Plecto Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) For en tid tilbake kjøpte jeg en 10" 12V touchscreen på e-bay for å ha i bilen. 5 minutter etter at jeg fikk skjermen i hus ødela jeg totalt ved å snu strømmen et kort øyeblikk. Jeg trodde at slikt fancy utstyr hadde nok av dioder og sikringer i seg at noe slikt kunne skje, men jeg hadde tydeligvis feil Jeg er nå livredd for å kjøpe ny i tilfelle det samme skjer igjen. Er det noe jeg kan gjøre for å være 100% sikker på at dette ikke skjer? Endret 11. mai 2009 av Plecto Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 du snudde strømmen på når det er snakk om likespennig? leste jeg rett? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For en tid tilbake kjøpte jeg en 10" 12V touchscreen på e-bay for å ha i bilen. 5 minutter etter at jeg fikk skjermen i hus ødela jeg totalt ved å snu strømmen et kort øyeblikk. Jeg trodde at slikt fancy utstyr hadde nok av dioder og sikringer i seg at noe slikt kunne skje, men jeg hadde tydeligvis feil Jeg er nå livredd for å kjøpe ny i tilfelle det samme skjer igjen. Er det noe jeg kan gjøre for å være 100% sikker på at dette ikke skjer? Jepp, koble inn en diode på + tilkoblingen slik at det ikke kan skje igjen Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hvor får jeg en slik diode? Hva hvis jeg kobler en 3A sikring inn i kretsen? Ja, er likespenning Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) En sikring vil ikke hjelpe da du jo ikke lager kortslutning. - Men skal du koble den så ofte til og fra da? - Er jo bare å dobbelt/trippelsjekke før du kobler til strømmen..... En standard likeretterdiode som passer finner du f.eks på www.elfa.se ( http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...10000000A0A036A ) eller andre butikker som har elektronikkomponenter. - En diode tillater strømmen bare å gå en vei, så hvis du kobler inn en slik vil det aldri kunne gå strøm "feil" vei gjennom der du kobler til. (hvis du ikke visste det) Endret 12. mai 2009 av kjetilkl Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hmm... Jeg skal ikke koble om så ofte nei men når 2000kr kan gå poof på et kvart sekund så har jeg lyst å være 100% sikker Jeg tenkte på sikring fordi sist gang jeg ødela den så smalt det i den og en bit av en microchip (tror jeg det var) smalt av så jeg antar at det gikk en god del strøm igjennom. Men jeg skal kjøpe en slik diode og bestille en ny Lenke til kommentar
Joney Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Vi må skille mellom strøm og spenning her folkens. Siden du snakker om likespenning; er du sikkert på at du ikke mente at du kobla om polene slik at pluss kom på minus og minus på pluss? Endret 14. mai 2009 av Joney Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Vi må skille mellom strøm og spenning her folkens. Siden du snakker om likespenning; er du sikkert på at du ikke mente at du kobla om polene slik at pluss kom på minus og minus på pluss? det jeg trodde. i så fall er det bare å kjøpe en ny og ikke gjøre det igjen. hjelper ikke om det var en "liten stund". dette skal man helt enkelt ikke gjøre.. Endret 14. mai 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Det var ikke med meningen Hadde to kabler fra skjermen og to kabler fra batteriet, disse gikk litt om hverandre mens jeg testet skjermen og vips. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Never mind. Endret 18. mai 2009 av Joney Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Nå er jeg ikke med? Hvorfor vil ikke en diode hjelpe? Den vil jo gjøre så strømmen ikke kan gå i feil retning? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Nå er jeg ikke med? Hvorfor vil ikke en diode hjelpe? Den vil jo gjøre så strømmen ikke kan gå i feil retning? uten å tenke for mye på det: du mener som en slags idiotsikring? skulle vell fungre, men nå er det meget mulig jeg tar feil.. edit: det skulle uansett være unødvendig. rød ledning + rød ledning = sant. sort ledning + sort ledning = sant. Endret 18. mai 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Joney Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Sorry, tenkte helt på tryne i går kveld. Seff vil det fungere med en diode. Husk også at en diode vil ha et "spenningstap" over seg på ca 0.6V og at du må montere dioden riktig vei (doh). Anoden mot batteriet om du kobler på plussiden. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Sorry, tenkte helt på tryne i går kveld. Seff vil det fungere med en diode.Husk også at en diode vil ha et "spenningstap" over seg på ca 0.6V og at du må montere dioden riktig vei (doh). Anoden mot batteriet om du kobler på plussiden. yea.. that makes more sense.. jeg viste ikke helt hva jeg skulle tro.. stole på meg selv eller deg (meg selv (: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå