haakon94 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Heisann! Jeg har engelsk tentamen imorgen, og vi har fått utlevert oppgaven nå. Jeg skal skrive om en "Natur katastrofe". Noen som kan hjelpe meg og komme med noen tips? Kan noen begynne å skrive noe?, for jeg sliter litt med å begynne på historien. PS: Som du sikkert har lest er den imorgen, så jeg trenger noen raske svar Takk på forhånd Lenke til kommentar
Admin Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hadde vel vært lurt å legge til hvilken sjanger det skal være.. Artikkel, reportasje, fortelling etc.. Må den være sann? Osv, osv... Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Nei, den må ikke være sann Kom gjerne med ting dere har funnet på google.no også. Alt hjelper.. Noen tips til hvordan få bedre karakter? Og kan noen være så snill å begynne med noen setninger? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Ingen som har noen formeninger? Trenger raske svar. Tuusen takk for svar Lenke til kommentar
Admin Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Men skal det være fortelling eller hva? Hvis det er fortelling er det jo ikke så vanskelig, da kan du bare fortelle om din opplevelse da du var på ferie, så brygget det opp til storm.. Bruk hendelser som tsunamien til inspirasjon.. Du kan jo begynne på mange forskjellige måter; Retrospektiv fortellerteknikk: Begynner med slutten, eller begynner med begynnelsen, for så å se bakover i tid på ting som har hendt tidligere. Hvis du begynner med slutten, så er det jo bare å begynne slik du har tenkt at den skal slutte. Hvis du begynner vanlig, kan det jo være så mangt.. "How it was made was, and it still is, a big mystery etc.. Så starter du neste avsnitt med "It all started last Thursday. I was going to visit my parents in Sri Lanka" Så bare skriver du derfra-- Vet ikke jeg ;p Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Takk, det hjalp meg veldig Her er hele oppgaven: Life Around Us. Nature is beatiful, but sometimes there is danger in the most beatiful parts of the world. What can we do when nature turns against us or something gets out of control? Write a text about a natural disaster or a text where you reflect upon the dangers in nature. Det var hele oppgaven. Kom gjerne med flere innspill Lenke til kommentar
Admin Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det står jo ikke noe mer enn at du skal skrive en 'tekst' om en naturkatastrofe.. Ikke om det er sakprosa eller skjønnlitterær heller, så tipper vel at du kan skrive innenfor den sjangeren du føler for? Det enkleste blir vel en fortelling, men jeg tror de fleste lærerene i 9'ende klasse går mer på språk enn innhold, det gjorde de iallefall da jeg hadde tentamen i engelsk i 8'ende og 9'ende.. Men den første oppgaven: 'Skriv en tekst om en naturkatastrofe' Hvis du velger den kan du bare begynne sånn som jeg sa, og prøve å finne litt fakta nå, om orkaner, flodbølger etc.. Det er ikke nødvendig, men jeg tipper vel at du får + hvis du har gjort en grundig forberedelse.. Du kan jo bare kopiere tsunamien også ;p Drar på ferie til et land, ser en kjempebølge, løper opp på fjellet, mange dør, du overlever og du kommer hjem helskinnet, eller du dør og kommer hjem som et lik i en kiste ;p Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Tusen takk! Jeg skal gjøre det Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Nå begynner tentamen.. Noen som har noen andre forslag? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Noen som vet noe fakta om tsunamien? Hvordan hadde du opplevd det hvis bølgen kom mot deg? Kom med innspill! Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Vær så snill.. Fort! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvordan hadde du opplevd det hvis bølgen kom mot deg? Jeg hadde vel reagert som du gjør nå: ikke ant hva jeg skulle gjøre .... Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Lol, noen som har fakta om bølgen i Sri Lanka.. Vet noen hva de rammede gjorde? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Kom igjen! Fort! Hjelp meg! Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 De rammede gråt over tap av venner og familie, menst de så på ruinene som tidligere var huset deres og tenkte hva faen. Naturkatastrofe* btw. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Tuusen takk!! Det hjalp meg.. Alt hjelper! Kom med flere tips! Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Absolutt ALT hjelper! Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg er kommet til at de går rundt i ruinene.. Hva skal skje? En skrev lengre oppe: Drar på ferie til et land, ser en kjempebølge, løper opp på fjellet, mange dør, du overlever og du kommer hjem helskinnet, eller du dør og kommer hjem som et lik i en kiste og du kommer hjem helskinnet, eller du dør og kommer hjem som et lik i en kiste Hva skal jeg skrive om dette? ALT hjelper! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg