Crowly Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Og når det gjelder sportsutøvere så holder disse seg gjerne uten sex dagen før en viktig sportsbegivenhet. Dette har mest med testoronnivå å gjøre, da sex midlertidig senker testoronnivået. Og blir begrunnet med at høyt testoronnivå vil gjøre at utøveren vil yte bedre. Men det finnes de som har ett annet syn på det, da sex gjerne gjør en person mer avslappet. Ett eksempel på dette er Masters finalen i snooker hvor Paul Hunter vant etter å ha ligget langt etter: http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Hunter In his post-match interview following his 2001 Masters title win, Hunter caused a media sensation by admitting he resorted to "Plan B" with Lindsey, then his girlfriend, during the interval while 6-2 down. The 'B' in "Plan B" purportedly refers to the word "bonk", a British slang term for sexual intercourse. Hunter and Fell retired to their hotel room and he recalled: "Sex was the last thing on my mind. I just wasn't in the mood. But I had to do something to break the tension. It was a quick session - around 10 minutes or so - but I felt great afterwards. She jumped in the bath, I had a kip and then played like a dream. I reeled off four centuries in six frames. I won easily." Så dette er nok også avhenig av hvilken sport man driver med. Om man velger å avstå fra sex så er det helt greit, så lenge det er noe personen velger selv. Blir det en form for press til å avstå, noe det blir ved å stemple det som synd (før ekteskapet), så blir det feil i mine øyne. Sex, eller mangel der på, påvirker også vår velferd/psykiske helse, eller kan gjøre det. Bra eller dårlig? Begge deler avhengig av omstendighetene (som så mye annet). Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Så lenge det skjer på selvstendig grunnlag, og ikke på grunn av en dogmatisk rettesnor, er det vel greit. Jeg har imidlertid lest at de som debuterer sent gjerne har et mer problematisk forhold til seksualitet. Lenke til kommentar
Kris_ Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Kristen eller ei, og hvor digg sex enn er, så har sex for noen en større betydning enn hva det har for andre. Ikke nødvendigvis fordi man er redd for å ikke komme til himmelen, men fordi det er noe man har lyst til å spare til en spesiell person. Etter min mening, når et par har vært sammen en periode og bestemmer seg for å gifte seg - og sparer sexen til dette, betyr det at man sparer sexen til nettopp denne spesielle personen, og det er et kjempekompliment. Det tror jeg ingen kan motsi - om noen hadde spart seg fordi at du er deg, hadde du blitt smigret/glad - spesielt om du bryr deg om personen det gjelder. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Kristen eller ei, og hvor digg sex enn er, så har sex for noen en større betydning enn hva det har for andre. Ikke nødvendigvis fordi man er redd for å ikke komme til himmelen, men fordi det er noe man har lyst til å spare til en spesiell person. Etter min mening, når et par har vært sammen en periode og bestemmer seg for å gifte seg - og sparer sexen til dette, betyr det at man sparer sexen til nettopp denne spesielle personen, og det er et kjempekompliment. Det tror jeg ingen kan motsi - om noen hadde spart seg fordi at du er deg, hadde du blitt smigret/glad - spesielt om du bryr deg om personen det gjelder. virker ganske tullete for meg Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Synes det er romantisk med tanken på å vente med sex til ekteskap. Misunner de som er jomfruer og venter helt til de gifter seg, det blir vel noe mye mer spesiellt enn om man bare gifter seg for å gifte seg. Lenke til kommentar
Hundestil Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvis alle blir munker og nonner for å bare fokusere på Gud, vil jo menneskeheten dø ut. Det kan jo ikke være det Gud vil? Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Synes det er romantisk med tanken på å vente med sex til ekteskap. Misunner de som er jomfruer og venter helt til de gifter seg, det blir vel noe mye mer spesiellt enn om man bare gifter seg for å gifte seg. så man gifter seg for å ha sex?. og misunne jomfruer ærlig talt... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Hvis alle blir munker og nonner for å bare fokusere på Gud, vil jo menneskeheten dø ut. Det kan jo ikke være det Gud vil? Til Noah sa Gud: "1.Mos 9:7Men dere skal være fruktbare og bli mange, myldre på jorden og bli tallrike der!»" I det nye testamente blir et liv i avholdenhet beskrevet som noe bedre enn å leve i ekteskap. Men det går jo og klart frem at det å leve et liv enslig er en gave. Så da regner jeg med at dette ikke er et liv som er egnet for alle. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak. Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. På bakgrunn av dette forsvant ’1’ innlegg, samt ’4’ svar på slettet innlegg. Kommenter og debatter, men på en saklig og skikkelig måte. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvis alle blir munker og nonner for å bare fokusere på Gud, vil jo menneskeheten dø ut. Det kan jo ikke være det Gud vil? Til Noah sa Gud: "1.Mos 9:7Men dere skal være fruktbare og bli mange, myldre på jorden og bli tallrike der!»" I det nye testamente blir et liv i avholdenhet beskrevet som noe bedre enn å leve i ekteskap. Men det går jo og klart frem at det å leve et liv enslig er en gave. Så da regner jeg med at dette ikke er et liv som er egnet for alle. Mener du vi skal stole mer på det nye testamentet enn på psykologi? Seksuell undertrykking er virkelig ikke sunt. Har du tatt med dette i vurderingen din? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Mener du vi skal stole mer på det nye testamentet enn på psykologi? Seksuell undertrykking er virkelig ikke sunt. Har du tatt med dette i vurderingen din? Når er jeg ikke noen psykolog, men sånn som jeg har oppfattet det så er det som kan skape psykiske konflikter at man f.eks. benekter at man har en seksualdrift og lager en slags mental barriere for å hindre at seksualdriften fungerer (?). Forklar dette gjerne bedre selv, hvis jeg ikke forstår det helt. Selve det å ikke ha sex er jo ikke noe farlig eller usunt. Er mange som går enslige gjennom hele livet og ikke lider noen nød for det. Det er jo og mange tilfeller i livet der man må la være å følge seksuelle impulser, f.eks. hvis man har lyst på sex med kjæresten/konen og så passer det ikke akkurat da. Og dette er jo ikke noe farlig eller usunt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Mener du vi skal stole mer på det nye testamentet enn på psykologi? Seksuell undertrykking er virkelig ikke sunt. Har du tatt med dette i vurderingen din? Når er jeg ikke noen psykolog, men sånn som jeg har oppfattet det så er det som kan skape psykiske konflikter at man f.eks. benekter at man har en seksualdrift og lager en slags mental barriere for å hindre at seksualdriften fungerer (?). Forklar dette gjerne bedre selv, hvis jeg ikke forstår det helt. Selve det å ikke ha sex er jo ikke noe farlig eller usunt. Er mange som går enslige gjennom hele livet og ikke lider noen nød for det. Det er jo og mange tilfeller i livet der man må la være å følge seksuelle impulser, f.eks. hvis man har lyst på sex med kjæresten/konen og så passer det ikke akkurat da. Og dette er jo ikke noe farlig eller usunt. Vel, å gå rundt hele livet uten sex er ikke alltid noe man selv velger. Og legg merke til ferie målene til en del av de enslige, ihvertfall menn... Sa noen Pattaya, Thailand? At du lever alene er ingen indikasjon på hvor mye sex du har Belli.... hey! Du har byttet nick til Timeo jo.... Ohh vel, hvor var jeg..., jo, at du lever alene er ingen indikasjon på hvor mye/lite sex du har. Menn har ikke bare en, men to av verdens minste flyplasser der det akkurat er plass til en håndjager... Og kvinner har, som en venninne av meg fortalte meg en gang, "Lars" i skuffen, som er en diger sort dildo kjøpt og betalt på kondomeriet. (Hvis kona di har en dildo så ikke blir sjalu, for det er påvist at de kvinnene som har en dildo faktisk har et bedre sexliv enn de som ikke har en... ) For deg... Timeo.... så virker det nesten som om du har funnet deg en liten fetisj i dette religiøse aspektet med å ikke ha sex før ekteskapet, eller ikke i det hele tatt uten at jeg greier å se det store i det... For hva i all verden er vitsen? Det er jo ikke noe galt at to mennesker har seksuelt samkvem når begge samtykker i det, det er både godt og det er sundt. Vil vel heller påstå at nettopp på grunn av de kristne/religiøse dogmene her i landet så har sex lenge vært noe skittent, stygt og tabu belagt som på kunstig vis har pålagt to mennesker et sertifikat i form av ekteskaps papirer for i det hele tatt ha sex og en trenger ikke å lete lenge før en ser hvilken tragedier og lidelser dette har påført folk oppover tiden når de reagerte naturlig på sine instinkter... Sex er ikke galt, ikke skittent og ikke tabu men noe som er helt naturlig, rent og menneskelig og gudskjelov er det flere og flere som reagerer naturlig på dette og ikke under påtrykk av kunstige, idiotiske dogmer som jeg vil påstå ødelegger mer enn de gagner. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Du snakker mye om "skittent, stygt og tabu" som om det er dette kristendommen lærer. Hvis du går inn på www.bibelen.no og leser Salomos Høysang, så får du kanskje lære at synet ditt er feil, og at kristendommen har at et positivt syn på kjærlighet og lidenskap. Det jeg derimot mener er skittent er f.eks. å behandle andre mennesker som objekter som man bruker for å få tilfredstillelse. Selv før jeg ble kristen var jeg ikke noen tilhenger av løse forbindelser, f.eks. at man møter noen på byen og har sex i fylla for aldri å se dem igjen. Er ikke stygg, vet jeg kunne fått mer sex om jeg hadde gått inn for det, så er ikke det det handler om heller - at jeg simpelthen ikke kan få meg noe, og synet mitt er uavhengig av kristendom, at det er noe skittent og tomt med sex med noen man ikke elsker, det blir som å bruke en kvinne til onani-redskap. Har blitt fortalt at jeg er en "en kvinnes mann" og det er ikke noe jeg ser negativt på, men noe jeg har tenkt å fortsette å være. Når det gjelder ekteskap så er det og en del grunner til det, som man kan se uavhengig av "religiøse dogmer". Kjønnsykdommer er jo ofte noe som blir brukt som eksempel. Og det er jo ikke "idiotisk" å være tilhenger av en livsstil som (hvis alle hadde fulgt den) hadde bidratt til å redde flere millioner liv. Men pytt pytt, ikke sant? En annen grunn er barn. Jeg selv har jo en sønn som jeg ikke lenger ser like mye til, og er det en ting som er hjerteskjærende å tenke på, så er det tanken på at han går og savner meg like mye som jeg savner han. Og tror ikke det er noe "idiotisk" i tanken på å ville at eventuelle barn skal få ha begge foreldrene i nærheten. Og enda en god grunn jeg ser til å holde sex i ekteskap er tanken på at hvis et forhold klarer seg uten sex, så er det etter min mening noe som har større sjangse for å overleve lenge. Det er lett å se seg blind på at noen er søt og pen og så hoppe til sengs og bare tenke på øyeblikket, og tror ikke det er få forhold der man opplever en viss skuffelse når tiden går og ting ikke lenger er like fylt med lidenskap som før. Og da oppdager man kanskje plutselig når forelskelsens rosa skyer forsvinner at man sitter der med et menneske man ikke har særlig mye til felles med i det hele tatt. Så meningen min er at hvis et forhold overlever i åresvis uten sex, men at det er en person man trives sammen med uavhengig av sex, en person man faktisk elsker for den han/hun er og har et godt vennskap med, så er det også en person som det er værd å ha sex med, fordi da vil man jo likevel ha det gode forholdet som før ekteskapet om sexen med tiden skulle bli mindre spennende. Og som sagt så synes jeg faktisk det er romantisk også med tanken på å spare det til ekteskapet. Tanken på et gammeldags forhold der man bare tillater seg å kysse og klemme og holde hender er jo ganske søtt, og tenker at sånne små ting kanskje blir enda mer betydningsfylt på den måten. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når er jeg ikke noen psykolog, men sånn som jeg har oppfattet det så er det som kan skape psykiske konflikter at man f.eks. benekter at man har en seksualdrift og lager en slags mental barriere for å hindre at seksualdriften fungerer (?). Forklar dette gjerne bedre selv, hvis jeg ikke forstår det helt. Selve det å ikke ha sex er jo ikke noe farlig eller usunt. Er mange som går enslige gjennom hele livet og ikke lider noen nød for det. Det er jo og mange tilfeller i livet der man må la være å følge seksuelle impulser, f.eks. hvis man har lyst på sex med kjæresten/konen og så passer det ikke akkurat da. Og dette er jo ikke noe farlig eller usunt. Det er usunt å ikke ha sex. Du kan gå en uke uten sex, du kan gå et et halvt år, du kan gå et år, men da skal det runkes og man skal være bevisst at man ønsker sex og at sex er en god ting. Selv om man ikke kommer til selve akten så er higen etter, og den stadige muligheten for sex også viktig. Selv om det på ingen måte er et substitutt Men når man begynner å fortelle seg selv at man ikke kan ha sex, ikke skal ha sex, skal vente med å ha sex, burde vente, må vente, kan ikke, vil ikke, må ikke, får ikke, greier ikke, burde ikke, etc da undertrykker man et begjær. En lyst, en drift som trenger utløp. Den er like viktig og naturlig som begjæret etter å le og smile. La oss se veldig enkelt på dét også kalle driftene for energi. Energi som må ut av kroppen. Sex-energi kan slippes ut ved: Runking, knulling, oral-sex, handjobs, etc. og omstendighetene rundt dette. Realiseringen av driftene. Gjøres ikke dette så blir sex-energien sperret inne i kroppen, men der er det ikke uendelig med plass, så den må ut. Da kan denne energien finne andre måter å få utløp på. Uheldige