Timeo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Kristne blir gjerne mobbet fordi de mener at sex utenfor ekteskap er en synd, eller til og med mener at man ikke bør onanere. Men er dette egentlig dårlige holdninger? I alle andre religioner blir jo seksuell avholdenhet ansett som noe positivt. F.eks. i buddhismen sier man at man ikke oppnå nirvana om man har en kone. Også i kristendommen blir det enslige livet fremstillet som det idelle, fordi da kan man konsentrere seg om Gud istedenfor en kone/mann. Muslimer har veldig strenge regler og lar gjerne kvinnene sine gå fullstendig tildekket så de ikke skal vekke begjær hos menn. Og når det gjelder sportsutøvere så holder disse seg gjerne uten sex dagen før en viktig sportsbegivenhet. I legevitenskapen så blir sex oppfattet som noe utelukkende positivt som bidrar til bedre helse. Mens i religion ser det ut til at de fleste mener at det er et slags hinder som står i veien for noe enda bedre. Så hvem har egentlig rett? Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden noen ville holde seg borte fra sex, men det får være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Akkurat dette med sex før ekteskapet gjør kristendommen bare mer latterlig, og det er nærmest så jeg må le av folk som følger dette på grunn av det står i bibelen/er en tradisjon i religionen. Jeg synes det er latterlig at folk gjør det av andre grunner også, men det er ihvertfall bedre enn at de gjør de fordi religionen dems forteller dem det. Endret 11. mai 2009 av MrLG Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Sex kan ha sosiale konsekvenser som ikke alltid er heldige, som sikkert de fleste her har opplevd. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Akkurat dette med sex før ekteskapet gjør kristendommen bare mer latterlig Kan ikke se hva som er latterlig med det. Dersom verdens befolkning hadde holdt seg til monogami, så hadde kjønnssykdommer blitt utryddet. Det er også en fordel for barn at de har foreldre som holder sammen, istedenfor å bare vokse opp med en av de. Men det blir jo en annen debatt egentlig (om ekteskap og ikke om seksuell avholdenhet). Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Egentlig er jeg forsåvidt enig med Bellicus, selv om jeg ikke er akkurat avholds selv, siden sex er såpass gøy som det er. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Syns jeg skal påpeke at det er flere buddhistgrener som mener at veien til nirvana er å oppleve så mye nytelse som mulig... høres ut som noe for meg Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Akkurat dette med sex før ekteskapet gjør kristendommen bare mer latterlig Kan ikke se hva som er latterlig med det. Dersom verdens befolkning hadde holdt seg til monogami, så hadde kjønnssykdommer blitt utryddet. Det er også en fordel for barn at de har foreldre som holder sammen, istedenfor å bare vokse opp med en av de. Men det blir jo en annen debatt egentlig (om ekteskap og ikke om seksuell avholdenhet). Monogami er ikke naturlig for mennesker, og avholdenhet sikrer hverken mot utroskap eller skilsmisse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Syns jeg skal påpeke at det er flere buddhistgrener som mener at veien til nirvana er å oppleve så mye nytelse som mulig... Tror du vil ha vanskeligheter med å finne noe i Buddhas lære som skulle støtte den påstanden. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Akkurat dette med sex før ekteskapet gjør kristendommen bare mer latterlig Kan ikke se hva som er latterlig med det. Dersom verdens befolkning hadde holdt seg til monogami, så hadde kjønnssykdommer blitt utryddet. Det er også en fordel for barn at de har foreldre som holder sammen, istedenfor å bare vokse opp med en av de. Men det blir jo en annen debatt egentlig (om ekteskap og ikke om seksuell avholdenhet). Tja nå er det ikke alle som får barn med de de har sex med heller da. For å si det enkelt, hvis noen av kameratene mine hadde sagt nei en digg kjerring fordi de er kristen, vet jeg ikke om jeg skulle ledd eller syntes synd på dem, latterlig hadde de ihvertfall vært. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 For å si det enkelt, hvis noen av kameratene mine hadde sagt nei en digg kjerring fordi de er kristen, vet jeg ikke om jeg skulle ledd eller syntes synd på dem, latterlig hadde de ihvertfall vært. Det er antageligvis mange prostituerte som er veldig attraktive. Synes du det ville vært latterlig dersom noen lot være å ha sex med en veldig attraktiv prostituert, dersom det var veldig billig (f.eks. en femtilapp)? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Whatever floats your boat sier nå jeg. Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For å si det enkelt, hvis noen av kameratene mine hadde sagt nei en digg kjerring fordi de er kristen, vet jeg ikke om jeg skulle ledd eller syntes synd på dem, latterlig hadde de ihvertfall vært. Det er antageligvis mange prostituerte som er veldig attraktive. Synes du det ville vært latterlig dersom noen lot være å ha sex med en veldig attraktiv prostituert, dersom det var veldig billig (f.eks. en femtilapp)? De fleste ville nok hatt litt betenkeligheter med prisen. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For å si det enkelt, hvis noen av kameratene mine hadde sagt nei en digg kjerring fordi de er kristen, vet jeg ikke om jeg skulle ledd eller syntes synd på dem, latterlig hadde de ihvertfall vært. Det er antageligvis mange prostituerte som er veldig attraktive. Synes du det ville vært latterlig dersom noen lot være å ha sex med en veldig attraktiv prostituert, dersom det var veldig billig (f.eks. en femtilapp)? Teit å begynne å blande inn prostituerte, men det er egentlig også en annen diskusjon. Jeg snakker om hvis kompisen min møter eller blir sammen med en som vil ha han, og ikke pengene hans, og han deretter nekter å ha sex på grunnlag av at han er kristen, er det latterlig. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Når du blander inn en helt annen faktor, prostitusjon, så blir desverre hele spørsmålet ødelagt. Ihvertfall jeg hadde sikkert ikke hatt sex med en vakker prostituert, netopp FORDI hun er en prostituert. Du kunne ha presentert meg for en dritchtøgg hore som koster 50 øre halvtimen, jeg hadde hovedsakelig sagt nei av samme grunn som den forrige, fordi hun er prostituert. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 For å si det enkelt, hvis noen av kameratene mine hadde sagt nei en digg kjerring fordi de er kristen, vet jeg ikke om jeg skulle ledd eller syntes synd på dem, latterlig hadde de ihvertfall vært. Det er antageligvis mange prostituerte som er veldig attraktive. Synes du det ville vært latterlig dersom noen lot være å ha sex med en veldig attraktiv prostituert, dersom det var veldig billig (f.eks. en femtilapp)? Teit å begynne å blande inn prostituerte, men det er egentlig også en annen diskusjon. Jeg snakker om hvis kompisen min møter eller blir sammen med en som vil ha han, og ikke pengene hans, og han deretter nekter å ha sex på grunnlag av at han er kristen, er det latterlig. Hva med hvis han da blir sammen med denne digge kjerringen, og så har sex med henne, men så møter han en kjerring som er enda diggere? Er det fremdeles latterlig å ikke ha sex? Når du blander inn en helt annen faktor, prostitusjon, så blir desverre hele spørsmålet ødelagt. Ihvertfall jeg hadde sikkert ikke hatt sex med en vakker prostituert, netopp FORDI hun er en prostituert. Du kunne ha presentert meg for en dritchtøgg hore som koster 50 øre halvtimen, jeg hadde hovedsakelig sagt nei av samme grunn som den forrige, fordi hun er prostituert. Så du ser ned på prostituerte altså? Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hva med hvis han da blir sammen med denne digge kjerringen, og så har sex med henne, men så møter han en kjerring som er enda diggere? Er det fremdeles latterlig å ikke ha sex? Hva er det som gjør at dette er så galt? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Så du ser ned på prostituerte altså? Nei, men jeg tenker på faktorer som blant annet kjønnssykdommer, men fremst av alt halikkvirksomhet og menneskehandel som jeg er sterkt imot. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Så du ser ned på prostituerte altså? Nei, men jeg tenker på faktorer som blant annet kjønnssykdommer, men fremst av alt halikkvirksomhet og menneskehandel som jeg er sterkt imot. Hvis det var en prostituert som ikke hadde kjønnsykdommer, ikke ble brukt til hallikvirksomhet eller menneskehandel eller noe annet ulovlig og moralsk forkastelig - men f.eks. bare trengte en 50-lapp til middag da? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hvis det var en prostituert som ikke hadde kjønnsykdommer, ikke ble brukt til hallikvirksomhet eller menneskehandel eller noe annet ulovlig og moralsk forkastelig - men f.eks. bare trengte en 50-lapp til middag da? For å være helt ærlig så synes jeg det blir litt vel dumt å svare på dette spørsmålet, for mennesker er jo ikke allvitende, så vi kan jo ikke vite om hun faktisk er sykdommsfri eller ikke er innblandet i halikkvirksomhet eller menneskehandel. Men igjen så må jeg poengtere at det er forskjell mellom en prostituert og en person som ikke er prostituert. For prostituerte er sex'en business, mens med en ikke-prostituert er ikke sex'en business. Endret 11. mai 2009 av O3K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå