Gå til innhold

Bør kristne holde seg til kosher-kjøtt?

Anbefalte innlegg

Når det er sagt spiser jeg ikke Kebab.... av den grunn at de som lager den ikke er så nøye med om kjøttet de bruker kommer fra katter, rotter eller andre tilfeldig forbi passerende firbente skapninger.... Dette er noe jeg VET, da jeg har en kompis som jobber i mattilsynet og han er IKKE særlig imponert over slappheten som mange av våre nye landsmenn viser i valget av råvarer.... Kina resturanter stiller i samme kategori, de er heller ikke så nøye med om råvarene sa nøff, mjau eller pip har jeg latt meg fortelle..... Men dette er bassert på realiteten, ikke idiotiske dogmatiske bibel sitater om en guddommelig meny fra en gud på bærtur....

:)

Vel, når dumme nordmenn og andre kjøper seg kyllingkebab til 30,- og tror at kjøttet er av ypperste kvalitet så sier det seg selv. Det man får er oppsop med kyllingessens.

Men for å ta et personlig argument så vet jeg at det ikke er alltid slik, da jeg har vært med å bygge dønerkebab selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg regner med at jødene og muslimene ikke vil unngå å søle blod og mishandle dyr, så de vil nok foretrekke den tradisjonen de alltid har hatt.

ønsker dem halal kjøtt i norske butikker så er det Nortura som står for dette, og de har norske regler å forholde seg til, så noe mishandling av dyr og griseri som vist på enkelte tv innslag er bare tull iallefall hvis enn ser på hvordan dem halal slakter her i norge..

egentlig så er all kjøtt i norge halalslaktet, det er bare det at dem ikke kan garantere halalslakting, enkelte dyr dør momentant av hjerneskaden de får av strøm\bolt før blodtapping..

Lenke til kommentar
egentlig så er all kjøtt i norge halalslaktet

Bortsett fra en idiotisk mumling i det strupen blir skåret over mener du...? :)

Det blir ikke dummere enn dette! Det går ikke an å få det dummere enn at du ikke kan spise kjøtt fordi ingen har mumlet noe vissvass i det drapet fant sted! Eller er det noen som vet noe som topper dette?

Lenke til kommentar
(....)Det blir ikke dummere enn dette! Det går ikke an å få det dummere enn at du ikke kan spise kjøtt fordi ingen har mumlet noe vissvass i det drapet fant sted! Eller er det noen som vet noe som topper dette?

Er slik det er med religion. Man finner noen skrifter som gjerne er nedtegninger av hva noen har gjort og sagt. Så oversetter man dem slik at innholdet blir forandret, for så å bare plukke ut de delene som passer seg. Så tilpasser man disse reglene til det sammfunnet man har og pålegger de som vil være troende til å følge disse reglene etter hva de lokale prestene mener er riktig måte.

Angående topping av dette så står det vel noe i bibelen om at kvinner som menstruerer er urene, så menn kan ikke ha kontakt med dem på noen måte under menstruasjonen. Ikke spise maten de har laget en gang.

Eventuelt kan du ta feminister som har laget sin egen religion hvor alt skal være likt og tilrettelagt kvinner (som om ikke det er en motsetning), og disse tror de kan sole seg toppløse og ha lov til å klage på menn som stirrer.

Forøvrig er jeg enig at slike ting som dette er ganske teite. Det er gjerne regler som ble laget for lenge siden fordi det ga mening da. Antagelig ga disse reglene mening slik at dyr ble slaktet på en metode som gjorde at det var mindre sjangser for bakterier og slikt, men i dag er slikt bare tøys.

Men folk trenger noe å klamre seg til som en mening med livet, og en av de tingene som gjør det lettere å leve mens andre har det bedre en seg er at man har ett etterliv å se frem til. Og skal man ihvertfall få det himmelsk der må man følge de regler som er.

Lenke til kommentar
Bortsett fra en idiotisk mumling i det strupen blir skåret over mener du...?

haha datt av stolen , ga rofl en ny mening.

Om Norsk slakting er like grisete som halal, hvorfor ser vi sjokkerte bønder og mye EUvedtakopprør da?

Vil tru at bolten i hode, strøm osv dreper/svimer av er litt bedre en å kappe strupen og vente på at blodet skal tømmes.

Det var jo en stor sak da man fant ut at griser i Norge ble slaktet uten å ha fått nok strøm så de ble kokt levende.

Lenke til kommentar
](...)

Om Norsk slakting er like grisete som halal, hvorfor ser vi sjokkerte bønder og mye EUvedtakopprør da?

(...)

:) Mye dumt man skal vrenge ut av seg for å forhellige målet ja, men uansett så er vel problemet med halal slakting at man føler man blir presset til å gjøre noe man ikke burde bli krevd å gjøre i utgangspunktet. Selv om man gjør noenlunde det man skal gjøre.

Når det gjelder griser spiller det jo ingen rolle når en religion har klart å lure deg til å tro at man blir syke av å spise svin uansett. 

Og tilbake til norske bønder eller for den saks skyld nordmenn, så er det vel litt slik at du skal ikke komme herog forklare oss hvordan ting kan gjøres bedre, for Gro har tross alt sakt at det er typisk norsk å være best. Og da kan det jo ikke bli bedre. 

Det er jo sjelden rasjonelle meninger som får regjere, er jo bare å se til selimportforbudet i EU og hvordan dyreværnorganisasjonene vant frem med helt absurde argumenter. Men det greieste hadde vel vært at alle slaktereier fikk ha en kassettspiller som fikk dure og gå med bønn for dyrene, og alle stemplet halal på pakkene sine med liten skrift så ingen ble fornærmet.

Lenke til kommentar
egentlig så er all kjøtt i norge halalslaktet

Bortsett fra en idiotisk mumling i det strupen blir skåret over mener du...? :)

Det blir ikke dummere enn dette! Det går ikke an å få det dummere enn at du ikke kan spise kjøtt fordi ingen har mumlet noe vissvass i det drapet fant sted! Eller er det noen som vet noe som topper dette?

ta å les hva som er KRAV til halal slakting før du uttaler deg..

det er IKKE krav om bønn til kua før den blir slakta...

Lenke til kommentar
I fremtiden naar man har klarer aa dyrke 100% realistisk kjött i stor stil, blir dette aa regne som kosher/halal, eller maa de som krever slikt kjött fortsette aa drive slakt?

Det som er problemet med rituell slakting. Fordi den er dogmatisk og dermed i prinsippet uforanderlig. Som resten av religionen. Så er det selvsagt varianser internt igjen som gjør at man kan ha et sandkorn av håp at religiøse gærninger blir mennesker igjen.

Ikke det man skal ha noe stort håp dog.

Men dyrking av kjøtt må komme fra et sted, og begge religionene har regler for det og. Brukes det f.eks enzymer fra gris (som det brukes mye av i dagens matindustri) så er det utelukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...