utløp som nerveproblemer og perversjon. Med perversjon så menes det da at man finner seg unaturlige objekter som ikke forbys av de sperringene som hemmer seksualdriften mot kvinner eller menn. (F.eks dette fenomenet med at katolske prester til stadighet tyr til de minste korguttene. Et annet og godt eksempel er Sverige på 1600-tallet. Landet var som vi vet kristent, og runking ble man like blind av der som I Norge. Statistikk viser at det ble gitt flest dødsdommer mot gutter mellom 16 - 20 år (altså i puberten) som hadde drevet med zoofili. Grunnen til at dette er merkverdig er at dette var midt under hekseprossene i Sverige, men dømte hekser kunne altså ikke måle seg opp mot antall seksualundertrykkere som fant utløp blant gårdsdyra.) Det kan selvfølgelig være mange andre faktorer som spiller inn, men det er interessant å se denne sammenhengen, som på ingen måte er usynlig. Du sier det er mange som går ensomme igjennom hele livet å ikke lider noen nød for det. Jaha? Hva vet du om det? Bare fordi de ikke står å knuller døde kadaver langs riksveien så betyr ikke det at de ikke har problemer. Det er også viktig å skille mellom de som stadig søker sex, men ikke får det. Og de som har gitt opp å søke sex. Dette trenger ikke være religiøse som gjør det av dogmatiske grunner . Det kan være han veldig hyggelige, alltid imøtekommende men veldig usikre førtiåringen som jobber på Shell. Han som sier til seg selv at han ikke behøver sex, fordi han av diverse grunner ikke våger konfrontasjonen med det motsatte kjønn og en eventuell avvisning, og dermed bruker "mangelen på behov" som en unnskyldning istedenfor å se realitetene og reise til Thailand. Det er også en stor forskjell mellom at du ikke kan ha sex med kona/dama noen dager og fravær fra sex over flere år. Du må bli flinkere til å se nyansene av ting. Som jeg ser i innlegget ditt til RWS her også. Bare fordi man ikke går å gjemmer driftene sine frem til ekteskapet, så betyr ikke det at man skal stikke pikken sin i alt som beveger seg eller ser imøtekommende ut. Det går an å være forsvarlig selv om man har sex jevnlig fra man er 16 år. Jeg er heller ingen psykolog, men dette er ting man fint kan lese seg frem til på Internett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Frist den eller mist den Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det var skummelt! Nå får jeg heldigvis sivert stivert hver gang det kommer noe med hull innenfor en kilometers avstand da så det blir vel ikke noe problem for meg enda xD Men skummelt var det likevel Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) I alle andre religioner blir jo seksuell avholdenhet ansett som noe positivt. Norrøn? Keltisk? Romersk? Gresk? Det er vel heller motsatt, ingen religioner ser på seksuell avholdenhet som noe positivt. Nei, jeg ser ikke noe positivt med avholdenhet. Synes det er romantisk med tanken på å vente med sex til ekteskap. Misunner de som er jomfruer og venter helt til de gifter seg, det blir vel noe mye mer spesiellt enn om man bare gifter seg for å gifte seg. Jeg synes det er patetisk å vente med sex til ekteskap. Å gifte seg med noen man ikke har hatt sex med er like dumt som å kjøpe en bil uten å ha prøvekjørt den. Endret 16. mai 2009 av Abigor Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 man skal knulle folk man ikke bryr seg om først, så man er god til det når du finner noen du bryr deg om . Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Nei, det er neppe spesiellt bra, da det neppe hjelper på trivsel og velvære for den enkelte. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Bryr seg om? Kan ikke to mennesker bare ha sex? Må det være følelser og kjærlighet innblandet alltid? Eller kan man ha sex rett og slett for sexens skyld, fordi det rett og slett er deilig og avslappende.... Tror vi er alt for bundet opp av de gamle dogmene enda jeg til at vi klarer å se forbi det der med at det må være følelser og kjærlighet inne i bildet for å ha sex. Har hatt sex med noen av mine venninner i single peroider i mitt liv KUN for sexens del og det flere ganger også og vi har et like godt forhold i dag fordet. Dette er snakk om voksne mennesker, ikke ungdommer eller tennåringer, som vet hva sex er og hvordan sex kan nytes uten å la seg styre av religiøse dogmer.... Så kanskje vi skulle lagt bort at sex alltid må foregå med følelser og kjærlighet? Noen ganger er det faktisk like godt og deilig uten forpliktelser og andre ting vi på grunn av religiøse dogmer tror må følge med... Er to mennesker enige om å ha sex finnes det ikke noe galt i det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå