Gå til innhold

[Langtidsprosjekt] Constructing water cooling the hard way - Komentarer


Anbefalte innlegg

Constructing water cooling the hard way

 

Her kan du legge inn kommentarer, innspill eller tips til mitt prosjekt...

 

 

CPU2.jpg

 

Prosjektet kan du se HER

 

POll

 

 

CPU

 

 

 

Eks 2

Alt2CPU.jpg

CPU2.jpg

 

 

 

Eks 4

CPU4.jpg

 

 

 

 

Har også to varianter for Ram en.

 

 

 

Eks 1

Ram2.jpg

 

]Eks 2

Ram1.jpg

Det brune er kobber mens det blå er vann.

 

 

 

 

Så til minne på skjermkortet... :hmm:

 

 

Eks 1

GpuRam1.jpg

Her er det en boks som har passe størrelse til brikkene.

 

Eks 2

GpuRam2.jpg

her er det bare et rør som er festet til en plate.

 

 

Endret av martin808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe jeg lurer på, hvor får du tak i kobberklumper eller tykke plater? Og hvilken pris har slikt?

Heldigvis har jeg det

 

 

Noe jeg lurer på, hvor får du tak i kobberklumper eller tykke plater? Og hvilken pris har slikt?

kobber plater har jeg og jeg lodder dem sammen, eller legger kobber rør oppå en plate som jeg lodder fast til hverandre

 

 

Du sa at du ikke skulle kjøpe radiator heller, skal du lage denne?

 

.Salbu!

 

kommer til å bruke en gammel radiator for bil eller noe sånt sannsynligvis med litt større volum en enn vanlige radiatorer for vannkjøling.

 

 

 

håper det ikke lekker :ph34r: :ph34r:

 

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Når man ser på kordan du tenker deg å lage CPU-blokka, også sammenligner den konstruksjonen med "proffe" kjøleblokker, så tror eg din kommer til å kjøle veldig dårlig.

 

Det er kjekt å holde på med slike ting ja, men dersom du ikkje kommer opp med en bedre design, dvs en maskinert blokk med bedre kjøling mot kjernen på prosessoren, så tror eg du bør bite i det sure eplet og kjøpe blokker til CPU/GPU.

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan dette

 

Alt2CPU.jpg

 

Kan du forklare hva som er så ineffektivt med det alternative i forhold til en fabrikklaget blokk :hmm: ( det er fugleperspekiv så du skal se vannets bane, hvis du ikke forstod det) ;)

 

Jeg ser at de andre forslagene er mere ineffektive ja ;)

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvordan du har tenkt til å lage blokkene? Har du tilgang på CNC-maskiner, eller evt. fresemaskiner? Det er viktig å få til så flate og rene overflater som mulig, og å få vannet nærmest CPU/RAM/GPU som mulig.

 

Blir spennende å følge med på, og om du har ordentlig utstyr så kan det her bli bra. :)

Lenke til kommentar
Sånn som det ser ut i arbeidsloggen din tenker du å bare lodde ett rør på en plate og at vannet skal sirkulere i røret.

 

Vannet bør komme så nærme prosessoren som mulig.

Det er et alternetiv, ja men jeg tviler på at det blir det pga varme osv, men det kan derimot være et alternetiv på en stille hjemmeserver der varme ikke teller så mye. :)

 

 

Når har du tenkt å sette igang med håndarbeidet ?

 

Et sted må man jo begynne, funker de ikke så godt du skulle ønske har du jo lært masse underveis og kan lage mer effektive og avasnerte blokker neste gang vil du det. Kjør på :thumbup:

Tipper selve sammensetinga av ting starter etter bursdagen min(16mai) og tentamen(20mai).

Andre ting kan jo skje før.

 

 

Tør jeg spørre hvordan du har tenkt til å lage blokkene? Har du tilgang på CNC-maskiner, eller evt. fresemaskiner? Det er viktig å få til så flate og rene overflater som mulig, og å få vannet nærmest CPU/RAM/GPU som mulig.

 

Jeg er ganske sikker på at kobbere er passe tynt (1mm - 2mm tror jeg) og hvis det blir for tykt bruker jeg sandpapir...

Jeg har tilgank på

dreibenk

lodde utstyr

sveise utstyr

file og pusse ustyr delevis mekaniskt

evt mekanisk rør klemme (sånn man bruker når man legger rør i hus i stedem for hamp)

++

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Tror det blir vanskelig å lage effektive blokker uten tilgang på skikkelig fres ja. Hvis du studerer de blokkene du kan kjøpe ser du at de har diverse "blokkeringer" rett over CPU som skal skape "turbulens" og bedre varmeoverføring.

 

Synes å huske det var noen som bygde en cpublock her på forumet for noen år siden (5-6), eventuelt på overklokkingdelen.

 

Lykke til, dette skal jeg følge med på :)

Lenke til kommentar
Har tro på dette prosjektet :thumbup:

Kansje ikke vanblokkene blir de mest effektive osv, men fuuun er det ivertfall å holde på å lage dette på den såkalte "The hard way"

Blir spennende å følge med. Oppdater i workloggen hver minste ting du gjør! :yes:

Det skal jeg :yes:

 

 

Tror det blir vanskelig å lage effektive blokker uten tilgang på skikkelig fres ja. Hvis du studerer de blokkene du kan kjøpe ser du at de har diverse "blokkeringer" rett over CPU som skal skape "turbulens" og bedre varmeoverføring.

Hill du merke dette på temperaturen?

 

 

 

Blir spennende å se hva du får til :)

 

Det beste er vel å bruke tykke kobber plater som du kan frese/ borre ut kanaler til vannet.

Tror jeg skjønner hva du mener skal se om jeg har noe sånt de når jeg rekker

 

Er det forresten noen som vet hvor man får disse :cool:

Capture.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...