Evolutioner Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei, hva er reglene vis du blir tatt? noen sier det kan føre til utsettelse på lappen Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nettopp hatt trafikalt grunnkurs. Så vidt jeg vet så kan du mister skilter + ikke ny registrering før om 6.mnd. Annet som kanskje er at de tar førerkortet + skilter. Du får en bot og må sette original deler. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det mest normale er bøter og avskilting, men hvis du har trimmet moped og du kjører altfor fort er det ikke usansynelig at du kan få utsettelse på førerlort for bil. Lenke til kommentar
DonalD_ Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Havner du i en ulykke med trimmet moped, kan det gå riktig galt med lommeboka di .. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Rangerer etter hvor seriøst det er, det er ikke det samme å kjøre f.eks. en umplombert furia som det er å kjøre en blod trimma mt5 hvor man kjører gjennom gågata halvnaken (bekjent gjorde dette, seriøst.) 1. 4600kr i bot (elns) 2. avskilting + visning og hele den pakka der 3. mister førerkortet --> ny oppkjøring. * i 6 måneder * i 12 måneder * i 24 måneder Man kan heller ikke ta billappen hvis man har mistet moped førerkortet. Mao, mister du lappen i 24 måneder når du er 17, så får du ikke tatt billapen før du er 19. 4. Mopeden blir tatt for skroting, mopeden blir tatt fra deg, og blir skrotet etetr at den har blitt brukt som "bevis" i saken. Andre ting kan skje, men det er fordi du brøt andre lover, f.esk. kjører du ned en person (personen dør) så kan du bli fengslet osv osv. Og skal f.eks. punkt 3. inntreffe så har du fått bota og avskilta mopeden. Selv med alt dette, så kjørte jeg trimme scooter, kjører trimma bil nå, ble aldri stoppet av snuten når jeg kjørte moped, blitt stoppet ca 6 ganger med bilen, 5 ganger så hadde jeg bra reaksjon, slik at jeg bråbremset før de fikk målt noe. 1 gang ble jeg tatt for bruk av kollektivfelt, og det var for at jeg fortbikjørte en traktor og det var ingen busser eller taxi i området... Utrolig trangsynte regler. Kostet 4700kr hvis jeg husker riktig for dem lurer. OBS. Dette er som jeg husker, har ikke sjekket det på rettskilder e.l. Endret 13. mai 2009 av Dammed Lenke til kommentar
Chados Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Husker i mine glansdager så tvingte politiet oss til å skru av trim sylinder mens dem så på. Når vi endelig hadde fått dem av så kylte dem sylindern i asfalten slik at den "knustes". Vil si at det var hundre gang mere effektiv justis enn å få en bot lamm bot. Hvem som gidder å skifte trim 1 gang i måneden liksom? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 det hadde de ikke rett til, det er fult lov å trimme en uregistret moped som man bruker på sitt eget jord. I dag er det visning, da får man beskjed at man skal møte opp på BT for å vise at mopeden er utrimma. Når man kommer hjem så er det bare å hive på trimmen. Lenke til kommentar
Chados Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Nei lov, det er nu så, men jeg hadde vel ikke lov til å ha trim heller på knallerten jeg kjørte på. Var jo registret for vei og bruktes hver dag, ustanselig nesten Men mye har forandret seg på 14-15år! Lenke til kommentar
titbit Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Noen som vet hvordan reglene for dette VIRKELIG er? Jeg er 21 og leker litt med tanken på å kjøpe meg en billig gammal holk som går i sånn 80-90 ellerno. Men jeg har jo billappen osv, og er på ingen måte interressert i å miste den pga mopedkjøring.. Noen som vet? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Du kan søke det selv opp på lovdata som vi andre også må evt gjøre. Men loven om at mopeder må gå 50 km/t kom rundt 1996/1997. Eldre Mt5 har f.eks. lov å kjøre i 60-70 km/t. Men kjøper du f.eks. scooter så er det veldig lett å trimme den slik at ingenting er synlig og så går den i 80-90 km/t. Samtidig som den høres helt original ut. Har ikke helt lov å forkalre det, siden forumet ikke tillater det, men vi kan ta det over PM. Chados: Nei sant det. Det man bruker som forklaring i dag er at man tar av trimmen på den registrerte mopeden og setter den på en uregistrert moped. Er jo tross alt lov å kjøpe det så det er lov å eie det. Dermed kan ikke politiet ødelegge det. Bortsett fra i veldig alvorlige tilfeller, men da tar de hele mopeden sammen med trimmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå