DJViking Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Denne tråden er veldig hardwarerelatert, men er helt relatert til Linux. Jeg holder på å sette sammen en PC som skal fungere som NAS og som blir å kjøre på Linux(64-bit). Hvilke hovedkort har 100% støtte i Linux? Jeg hadde tenkt å kjøpe et "Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16" sammen med et PCI-Express skjermkort. Hvordan er PCI-Express støtten i Linux? I tillegg trenger jeg god støtte for RAIDkontrolleren, både med den integrerte og en ekstra(mange harddisker)... Skal ha hardware-RAID på harddiskene. Hadde vært fint å kunne bruke et hovedkort som har sensorer(strøm, kjøling, etc.) jeg kan overvåke i Linux, enten ved å installere slike sensorer eller integrert i hovedkortet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 PCI-ex er ikke noe problem. Men hva skal du med eksternt/dedikert skjermkort? Og med mindre du har veldig høye krav til ytelse så hadde ikke jeg giddi å gått for hardware RAID. Software RAID (med mdadm) gir god nok ytelse, er rimeligere og mer fleksibelt. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Til trådstarter: Kunne du, når du er ferdig, legge ut oppsett, pris og hvordan det evt. går med Linux, er egentlig veldig interesert i sånn løsning selv Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Støtter NorthWave, gå for software RAID. Ang HK, mange hovedkort har 100% støtte i linux, så det blir lett snakk om personlige preferanser. Sjøl liker jeg HK fra Supermicro, da de er omtrent de eneste å få tak i med intel GB lanbrikker integrert på HK. Men Supermicro HK er som regel beregnet for servere og/eller arbeidsstasjoner så de koster dertil. Sjekk Nextron.no om det virker interessant, men merk at pris er eks mva. Annet som er greit med Supermicro HKene jeg har er integrert skjermkort; slipper strøm og varme påkjenningen fra dedikert skjermkort. Har også grei oversikt over temperaturer, spenninger og vifte-frekvenser via sensorer på HK. anyhoo P5Q kortet ser helt greit ut... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 +1 for software-RAID, hvis du ikke har tenkt til å legge mye penger i en skikkelig kontroller. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 PCI-ex er ikke noe problem. Men hva skal du med eksternt/dedikert skjermkort? Og med mindre du har veldig høye krav til ytelse så hadde ikke jeg giddi å gått for hardware RAID. Software RAID (med mdadm) gir god nok ytelse, er rimeligere og mer fleksibelt. Jeg gikk for et dedikert skjermkort fordi jeg fant ikke et godt hovedkort med integrert grafikk. Med tanke på stabilitet og sikkerhet hva ville vært best av SW-RAIID og HW-RAID? Har jeg flere TB med data er de hovedpunktene veldig viktig. +1 for software-RAID, hvis du ikke har tenkt til å legge mye penger i en skikkelig kontroller. Må nok uansett også kjøpe en ekstra kontroller fordi som regel de fleste rimelige hovedkort ikke støtter mer enn 6 enheter på det integrerte SATA-RAID kontrolleren. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Du har jo P5Q-VM, som er er mer eller mindre det samme du har valgt der, bare med integrert skjermkort? Men strengt talt så trenger man jo egentlig ikke skjermkort i det hele tatt. Litt kjekt når du skal innstalere da. Først og fremst må du være klar over at verken SATA kontrolleren i hovedkortet eller på kort til under ca 2000kr (4 port) er hw-raid. Rent stabilitetsmessig ser jeg ingen grunner til at det skal være store forskjeller. Men du har en fordel med Linux sw-raid at det er helt uavhengig av kontrollerene dine. Du kan flytte diskene over til annen type kontroller uten problemer. Med andre typer raid så er du ihvertfall avhengig av at kontrolleren er fra samme produsent, og kanskje serie også. Endret 12. mai 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Du har jo P5Q-VM, som er er mer eller mindre det samme du har valgt der, bare med integrert skjermkort? Men strengt talt så trenger man jo egentlig ikke skjermkort i det hele tatt. Litt kjekt når du skal innstalere da. Først og fremst må du være klar over at verken SATA kontrolleren i hovedkortet eller på kort til under ca 2000kr (4 port) er hw-raid. Rent stabilitetsmessig ser jeg ingen grunner til at det skal være store forskjeller. Men du har en fordel med Linux sw-raid at det er helt uavhengig av kontrollerene dine. Du kan flytte diskene over til annen type kontroller uten problemer. Med andre typer raid så er du ihvertfall avhengig av at kontrolleren er fra samme produsent, og kanskje serie også. P5Q-VM så jeg ikke. Hadde kun sett gjennom vanlig ATX, og eksludert Mikro ATX. Har vel ikke behov for noe større siden det skal kun være en NAS. Hadde tenkt meg Sharkoon Rebel 12 som kabinett(Plass til 12 eksterne enheter for harddisk montering). Mikro ATX har vel ikke veldig mange PCI-E plasser for ekstra kontrollerkort. P5Q-VM har 2stk 1x PCI-E, hvis da 1x er godt nok for en kontroller. I alle fall med det hovedkortet sparer jeg 600kr da jeg slipper å kjøpe et dedikert skjermkort. Med andre ord det er ikke mulig å flytte en rekke harddisker over til en annen kontroller dersom det er hardware basert RAID? Software basert RAID bruker vist mye mer systemressurser(spesielt CPU), samt mer strøm. Endret 12. mai 2009 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Hvordan er støtten til Promise, HighPoint eller 3Ware kontrollere i Linux? Hvis jeg kjøper en kontroller som støtter minst 8 enheter så vil den samlede prisen bli mye mer enn en ferdigkjøpt NAS til 6-7 enheter. HighPoint RocketRAID 2320 8P SATA koster ca 3500kr 3Ware 9650SE-8LPML 8P PCIe x4 SATA 300 koster ca 5500kr Promise SuperTrak EX8650 koster ca 3500kr. Ser ut som de fleste kontrollere som støtter over 8 enheter ikke finnes for PCI-E med 1x og da blir det kanskje ikke mulig å benytte et Mikro ATX hvis man planlegger å ha mange harddisker i NASen. Hvordan takler Linux software RAID hvis jeg har så mange harddisker som 8stk eller mer(2TB per stykk)? Endret 12. mai 2009 av DJViking Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvor mye lagringsplass trenger du egentlig? Jeg ville satt opp et softraid på de 6 portene på hovedkortet i første omgang. Så kan du feks utvide med 4/8/12 til ved hjelp av et par 4P kontrollere. Feks denne veldig billige til PCI: https://prisguiden.no/product.php?p...3&cat_id=14 Eller denne til PCI-Ex: https://prisguiden.no/product.php?p...7&cat_id=14 Du kan også ha software RAID som spenner over disker fra flere ulike kontrollere, feks 2x4=8 disker totalt. Forresten er det mulig at P5Q-EM (G43) er ATA, husker ikke i forbifarta. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hvis hovedkortet har flere Gb LAN kontakter kan Linux konfigureres til å bruke alle til å øke hastigheten? 1Gbit linje gir likevell god hastighet, men hvis det er mulig å seriekoble alle linjene vil det bli betydelig bedre. Spesielt hvis man skal overføre store filer. Edit: Eller kanskje man sette opp alle linjene separat med hver sin IPadresse og fordele med blant ulike segmenter i hjemmenettverket. 1 til mediaPCen, 1 til den vanlige PCen, etc... Endret 13. mai 2009 av DJViking Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Trenger du mer enn 100MB/s i sekundet overføringshastighet? Du er klar over at den maksimale bitraten på selv HD-materiale er langt under 10MB/s? Så med mindre du ønsker å se mer enn 10 HD-DVD/Blueray filmer samtidig så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg Og ja, jeg ser du skriver "overføre store filer". Min tanke om det: Ikke overfør store filer over nettverket! Last ting direkte ned på serveren og ha det lagret der. Stream ut til andre pc'er ved behov. Det er i mine øyne bedre på alle måter. Men ja, du kan fint ha en dedikert gigabit linje til hver pc i huset hvis du ønsker det. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Trenger du mer enn 100MB/s i sekundet overføringshastighet? Du er klar over at den maksimale bitraten på selv HD-materiale er langt under 10MB/s? Så med mindre du ønsker å se mer enn 10 HD-DVD/Blueray filmer samtidig så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg Og ja, jeg ser du skriver "overføre store filer". Min tanke om det: Ikke overfør store filer over nettverket! Last ting direkte ned på serveren og ha det lagret der. Stream ut til andre pc'er ved behov. Det er i mine øyne bedre på alle måter. Men ja, du kan fint ha en dedikert gigabit linje til hver pc i huset hvis du ønsker det. Hvis jeg skal ta sikkerhetskopi av en film jeg har kjøpt utfører jeg som regel det på min vanlige datamaskin. Denne filen må i så fall da overføres til tjeneren, opp til 8GB for en DVD og noen tiltall GB for en Blu-ray. Hva er galt med å overføre store filer over nettverket? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva med å bare rippe DVDene/Blu-rayene rett til server uten å gå via lokal disk? Uansett, enig i at litt nettverksytelse er viktig, men bonding av flere gigabit-adaptere krever som regel dyre switcher.. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hva med å bare rippe DVDene/Blu-rayene rett til server uten å gå via lokal disk? Uansett, enig i at litt nettverksytelse er viktig, men bonding av flere gigabit-adaptere krever som regel dyre switcher.. Ser ikke noe forskjell i å rippe rett til tjeneren. Det vil likevell bli like mye data som overføres til den som om jeg skulle overført en komplett fil. Hvis jeg da ikke har missforstått meningen i hva du skrev? Tenkte ikke å ha optisk drev på tjeneren/NASen. Kan fint installere Linux fra en USB-penn. Endret 13. mai 2009 av DJViking Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Tar det mindre enn 80 sekunder å rippe en DVD på maskinen din? For med mindre det gjør det, så er tiden brukt på rippingen ikke begrenset av overføringshastigheten på nettverket ditt. Og jeg gjetter på at det ikke er tilfelle. Endret 13. mai 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Kom fram til følgende konfigurasjon: Kabinett: Sharkoon Rebel 9 Economy Strømforsyning: MIST Modulær 650W Hovedkort: ASUS P5Q Premium, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 4xGbLAN, Firewire, 4xPCI-Ex(2.0)16 Skjermkort: Gainward GeForce 9500GT 1GB PhysX CUDA, PCI-Express 2.0, DDR2, HDMI, HDCP, DVI, Graphics Plus Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed Minne: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz Harddisk: Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB Samlet pris for dette kom på 6800kr. Dette er kun konfigurasjonen til selve tjeneren. Harddisker og harddiskdrev for lagring kommer i tillegg. Dette oppsettet burde også gi meg gode muligheter for utvidelse. Hadde tenkt følgende for harddiskdrev: Lian Li RH-48B, Drevramme, SATA, Sort Med tanke på at en ferdigkjøpt NAS for 7 enheter (uten harddisker) ville kostet meg rundt 10000kr, får jeg veldig mye ut fra denne sammensatte spesifikasjonen. Jeg trenger egentlig ikke dette komplekse hovedkortet eller et dedikert skjermkort, men med tanke på hvor billig skjermkortet er spiller det ikke noe rolle. Det er også kjekt å ha noen ekstra ekspasjonsslotter på hovedkortet for videre utbygging. Samt det har 4stk GbLAN porter. Kanskje jeg ikke trenger så mange GbLAN porter, men det vil bli interessant å se hva jeg kan gjøre ut av dem. Hvis man istedet benytter mikroATX hovedkortet "Asus P5Q-VM" får man også med integrert grafikk og kan spare 1000kr på den komplette kostnaden. For operativsystem kan det hende jeg blir å prøve ut FreeNAS, eller kanskje Debian. Trur ikke jeg vil ha noe bloated Linux på denne NASen. Endret 13. mai 2009 av DJViking Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva skal du med en så rask systemdisk når 99% av IO uansett kommer til å gå på lagringsdiskene? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Hva skal du med en så rask systemdisk når 99% av IO uansett kommer til å gå på lagringsdiskene? Hadde sikkert klart meg med en litt svakere harddisk. Jeg tenkte det kan være aktuelt å kjøre noen enkle tjenerapplikasjoner på NASen som FTP, Samba, etc. og en litt raskere harddisk vil vel sådan gjøre godt for seg. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 alle applikasjonene du nevner vil vel dele raid-diskene, ikke system-disken, så ikke veldig nyttig med raptor, kjøp heller to billige disker for raid 1 til OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå