Oxygen 07-12 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvordan lager jeg en enkel formel som inkluderer pluss og minus av tall tatt fra celler? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Er ikke det bare å trykke autosummer under fanen formler da? evt kan du jo skrive : =a1+b2+g4+h4... hvis tallene er negativ tror jeg den tar det Evt trykk = så autosummer, så holder du inn cntrl knappen og trykk på de cellene du vil ha med i regnestykket sånn? eksempel edit: fargela der jeg har lagt inn formler Endret 11. mai 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Med mange celler, hva er da enklest? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har du mange celler sørger du først for at cellene ligger inntil hverandre i et sammenhengende område (grunnleggende prinsipp i Excel: data som hører sammen legges i et sammenhengende område). Deretter klikker du der du vil ha summen og skriver for eksempel =summer(A1:A16) hvis cellene du skal summere ligger i området fra og med A1 til og med A16. Har du skrevet positive tall som vanlige tall og negative tall med - foran (eller på annen måte formatert dem som negative tall) regner Excel ut helt korrekt. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis jeg har to rader hvor den ene er inntekt og den andre utgift må jeg altså summere begge i hver sin rute for så å bruke de to rutene til å trekke fra for å finne overskudd/underskudd? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Om du skal ha udnerskudd/overskudd for hver postering, så må du gjøre det slik ja. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Er det noe i denne retningen du tenker? A B C +--------------+------------+-----------------+ 1 | Innbetaling | Utbetaling | Saldo | +--------------+------------+-----------------+ 2 | 10000 | 4000 | =SUM(A2,-B2) | +--------------+------------+-----------------+ 3 | 8000 | 3000 | =SUM(C2,A3,-B3) | +--------------+------------+-----------------+ Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Om du legger tallene inn uten fortegn må du nok gjøre som andre har vist her og bruke en hjelpekolonne, eller lage en =sum(A1:A99)-sum(B1:B99) Om du legger dem inn med fortegn kan du bruke sum-formelen hel enkelt (=Sum(A1:B99), eller rett og slett merke tallene og få summen nede i høyre kant (det går feltet). Dette betinger at ikke noen har vært inne og endret denne til andre fuknsjoner. Noe du gør ved å høyreklikke på tallet som kommer opp her. Sam PS På norske maskiner må en vanligvis bruke semikolon ";" der hjelpefilen og eksempler i denne tråden, viser komma ",". ds Endret 13. mai 2009 av SamBell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå