Gå til innhold

Hardware som passer til NAS

Anbefalte innlegg

Disse tjenerapplikasjonene tar som regel max 5-10MB på disken, og vil etter første gangs oppstart ligge i minnet konstant. Filene du deler vil vel sannsynligvis ligge på lagringsdiskene?

Ergo vil du spare noen få millisekunder ved første gangs oppstart av disse tjenestene (typisk ved boot), og det er vel neppe verdt de ekstra pengene?

Gjør som Varj foreslår; kjøp 2 billige disker og kjør de i RAID-1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse tjenerapplikasjonene tar som regel max 5-10MB på disken, og vil etter første gangs oppstart ligge i minnet konstant. Filene du deler vil vel sannsynligvis ligge på lagringsdiskene?

Ergo vil du spare noen få millisekunder ved første gangs oppstart av disse tjenestene (typisk ved boot), og det er vel neppe verdt de ekstra pengene?

Gjør som Varj foreslår; kjøp 2 billige disker og kjør de i RAID-1.

Software-RAID på systemdisk i Linux har jeg forstått kan gi problemer. Spesielt ved oppstart av systemet. Samt jeg tenkte å sette systemdisken på den sekundære harddisk-kontrolleren og den støtter ikke RAID.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

olefiver: Uhm, du er klar over at en slik "ramdisk", eller initrd image er noe alle kjerner bruker som standard? Og at informasjonen i den linken er fra ca år 2000. Mao, helt irrelevant.

Jeg hadde sannsynligvis valgt å lagre OS'et på LVM oppå enten RAID5'et som også brukes til lagring eller på en inviduell enkelt-disk/RAID1.

Det er støttet i Debian sin installer så det er enkelt å sette opp, og gir mange allrighte fordeler. Online snapshotting av kjørende systemer er kanskje den største fordelen for dette bruket.

Og ja, du kan ha /boot på LVM også. Noe jeg desverre ikke visste når jeg satt opp Lenny hjemme nylig, men det skal vi nok få orden på etterhvert.

Lenke til kommentar
Software-RAID på systemdisk i Linux har jeg forstått kan gi problemer. Spesielt ved oppstart av systemet. Samt jeg tenkte å sette systemdisken på den sekundære harddisk-kontrolleren og den støtter ikke RAID.

Jeg kjører software-RAID på systemdisken på min server, og det fungerer fint.

Har hatt 3 diskkræsj, men den kjører enda, og jeg har ikke mistet noe data.. så det fungerer når uhellet er ute også (som jo er det viktigste).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
olefiver: Uhm, du er klar over at en slik "ramdisk", eller initrd image er noe alle kjerner bruker som standard? Og at informasjonen i den linken er fra ca år 2000. Mao, helt irrelevant.

Uhm, ja?

Eller rettere sagt nei. Ingen av mine kjerner bruker initrd som standard.

Anyhoo, trodde jeg var klar på at jeg ikke hadde erfaring med RAID på systemdisk.

og nei, jeg klarte å overse dato på link.

Sorry

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er alle komponentene bestilt. Har allerede fått harddisk, minne og skjermkort.Istedet for kabinettet Sharkoon Rebel 9 kjøpte jeg et Cooler Master Centurion 590 til 600kr. Dette kabinettet er i stål i motsettning til Sharkoon Rebel som er i plast, men er like stort.

Når alt er på plass kan jeg begynne å konfigurere Linux til å fungere som en filtjener med Samba og kanskje en ftptjener. Har ikke bestemt meg for hvilken RAID jeg vil kjøre, men i første omgang blir jeg sikkert kun å kjøre uten RAID. 

Sikkerhetskopi:

Nå har jeg begynt å tenke litt på sikkerhetskopiering. Jeg trenger et oppsett med like mange harddisker, men konfigurasjonen for hardware trenger ikke å være fult så kraftig. Kan vel godt kjøpe et Mikro-ATX kort og sette opp diskene som JBOD. Eneste problem med Mikro-ATX er at jeg ikke kan utvide sikkerhetskopiløsningen hvis jeg utvider NASen. Dette vil være en maskin som ikke skal stå på hele tiden, men kun være i bruk ved sikkerhetskopiering og gjenoppretting.

I mellomtiden blir jeg å bruke mine eksterne USB harddisker til sikkerhstkopiering. Samlet kapasitet på disse er 3,24TB og de er allerede stappfulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...