Gå til innhold

FRP - fullstendig uansvarlige økonomisk (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Det er mulig å ha en økonomisk politikk i Norge i dag som tydeligvis overhodet ikke tar hensyn til ringvirkningene av finanspolitikken, og likevel få en enormt stor andel av stemmer i Norge. Det er ganske skremmende.

Enig. AP for altfor mange stemmer i forhold til partiets forferdelige og fremtidsfiendtlige politikk. Som sagt, den kunnskapsrike pragmatiker vil stemme Frp. Den som er kunnskapsrik men nekter å være med på kjøret vil ikke stemme på noen partier, da ingen av dem er perfekte.

Merkverdig så er det sjeldent FrP-velger og kunnskapsrik går hånd i hånd. Du snakker her om "svartmaling av FrP" mens du lirer av deg "partiets forferdelige og fremtidsfiendtlige politikk" om AP uten å kunne engang redegjøre for hva det handler om

Hva journalister stemmer er da irrelevant her, det er hvordan mediene oppfører seg.

Det er høyst relevant at journalistene står plantet på venstresiden politisk. Det ser man også i måten de stadig sprer FUD om Frp. Det skulle bare mangle at de tar tak i regjeringen når den er såpass inkompetent, men det endrer ikke måten de behandler Frp for. Med de rødgrønne tar de tak i saker når de virkelig må. Med Frp dikter de stadig opp ny FUD.

Kan du referere til noe såkalt FUD (?) om FrP? Merkelig, de er godt plantet på venstresiden, men angriper likevel regjeringen i akt av at de er "såpass inkompetent". De behandler altså sine egne like dårlig som FrP, vel, i mine øyne så får regjeringen langt mer oppmerksomhet, som er forståelig. Men du må gjerne vise til oppdiktet FUD (hva nå enn det måtte være)

Du burde forøvrige holde deg vekk fra debatter rundt FrP hvis du ikke har planer om å diskutere rederlig.

Så det du sier er altså at det er greit å lyve om Frp, men ikke å motvirke disse løgnene? Klart du vil at de som avslører løgnpropagandaen mot Frp skal klappe igjen. Heldigvis lever vi ikke i et kommunistisk samfunn.

Nei, jeg sier at når du ikke kan noe om økonomi og heller ikke ønsker å diskutere de økonomiske aspektene av FrP sin økonomi, annet enn å slenge ut "DERE LYVER" og "USANT" så kan du likegodt klappe igjen. Men jeg har tatt til etteretning kommentarer fra moderator og skal ikke fortsette å kommentere din innebygde evne til å unngå rasjonell debatt om FrP og skulle du fortsette meningsløse kommentarer om "svartmaling ditt, svartmaling datt" og påstander som ikke er underbygget av argumentasjon så bare rapporterer jeg innleggene og det vil forhåpentligvis bli fjernet i makt av at det bare er spam.

Dette gjelder tross alt FrP sin økonomiske politikk, da må du kunne argumentere for den. Ikke gå til angrep på journalister av alle verdens ting.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
…og hvordan har Frp tenkt å løse dette problemet? Jo, ved å stenge grensene for innvandring og stigmatisere resten av innvandrere som allerede er integrert i samfunnet.

Neida. Innvandring vil vi fortsatt ha, og det er ikke "stigmatisering" å legge frem fakta. Men det er klart at fakta i følge mange på venstresiden er nettopp "stigmatisering", og derfor gjør de alt de kan for å begrave fakta.

Alt dette mens de siste hendelser viser at de mest brutale æresdrapene i det siste har blitt begått av etniske nordmenn

Ingen etniske nordmenn har begått æresdrap. Æresdrap skjer ikke i affekt eller i dyp fortvilelse. Æresdrap er et drap som er kynisk planlagt for å gjenopprette "tapt ære". Der går gjerne flere familiemedlemmer sammen og dreper jenta fordi hun ikke føyde seg.

Når en psykisk syk person dreper noen i affekt er ikke dette æresdrap.

Du snakket om rasjonalitet i forhold til Frp, hvor ser du rasjonalitet i forhold til dette? Ved å stenge grensene og distansere allerede velintegrerte innbyggere av dette landet med irrasjonell innvadringspolitikk hjelper ikke på utviklingen som vi har sett i det siste.

Frp er det eneste partiet med en rasjonell innvandringspolitikk. Selv "mer tvangsekteskap og omskjæring plz"-partiet AP har jo begynt å dilte etter innvandringspolitikken Frp har hatt i alle år.

Flere og flere velintegrerte innvandrere stemmer også Frp fordi de skjønner at dagens situasjon ødelegger for dem. Det er jo ikke de velintegrerte Frp har problemer med heller, men snarere det at vi oversvømmer landet med nye folk som ikke blir integrert.

Problemet blir ikke borte før man begynner å betrakte alle voldtektsmenn og mordere på lik linje dvs. på tvers av etnisk eller religiøs tilhørighet.

Strutsen stikker gjerne hodet i sanden og håper problemet forsvinner. Frp har innsett at det ikke forsvinner. Visse grupper er overrepresentert i statistikken, og da må vi finne ut hvorfor. Vi kan ikke bare ignorere dette problemet og håpe at det forsvinner av seg selv.

Uff så fælt vi har det her i Norge

Mener du å si at alt er perfekt?

Synd at majoriteten av økonomer ikke er enig med deg her.

De samme som det viste seg tok feil hele tiden? Flotte greier.

Den så kalte ubrukelige politikken har faktisk bidradd til at Norge i dag kjenner minst til verdenskrisen i sammenligning med majoriteten av andre land i verden.

Nei, bl.a. oljen har bidratt til det.

Hvordan kan du da igjen snakke om rasjonalitet uten å se hvor irrasjonell du er selv. Uansett hvor bra politikken til de andre partier er, så lenge det ikke er Frp sin politikk, så kommer du til å kritisere den.

Nei, nå driver du med projisering. Det er vel heller slik at du automatisk avviser alt Frp har å si fordi du ikke ønsker å bruke litt tid på å sette deg inn i hva det faktisk handler om. Dette er sannsynligvis fordi du er lurt av skremmebildet i media av Frp.

Jeg har flere ganger berømmet f.eks. dagens regjering når de har gjort noe bra. Den nye ekteskapsloven var helt fantastisk, og jeg skrøt av regjeringen da den ble gjennomført.

Frp er for rasjonelle mennesker med kunnskap om samfunnet som vil være pragmatiske, og som stemmer på det minste ondet.

Nå er du meget underholdene og morsom. De fleste undersøkelser viser at det er nettopp Frp sine velgere som har minst kunnskap og utdanning. Man kan ikke forvente noe bedre fra dem enn at de stemmer Frp.

Her ser vi den vanlige elitismen fra venstresiden ja. Har man ikke et eller annet mykt sosialfag fra universitetet så må man jo være Frper. Sosiologi-rødvinstantene i luksusvillaene sine er tydeligvis det ultimate mennesket Norge har å bidra med.

Lenke til kommentar
Merkverdig så er det sjeldent FrP-velger og kunnskapsrik går hånd i hånd.

I følge den vanlige rødgrønne svartmalingen av Frp ja.

Du snakker her om "svartmaling av FrP" mens du lirer av deg "partiets forferdelige og fremtidsfiendtlige politikk" om AP uten å kunne engang redegjøre for hva det handler om

Så det er greit å rakke ned på Frp, men ikke på AP? Aner jeg dobbeltmoral igjen?

Merkelig, de er godt plantet på venstresiden, men angriper likevel regjeringen i akt av at de er "såpass inkompetent".

Dette har jeg allerede svart på. Dette er fordi det er såpass åpenbart at de bare må ta tak i det.

De behandler altså sine egne like dårlig som FrP

Nei. Med Frp dikter de opp ting og kjører stadige angrep. Med regjeringen tar de bare tak når det først er noe veldig tydelig de skjønner de må ta opp.

Nei, jeg sier at når du ikke kan noe om økonomi og heller ikke ønsker å diskutere de økonomiske aspektene av FrP sin økonomi, annet enn å slenge ut "DERE LYVER" og "USANT" så kan du likegodt klappe igjen.

Da vil jeg oppfordre deg til å gjøre det samme, siden du ikke kan noe om økonomi.

Men jeg har tatt til etteretning kommentarer fra moderator og skal ikke fortsette å kommentere din innebygde evne til å unngå rasjonell debatt om FrP

Kanskje jeg skal slutte å kommentere din innebygde evne til å unngå rasjonell debatt om Frp også?

Dette gjelder tross alt FrP sin økonomiske politikk, da må du kunne argumentere for den. Ikke gå til angrep på journalister av alle verdens ting.

Det er høyst relevant at mediene lyver om Frp. Særlig siden du er en av dem som ukritisk sprer slikt videre.

Lenke til kommentar
Du snakker her om "svartmaling av FrP" mens du lirer av deg "partiets forferdelige og fremtidsfiendtlige politikk" om AP uten å kunne engang redegjøre for hva det handler om

Så det er greit å rakke ned på Frp, men ikke på AP? Aner jeg dobbeltmoral igjen?

"Å rakke ned på" med argumenter rundt politikken er noe helt annet enn å lire av seg kommentarer om hvor forferdelig politikken er uten å referere til hvorfor.

De behandler altså sine egne like dårlig som FrP

Nei. Med Frp dikter de opp ting og kjører stadige angrep. Med regjeringen tar de bare tak når det først er noe veldig tydelig de skjønner de må ta opp.

Gi meg eksempler på ting de dikter opp.

Det er høyst relevant at mediene lyver om Frp. Særlig siden du er en av dem som ukritisk sprer slikt videre.

Igjen, gi meg eksempler på ting de dikter opp.

Har du noe å utdype om FrP sin økonomiske politikk som denne tråden handler om? Hvis ikke neste innlegg handler om FrP sin økonomiske plan og hvorfor FrP sine planer om å føre en særdeles ekspansiv finanspolitikk på toppen av en høykunjunktur i dine øyne var smart. Så vil innleggene dine bli rapportert.

Lenke til kommentar
Synd at majoriteten av økonomer ikke er enig med deg her.

De samme som det viste seg tok feil hele tiden? Flotte greier.

Jeg må si jeg synes du virker utrolig lite reflektert i det du sier Pricks, og det er mye rart å ta tak i av det du skriver. Men i og med at det er FRP's økonomiske politikk denne tråden handler om får vi prøve å holde oss der. Hvilke økonomer var det du syntes burde forutse finanskrisen? At oppturen ikke kom til å vare evig visste jo alle makroøkonomer, det støtter all empiri. At de ikke advarte sterkt nok mot den og ikke visste skalaen på nedturen er en annen ting, men det er ikke relevant. Samfunnsøkonomer er ikke på hjemmebane når det gjelder årsakene og oppbyggingen av finanskrisen, og det er vel de som i utgangspunktet skal ha best kontroll på konjunktursvingninger, oppturer og nedturer. Det var "umulig" å spå en subprimelånekrise for vanlige samfunnsøkonomer.

Jeg stusser litt når du argumenterer for at FRP's forslag sikkert er greit fordi det finnes hendelser disse økonomene ikke har forutsett. Tror du ikke disse ekspertene vet noenting om virkningene av konjunkturpolitikk og innflytelse på variabler i økonomien? Argumentet "økonomene klarte ikke å forutse finanskrisen, de aner sikkert ikke hva som skjer om vi øker offentlig forbruk" nytter ikke.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mye til for å skjønne hvordan media alltid prøver å fremstille FrP i et negativt søkelys. Deres konklusjon etter at FrP brøt bystyresamarbeidet i Bergen etc, var at "Frp aldri kan styre med andre", noe som er totalt feil. Dette var jo et bevis på at FrP er mer opptatt av å få gjennom sin politikk, enn å ha makt, noe spessielt AP er veldig glad i.

Husker da Per Sandberg gikk på talerstolen i beruset tilstand i 2006. Da gjorde mediene alt de kunne for å rakke ned på FrP og deres ledere. Så man tok altså nestlederen som et eksempel på hvordan partiet FrP oppfører seg i stortinget. Han virket ikke tydelig beruset på talerstolen, og det var langt innenfor det grensene tillater.

Ja, så da skal man vel si at hele Arbeiderpartiet er tjukke i huet, fordi Sahera Kahn tilfeldigvis brukte litt penger på spåkoner fra stortingets telefon?

Det er jo fortsatt slik at folk tror at FrP "nekter for klimaendringene", noe som er ganske morsomt. Eller at FrP "ikke bryr seg om de fattige" fordi de kutter i bistanden. Hva skal man si til sånt? Det skumle er jo at medias skremselsbilde, påvirker ungdom. Som at ungdom ikke skal stemme FrP. Skremmende.

Dersom jeg hadde utdannet meg til journalist, og blitt politisk kommentator er jeg ganske sikker på at ingen FrP-ere og andre på høyresiden ikke hadde vært ønsket. Hadde jeg fått være politisk kommentator for NRK eller TV2 om jeg hadde elsket Siv Jensen og FrP? Neppe. Der er det kun venstresiden som hører hjemme. Og det er jo nettopp den slags ting, som gjør at pressestøtten er helt umoralsk.

Det er mange fordommer ute og går om FrP. Disse fordommene skal bekjempes når FrP får regjeringsmakt. enten det er i 2009, 2013 eller 2017.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Hva har det med FRP's økonomiske forslag å gjøre, FrittMenneske? Det er det som virkelig er skremmende, og forresten også det tråden handler om.

Fordi Rampagne og Pricks blant annet diskuterte hvordan media fremstiller FrP og om det var eksempler på dette. Hadde bare noe på hjertet anngående dette. Jeg innser at det ikke var knyttet opp til den økonomiske diskusjonen :)

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Denne setningen sier igrunn alt når det gjelder diskusjon rundt FrPs politkk.

Edit: Dette kan åpenpart feiltolkes, og for å presisere så er det et pro FrP utsagn.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man være så fantastisk intelligent for å kunne gjøre seg opp en mening om det politiske landskap?

Er folk uinteligente fordi de stiller seg kritisk til skatte og avgiftsnivå, eller den store tilstrømningen av flyktninger? Må man være intelligent og kunnskapsrik for å være enig i FrP på slike områder?

Folk har da ikke noe problemer med å skjønne seg på sin egen økonomi, sin egen livssituasjon, sitt lokalsamfunn. Folk har heller ikke problemer med å skjønne at den rød-grønne regjeringen forsøker å hjernevaske befolkningen om at markedsøkonomien er død pga. finanskrisen.

Det skinner rett gjennom hos folk. Frp er ingen kode. Menneskene i partiet snakker ikke i koder, og det er ingen hemmeligheter ved deres politikk :)

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Denne setningen sier igrunn alt når det gjelder diskusjon rundt FrPs politkk.

Edit: Dette kan åpenpart feiltolkes, og for å presisere så er det et pro FrP utsagn.

Hva med å diskutere emnet da? Som er her? Det er dessverre ytterst få som ønsker å diskutere med litt kunnskap i bakhånd. Det er bra at noen ihvertfall prøver. Dessverre har man slike som Pricks som gjør det de kan for å vri emnet inn på noe annet (i dette tilfellet FrP og media, samt rakke ned på de rødgrønne)

Hvorfor skal man være så fantastisk intelligent for å kunne gjøre seg opp en mening om det politiske landskap?

Er folk uinteligente fordi de stiller seg kritisk til skatte og avgiftsnivå, eller den store tilstrømningen av flyktninger? Må man være intelligent og kunnskapsrik for å være enig i FrP på slike områder?

Folk har da ikke noe problemer med å skjønne seg på sin egen økonomi, sin egen livssituasjon, sitt lokalsamfunn. Folk har heller ikke problemer med å skjønne at den rød-grønne regjeringen forsøker å hjernevaske befolkningen om at markedsøkonomien er død pga. finanskrisen.

Det skinner rett gjennom hos folk. Frp er ingen kode. Menneskene i partiet snakker ikke i koder, og det er ingen hemmeligheter ved deres politikk :)

Man trenger ikke være intelligent, men når man diskutere noe, ja, egentlig hva som helst så er det en stor fordel å tilegne seg kunnskap om emnet før man kommer med bastante påstander, og selv da bør man egentlig trå forsiktig.

Man må ikke nødvendigvis det, men for å kunne se konsekvensene av den helhetlige politikken bør man virkelig ha litt økonomisk kunnskap i bakhånd. Mange av emnene er verdi-emner som folk får fritt lov til å ha meninger om. Men når man snakker om konsekvenser av politikk, så bør man forstå mekanismene i samfunnet og i økonomien.

Jeg vil ikke hevde at "livets skole" (som er ett velkjent fenomen der i gården) holder til å forstå hvordan samfunnet som helhet og økonomien fungerer. Selv om noen folk skulle klare å ha kontroll på personlig økonomi.

Prøver regjeringen å hjernevaske befolkningen om at markedsøkonomien er død pga. finanskrisen? Du må gjerne referere til noen kilder på den påstanden.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke være så fantastisk intelligent for å ha en velbegrunnet politisk mening. Et stort parti har vanvittig mange meninger, det er umulig å ha tilstrekkelig kunnskap til å ha en kvalifisert mening om alt.

At folk flest ikke har problemer med å forstå seg på sin egen økonomi er greit nok. Det er heller ikke det som er problemet. Folk flest forstår kanskje derimot ikke sammenhengen mellom størrelsen på finanspolitikken og konjunktursvingninger, til tross for at det er ganske grunnleggende viktig for det kanskje viktigste politiske ansvaret, landets økonomi. Det er heller ikke vanskelig å forstå, det er bare å få kunnskapen ut. Gjennom media, skolene, hva som helst. Hadde folk hatt denne enkle kunnskapen tror jeg nemlig ikke FRP hadde vært i nærheten av dagens oppslutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Løsningen på hele finanskrisen hadde vært å devaluere krona, rett og slett. Da ville alle blitt lurt til å tro at ting er skitbillig, og svidd av penger i massevis. Problem solved. Ihvertfall hvis markedet er slik som de rød-grønne fremstiller det

:)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mer konstruktivt å se på mulige løsninger istedet for å grave frem problemer som ikke en gang er reelle.

Er forutsetningen om at FRP vil føre en økonomisk politikk som vil rævkjøre landet tilstede? Sitter FrP politikere og syr sammen makroøkonomiske teorier på hytta i påskeferien?

Er en ren FrP regjering et mulig alternativ i nær fremtid?

Er mange av utsagnene partiet kommer med et resultat av stemmefiske(Staten in i Aker?)

Så, hva er galt med dagens økonomiske politikk? Hvordan vil FrPs ønskede endringer påvirke økonomien om de får det som de vil? Hvilke endringer er egentlig ønskelige?

Hva er ønskelig i det lange løp, hva er ønskelig i det korte løp? Ønsker vi virkelig lavere ledighet? Ønsker vi lav rente? Etc etc.

Btw, er det noen som vet hva som skjer i markedet når man forventer inflasjon?

Lenke til kommentar
Så, hva er galt med dagens økonomiske politikk? Hvordan vil FrPs ønskede endringer påvirke økonomien om de får det som de vil? Hvilke endringer er egentlig ønskelige?

Hva er ønskelig i det lange løp, hva er ønskelig i det korte løp? Ønsker vi virkelig lavere ledighet? Ønsker vi lav rente? Etc etc.

Btw, er det noen som vet hva som skjer i markedet når man forventer inflasjon?

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Regjeringen fører jo i dag en veldig ekspansiv finanspolitikk, noe som selvfølgelig er et svar på dagens verdensomspennende situasjon. Samtidig så jeg en FRP-politiker uttale at det er utrolig at folk hyller regjeringen for investeringene de gjør nå, i og med at det er dette FRP har ønsket i flere år allerede. Der har du problemet. Det offentlige budsjettet må tilpasses den norske økonomien, offentlige investeringer i dag har ikke samme effekt som offentlige investeringer våren 2007.

Hva vi ønsker i det lange løp er vel så lav inflasjon og naturlig arbeidsledighet som mulig, samt høyest mulig økonomisk vekst og en sunn handelsbalanse og offentlig budsjettbalanse. På kort sikt ønsker vi vel å gjøre periodiske svingninger så lite merkbare og smertefulle som mulig. Og forventet inflasjon kan føre til faktisk inflasjon selvfølgelig. Hva er poenget med spørsmålene?

Lenke til kommentar

Carl I. Hagen og Siv Jensen er begge utdannet økonomer, glem ikke det :)

Det er økonomer som jobber i FrP og, som syr sammen deres budsjetter og videre.

Men ifølge venstresiden skal det tydeligvis ikke være lov å ha et annet svar på hvordan oljepengene skal forvaltes de neste ti-tyve årene. FrP sitt mål på lang sikt er jo nettopp lav inflasjon og arbeidsledighet.

Lenke til kommentar

De har fortsatt til gode å levere et godt argument for det, det er det som må bety noe. Om man låser seg fast i en ideologi kommer man ofte til slutninger før man har sett på argumentene, og tolker disse til egen politikks fordel. Det er aldri noen god idé. Det finnes religiøse menn som har blitt vitenskapsmenn for å "bevise" at evolusjonsteorien er feil, og de mener alle at de har lykkes med nettopp dette... Man kan være så kunnskapsrik man bare vil, kan man ikke redegjøre for hvorfor alle verdens økonomer tar feil når de spår kraftige pris- og lønns-økninger med ekspansiv politikk i en høykonjunktur så har man ingen troverdighet hos meg. Jeg etterlyser en langsiktig plan samt en redegjørelse for hvordan politikken vil påvirke økonomien og hvorfor. Det tror jeg rett og slett ikke de er i stand til å gi.

Lenke til kommentar

Det folk flest etterlyser og trenger er infrastruktur og skatte og avgiftsletter, og mer frihet generelt. Det vil komme folk til gode. Ikke noe stort byråkrati der man ikke får plass på sykehuset.

Dette vil ikke Arbeiderpartiet gi dem. Derfor er folk mer opptatt av politiske løsninger enn hvordan økonomien skal være om 20 år.

Derfor vil min steme gå til det partiet som klarer å overbevise meg om at de skal fornye Norge.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i sakene du ønsker, men man må dessverre tenke realitet fremfor ideologi i praktisk politikk. Jeg er uansett ikke bare bekymret for hva som skjer om 20 år, innen 3 år kunne allerede inflasjonen vært oppe på krisenivå om FRP hadde fått det som de ville i en normalt lang høykonjunktur. Man kan ikke legge all framtid til side og kun se på følgene den nærmeste uka.

Lenke til kommentar
Hva vi ønsker i det lange løp er vel så lav inflasjon og naturlig arbeidsledighet som mulig, samt høyest mulig økonomisk vekst og en sunn handelsbalanse og offentlig budsjettbalanse. På kort sikt ønsker vi vel å gjøre periodiske svingninger så lite merkbare og smertefulle som mulig. Og forventet inflasjon kan føre til faktisk inflasjon selvfølgelig. Hva er poenget med spørsmålene?

Om FrPs politikk fører til høyere inflasjon. Hvordan kan man vite om det er forventningen eller politikken som er årsaken?

Og nei, økonomisk vekst er faktisk ikke ønskelig. Ihvertfall ikke med de fremtidsutsiktene vi har for øyeblikket.

Edit: Er det noen som seriøst tror at FrP vil holde alle løftene sine og forvandle Norge på et halvt år ved å vifte med en tryllestav?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...