnivå, skyhøy foliorente og store utskremminger av private investeringer. Forventingene blir en selvforsterkende effekt, ikke en effekt som driver lønninger og priser opp av seg selv uavhenging av hva regjeringen gjør! Uansett, forklar meg; Hvorfor er ikke økonomisk vekst (drevet av teknologisk framgang) ønskelig i Norge i dag? FRP vil som alle andre litt drøye partier (som SV og SP) sannsynligvis lære mye om ansvar om de kommer i maktposisjon med andre samarbeidspartnere. De vil selvfølgelig finne ut at de må begrense seg, ihvertfall til en viss grad. Det betyr ikke at de økonomiske planene de har kommet med som opposisjonsparti ikke er bekymringsverdige. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 "Å rakke ned på" med argumenter rundt politikken er noe helt annet enn å lire av seg kommentarer om hvor forferdelig politikken er uten å referere til hvorfor. Hvilket er nøyaktig hva som skjer med Frp. Enten er det bare tåkeprat om "fy fader ass, Frp er ille ass", eller enda verre, det spres direkte løgner. Jeg må si jeg synes du virker utrolig lite reflektert i det du sier Pricks Takk det samme. Du bør kanskje sette deg inn i Frps politikk før du slenger ut enda flere faktafeil. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg må si jeg synes du virker utrolig lite reflektert i det du sier Pricks Takk det samme. Du bør kanskje sette deg inn i Frps politikk før du slenger ut enda flere faktafeil. Det at du bare svarer på 3 prosent av innlegget mitt og samtidig ikke klarer å begrunne påstanden din understerker jo bare det jeg skrev. Om du ikke har noe å tilføre debatten synes jeg du skal holde deg unna. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Uansett, forklar meg; Hvorfor er ikke økonomisk vekst (drevet av teknologisk framgang) ønskelig i Norge i dag? Peak oil! Lenke til kommentar
Husam Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Uansett, forklar meg; Hvorfor er ikke økonomisk vekst (drevet av teknologisk framgang) ønskelig i Norge i dag? Peak oil! Her må du utdype. Fordi oljeutvinninga er avtagende så ønsker vi ikke teknologisk framgang? Det er da nettopp nå vi må være gode på andre områder. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det at du bare svarer på 3 prosent av innlegget mitt og samtidig ikke klarer å begrunne påstanden din understerker jo bare det jeg skrev. Om du ikke har noe å tilføre debatten synes jeg du skal holde deg unna. Jeg gidder ikke å svare på et langt innlegg som ikke er annet enn et utbrudd. Det er jo du som legger opp til debattnivået her med "å fy søren du er så teit åsså Pricks" og lignende kommentarer. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Her må du utdype. Fordi oljeutvinninga er avtagende så ønsker vi ikke teknologisk framgang? Det er da nettopp nå vi må være gode på andre områder. You hit the nail spot on. Jeg sier at vi ikke ønsker teknologisk utviling fordi oljeutvinninga er avtagende. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Det at du bare svarer på 3 prosent av innlegget mitt og samtidig ikke klarer å begrunne påstanden din understerker jo bare det jeg skrev. Om du ikke har noe å tilføre debatten synes jeg du skal holde deg unna. Jeg gidder ikke å svare på et langt innlegg som ikke er annet enn et utbrudd. Det er jo du som legger opp til debattnivået her med "å fy søren du er så teit åsså Pricks" og lignende kommentarer. Jeg kom med én bemerkning på at du ikke gadd/klarte å argumentere for deg, i håp om at det skulle hjelpe. Resten av "utbruddene" mine har du tydeligvis også problemer med å argumentere mot, det holder rett og slett ikke å kalle noe for utbrudd og løgn. You hit the nail spot on. Jeg sier at vi ikke ønsker teknologisk utviling fordi oljeutvinninga er avtagende. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Det er flere innlegg i denne tråden som er rapportert som regelrett "spam". Det er helt legitimt og be sine eventuelle meningsmotstandere å underbygge sine påstander med fakta og kildehenvisninger. Enn om dette ikke er påbudt og opp til hver enkelt. Jeg vil oppfordre debattanter til å være saklige og høflige når de argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Ingen innlegg fjernes per nå. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 You hit the nail spot on. Jeg sier at vi ikke ønsker teknologisk utvikling fordi oljeutvinninga er avtagende. Hvorfor ikke? /reminds self that sarcasm never works on the interwebz Uansett, gi uland økonomisk vekst på grunn av denne teknologiske utviklingen din. Hvor skal de få energi fra? Feste et minigasskraftverk til ræva? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Uansett, gi uland økonomisk vekst på grunn av denne teknologiske utviklingen din. Hvor skal de få energi fra? Feste et minigasskraftverk til ræva? Teknologisk fremgang trenger ikke nødvendigvis føre med seg en større trang etter fossilt brennstoff. Snarere tvert imot. Det finnes absolutt ingen argumenter mot å drive forskning i Norge i dag. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg synes det er ganske skammelig av sosialistene i denne tråden, å si at det ikke har noe å si at vi har hatt økende arbeidsledighet, dere sosialistsniker kan prøve å fortelle det til de som faktisk har blitt arbeidsledige! For en avskyelig holdning til personene bak dere har. I tillegg bør dere lære dere ett og annet om hva Frp faktisk har tenkt å bruke pengene på. Infrastruktur folkens, har dere sosialister hørt om det? Jeg tror det er best at jeg linker til en artikkel, slik at dere kan lese litt om hva det betyr for et samfunn. http://en.wikipedia.org/wiki/Infrastructure Infrastructure can be defined as the basic physical and organizational structures needed for the operation of a society or enterprise, [1] or the services and facilities necessary for an economy to function. Jeg vil anbefale dere å ta dere ett lite kurs i økonomi, slik at dere kan forklare hvordan det er bedre for økonomien og sose bort oljefondet, slik sosialistpartiene har klart i det siste, fremfor å investere pengene i det som er nødvendig for at samfunnet skal fungere. Dette er basic økonomi, på videregåendenivå folkens, skjerp dere. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Overrasket over at du uttaler deg så bastant, for jeg tror ikke du vet helt hva det snakkes om. Jeg er riktignok langt fra noen sosialist, men tar langt på vei deres parti i akkurat denne saken. Hvilke funksjoner er det bedre infrastruktur skal kunne tilby? Bedre kapital- og varemobilitet, effektivitet og kommunikasjon kanskje? Det er det sannsynligvis ingen som ikke ønsker, men det har lite med saken å gjøre her. Det hjelper ikke med bedre samferdsel om samfunnet må betale kostnadene for høy inflasjon pga utbyggingen. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg synes det er ganske skammelig av sosialistene i denne tråden, å si at det ikke har noe å si at vi har hatt økende arbeidsledighet, dere sosialistsniker kan prøve å fortelle det til de som faktisk har blitt arbeidsledige! For en avskyelig holdning til personene bak dere har. I tillegg bør dere lære dere ett og annet om hva Frp faktisk har tenkt å bruke pengene på. Infrastruktur folkens, har dere sosialister hørt om det? Jeg tror det er best at jeg linker til en artikkel, slik at dere kan lese litt om hva det betyr for et samfunn. http://en.wikipedia.org/wiki/Infrastructure Infrastructure can be defined as the basic physical and organizational structures needed for the operation of a society or enterprise, [1] or the services and facilities necessary for an economy to function. Jeg vil anbefale dere å ta dere ett lite kurs i økonomi, slik at dere kan forklare hvordan det er bedre for økonomien og sose bort oljefondet, slik sosialistpartiene har klart i det siste, fremfor å investere pengene i det som er nødvendig for at samfunnet skal fungere. Dette er basic økonomi, på videregåendenivå folkens, skjerp dere. Jeg har enda ikke sett noen sosialister i denne tråden. Hvem har sagt at det ikke gjør noe? Vi har ikke blitt så særdeles truffet av finanskrisen, det er beklagelig at mennesker mister jobbene sine og man burde føre motkunjunkturpolitikk som gir insentiver til å holde bedrifter gående. Nå har det seg slik at "økonomi på videregåendenivå" ikke holder i en debatt om finanspolitikk og makroøkonomisk utvikling. Det er da positive ting FrP ønsker å bruke penger på, problemet er bare at man kan ikke gjøre det man ønsker og få alt ved å bare slenge penger på det uten at det får langsiktige konsekvenser. Vi har allerede forklart hvorfor det er bedre å "sose bort pengene", vi bruker oljepenger, men vi vil ikke bruke for mye, fordi vi vil unngå å kunstig smøre økonomien når den allerede går godt. Slik at vi unngår særdeles lønns og prisdrivende resultater med også høyere rente som blir resultatet når man ønsker å kjøle ned økonomien til et naturlig nivå igjen. Det virker som at hvis man ikke investerer noen få kroner ekstra, så har man ikke infrastruktur. Underholdende, men virkelighetsfjernt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Vi har allerede forklart hvorfor det er bedre å "sose bort pengene", vi bruker oljepenger, men vi vil ikke bruke for mye, fordi vi vil unngå å kunstig smøre økonomien når den allerede går godt. Slik at vi unngår særdeles lønns og prisdrivende resultater med også høyere rente som blir resultatet når man ønsker å kjøle ned økonomien til et naturlig nivå igjen. Hvorfor er det bedre å kaste pengene i tomme selskaper, jmf. Røkke/Akersaken enn å investere dem i infrastruktur. Til posteren over, jeg linket deg til en forklaring på hva infrastruktur betyr for et samfunn og dets økonomi, det lå tydligvis for høyt for deg, eller gadd du bare ikke å lese det, siden du spør? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Nå er det ikke noe vits å slenge ut ladede spørsmål i tråd med "Har de sluttet å slå deres kone?". Pengene blir ikke investert i tomme selskaper (selvfølgelig kan man risikere slikt, men generelt ikke). Jeg har da allerede forklart det, vi ønsker ikke å unaturlig hete opp økonomien, for i det lange løp er det bedre med en stabil lav inflasjonsvekst og fordi vi ønsker å spe på penge jevnt de neste årene. Med tanke på at vi kommer inn i en betydelig eldrebølge der det vil bli langt mer kostbart å opprettholde trygdenivået. Jeg er ikke helt sikker på tallene, men hvert individ vil måtte sørge for langt større andel trygdede enn idag hvis man ikke endrer på trygdeordningene (går over til fondering og/eller private løsninger), så skal pengene også vare til fremtidige generasjoner og ihvertfall betale trygdene til dagens generasjoner fremover. Vi investerer i infrastruktur, vi bare vil ikke investere mer enn det som er forsvarlig. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Til posteren over, jeg linket deg til en forklaring på hva infrastruktur betyr for et samfunn og dets økonomi, det lå tydligvis for høyt for deg, eller gadd du bare ikke å lese det, siden du spør? Jeg spurte ikke for at du skulle svare, jeg svarte jo forsåvidt på det selv. Poenget var at de økonomiske kostnadene ved å overopphete økonomien er langt større enn inntjeningen ved bedre infrastruktur. Det nytter ikke å skryte på seg økonomikunnskap på videregåendenivå om man ikke forstår sammenhengen med aktivitets- og prisnivå for eksempel.. Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Jeg har ikke noe særlig kunnskap om økonomi eller politikk, men det er en ting jeg har kunnskap om. Hva jeg selv ønsker meg. Jeg vil ha bedre veier med mer kapasitet så jeg slipper å stå i kø hver dag. Jeg skulle ønske jeg hadde tilgang til fiber med minimum 100mbit hastighet begge veier når jeg bor i Akershus som ifølge SSB er det fylket som ligger på 2. plass etter oslo i folketall. Jeg skulle ønske biler som ikke er dritkjedelige familiebiler og annet skrot var tilgjengelig til en pris som ikke gjorde at man måtte tjene millioner av kroner i året for å kjøpe dem. (Ta BMW M3 som eksempel. I land som Storbritannia og USA koster de kanskje 400k norske kroner. I norge koster den 1.5 millioner. Hvor er fornuften?) Dette er sikkert bare en liten del av hva jeg ønsker, men det er ting som ville gjort MITT liv bedre enn i dag. Selvølgelig er det min skyld at jeg tjener 340 000 og ikke 3 millioner i året og ikke har råd til ny M3. Men det ser ikke ut til at man skal få lov til å ha det fett her i norge. Vi har nådd et veldig bra nivå når det gjelder levestandard og jeg har igrunn "alt" jeg trenger for å være lykkelig. Men det ser ikke ut til at noen i dette landet vil strekke seg enda litt lenger for at ønsker som de jeg har skal oppfylles. Derfor stemmer jeg antakelig FRP fordi de er nærmest. Kankje er dette en egoistisk holdning. Kanskje er jeg kunnskapsløs. Kanskje er jeg dum. Men til syvende og sist bryr ikke det meg fordi jeg først og fremst vil øke kvaliteten på mitt eget liv. Jeg har tross alt kun dette ene livet å leve. Endret 17. mai 2009 av Junkfood Junkie Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Kankje er dette en egoistisk holdning. Kanskje er jeg kunnskapsløs. Kanskje er jeg dum. Men til syvende og sist bryr ikke det meg fordi jeg først og fremst vil øke kvaliteten på mitt eget liv. Jeg har tross alt kun dette ene livet å leve. Du er nok ikke dum, og heller ikke kunnskapsløs i forhold til resten av landet. Du kjenner bare ikke til konsekvensene av det FRP vil, og det er nok heller medias/skoleverkets skyld enn din egen. Men det er en helt annen sak. Du sier du vet hva du vil. Det du ville fått med på kjøpet om FRP hadde gjort alvor av å kaste penger på næringslivet når motoren i økonomien allerede går i full fart er dette: - Et stort tap i verdi på formuen din - Svært høye renter på lånet ditt Dette er effektene du vil kjenne først på kroppen, samtidig som det ville blitt vanskeligere å ta beslutninger om kjøp når prisendringene er hyppigere. I tillegg vil kostnadene også ramme det private markedet og spesielt staten hardt på sikt. Noe som selvfølgelig også vil gå ut over deg som arbeidstaker og konsument. For folk flest er jeg ganske sikker på at en sunn norsk økonomi veier tyngre enn raskere internett dersom man tar alt i betraktning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå