Gå til innhold

Bør kristne holde seg til kosher-kjøtt?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder de første ikke-jødiske kristne, så var de eneste lovene de ble oppfordret til å følge av moseloven:

1. Ikke bedriv hor

2. Ikke spis avgudsoffer

3. Ikke spis kjøtt fra kvalte dyr

4. Ikke spis blod

Apo 15:19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

Og når det gjelder nr.1 så er jo dette noe som er valig hos dagens kristne, at man mener at ekteskapet bør holdes hellig. Og nr.2 er vel stort sett lite aktuellt, siden det er få steder der man fremdeles ofrer til avguder, men vil tro at de fleste kristne ville følt en motvilje mot å spise en kotelett fra en gris som hadde blitt ofret til Shiva e.l.

Men når det gjelder nr.3 og 4 så har jeg aldri hørt om noen kristne som har snakket om dette. Såvidt jeg vet så spiser man hva man vil, enten dette er blodpølse eller dyr som har blitt slaktet slik de alltid blir slaktet i slakterier. Og så vidt jeg vet så skjer det ofte at dyr blir kvalt underveis i slakteprosessen?

Så burde kristne spise kjøtt som er slaktet etter de samme reglene som jøder følger og unngå f.eks. blodpølse?

Vil også anta at kristne ikke bør spise halal-kjøtt siden dette er kjøtt hvor man har visse religiøse retningslinjer å forholde seg til underveis i slaktingen. Man velsigner f.eks. kjøttet i Allahs navn og vender dyrets hode mot Mekka.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle oppegående mennesker ser at dette er lover fra den tids samfunn.

Da hadde de helsegrunner til å ikke spise ditt og datt, og fortsatt holde på det i 2009 er bare teit.

Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

Hvorfor vil man ikke bedøve halal da? Vet ikke folka om sine egne regler?

Lenke til kommentar

så dere innslaget tv2\nrk hadde om halal slaktinga ?

fy f*** , kyrne ble bare slengt på gulvet etter de fikk kutta strupen, og de levde etterpå, så helt makabert ut, vet med sikkerhet at norske kyr som blir slaktet blir slakta på en mye mer human måte.. halal er oppskrytt..

Lenke til kommentar

fy f*** , kyrne ble bare slengt på gulvet etter de fikk kutta strupen, og de levde etterpå, så helt makabert ut, vet med sikkerhet at norske kyr som blir slaktet blir slakta på en mye mer human måte.. halal er oppskrytt..

Norske slakterier bruker den eksakt samme måten å slakte på. Kutter vitale blodårer og dyret sitt hjerte pumper ut blodet. Så din sikkerhet er nokså påtatt. Halal-kjøtt i Norge slaktes på eksakt samme måte som "norsk slakt", forskjellen er at man sier en bønn og hokus pokus så er det godtatt.

Siden shechita og halal er så like så tar jeg de i en bolk;

Når det skal kuttes skal det kuttes over arterier og vener, muskulatur, spiserør og luftrør overskjæres inn til virvelsøylen med en skarp kniv. Med de fleste dyr er det ikke noe problem, dog ved storfe så har disse dyrene en blodåre som ligger i ryggsøylen som er vanskelig å få has på. Noe det også er hos "norsk slakt" selvsagt. Og gjøres dermed kuttet ikke skikkelig på storfe vil det gå lang tid før hjernen slutter å være i aktivitet.

Denne debatten er ganske så artig egentlig, i en tid da slakteriene blir større og større og færre. Jeg tviler sterkt på at en slakter på disse slakteriene klarer perfekt avlivning på dyr nr xxx.

Poenget er bedøvelse før avblødningen, der tillater de fleste muslimer at så skjer. Så lenge bedøvningen ikke dreper dyret. Hos jødene som observerer slakterreglene er det ikke tillatt.

Dessuten var eksempelet på tv2 kosher (eller mer korrekt shechita) som er jødisk slaktemetode.

Lenke til kommentar

Kosher-kjøtt er forbudt i Norge. Eller, kosher-slakting er forbudt, så får man heller importere det fra de land der grovere dyremishandling er tillatt.

Slakting

1 2004 ble det slaktet 333 092 storfe i Norge. Når storfe slaktes blir de bedøvet med boltepistol før selve avlivingen foretas, slik at de ikke skal føle smerte. Dyrene blir avlivet ved kutting av de store blodårene som går fra hjertet. Det kalles ”stikking”. Tiden fra bedøving til stikking er avgjørende for at ingen dyr skal komme til bevissthet igjen. Det er derfor satt krav til i forskrift, at stikkingen skal foretas senest 20 sekunder etter at bedøvelsesskuddet er avfyrt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Norske slakterier bruker den eksakt samme måten å slakte på. Kutter vitale blodårer og dyret sitt hjerte pumper ut blodet. Så din sikkerhet er nokså påtatt. Halal-kjøtt i Norge slaktes på eksakt samme måte som "norsk slakt", forskjellen er at man sier en bønn og hokus pokus så er det godtatt.

Siden shechita og halal er så like så tar jeg de i en bolk;

Når det skal kuttes skal det kuttes over arterier og vener, muskulatur, spiserør og luftrør overskjæres inn til virvelsøylen med en skarp kniv. Med de fleste dyr er det ikke noe problem, dog ved storfe så har disse dyrene en blodåre som ligger i ryggsøylen som er vanskelig å få has på. Noe det også er hos "norsk slakt" selvsagt. Og gjøres dermed kuttet ikke skikkelig på storfe vil det gå lang tid før hjernen slutter å være i aktivitet.

Denne debatten er ganske så artig egentlig, i en tid da slakteriene blir større og større og færre. Jeg tviler sterkt på at en slakter på disse slakteriene klarer perfekt avlivning på dyr nr xxx.

Poenget er bedøvelse før avblødningen, der tillater de fleste muslimer at så skjer. Så lenge bedøvningen ikke dreper dyret. Hos jødene som observerer slakterreglene er det ikke tillatt.

Dessuten var eksempelet på tv2 kosher (eller mer korrekt shechita) som er jødisk slaktemetode.

det er ikke sant som du sier her.. , strømmen\bolten påfører hjernen deres så stor skade at n når de blir heist opp etter bena for så å bli tappet for blod så er hjernen godt ut av funksjon og kan garantere deg at INGEN av dem engang prøver å reise seg på bena for å rømme stedet , som vist på det tv2 innslaget.. har selv jobba litt på slakteri og har sett prosessen fra dyra blir henta og til de ligger som ferdigpakka kjøttdeig...

men etter en samtale med en vare leverandør i går, har jeg forandra meining, halal er greit..

det tv2 innslaget er vel ikke hentet fra gildet sitt halal slakteri i norge.. , i norge er det påbudt med strøm\bolt i kua før noe som helst annet skjer, etter dette r kua svært hjernedød..

og det er ikke et krav til at kua får en bønn før slakting, og slakteren MÅ ikke være muslim, så hvorfor ikke bare halal slakte alt storfe blir da mitt spørsmål..

Lenke til kommentar
Og gjøres dermed kuttet ikke skikkelig på storfe vil det gå lang tid før hjernen slutter å være i aktivitet.
De gangene jeg har vært vitne til slakt (noe man var ganske ofte naar man bodde paa landsbygda) bruker de en slags pistol for aa kortslutte hjernen slik at dyret blir hjernedödt, eller skader det ikke nok til at man kan erklære dyret hjernedödt?

Bilde av dingsebomsen:

IMG_5888_603964a.jpg

EDIT: Ble visst postet et nytt innlegg imens jeg skrev dette innlegget gitt :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Og så har du den latterlige biten med dette: Hvorfor har gud, som har skapt alt, vet alt og kan alt, befalt mennesker at de må ha ihjel dyret de skal spise på den og den måten? Hvorfor skapte han ikke like godt de dyrene vi kunne SPISE uten nerver eller evnen til å føle smerte? Listen over ting som vi i følge gud IKKE kan spise er jo like lang som den er latterlig, (som drøv tyggende hare!!!! :D ) og jeg lurer på hvorfor han ikke like godt snudde lista og lagde liste MED dyr vi kan spise isteden og heller lagde dyrene imune mot smarte, eller enda bedre, de døde når vi trykket på et punkt bak hornene eller noe slikt? Så foresten at gresshopper står på menyen til de kristne og de trenger du ikke å slakte, de bare hives i panne og spises sprøstekte.. :D

Bør kristne holde seg til kosher-kjøtt? ei, de bør holde seg til realiteten isteden... :no:

For noen håpløse og latterlige påbud....

Når det er sagt spiser jeg ikke Kebab.... av den grunn at de som lager den ikke er så nøye med om kjøttet de bruker kommer fra katter, rotter eller andre tilfeldig forbi passerende firbente skapninger.... Dette er noe jeg VET, da jeg har en kompis som jobber i mattilsynet og han er IKKE særlig imponert over slappheten som mange av våre nye landsmenn viser i valget av råvarer.... Kina resturanter stiller i samme kategori, de er heller ikke så nøye med om råvarene sa nøff, mjau eller pip har jeg latt meg fortelle..... Men dette er bassert på realiteten, ikke idiotiske dogmatiske bibel sitater om en guddommelig meny fra en gud på bærtur....

:)

Lenke til kommentar

Og fordi vi slakter dyrene på den minst smertefulle måten.....'

Som Churchill så pent sa det: "When your about to kill a man, it cost nothing to be polite...!"

Den går vel på dyr også skulle jeg tro....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
hva er forkjellen på halal kjøtt og "norsk kjøtt " da?

Men hva pokker er vitsen da? Tror du bønnen har noe å si? Hele greia ER JO LATTERLIG og fryktelig dumt, bygget på overtro og ignoranse....

Kan ikke skjønne at vi finner oss i dette tullet jeg når vi i dag VET bedre!

Lenke til kommentar

Jeg mener at kristne ikke heller skal ta en bordbønn, men heller nyte maten for det er vel den egentlige velsignelsen? Så var det å være "tankefull" uten å trigge det gjennom en bønn, men bønn blir uansett en vane som spisinga, ender som regel at man gafler i seg...

Når det gjelder halal vs. haram så er ren samvittighet bra for fordøyelsen :whistle:

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Når det er sagt spiser jeg ikke Kebab.... av den grunn at de som lager den ikke er så nøye med om kjøttet de bruker kommer fra katter, rotter eller andre tilfeldig forbi passerende firbente skapninger.... Dette er noe jeg VET, da jeg har en kompis som jobber i mattilsynet og han er IKKE særlig imponert over slappheten som mange av våre nye landsmenn viser i valget av råvarer...

:)

Sant det, har blitt vanlig å hente kjøtt fra halal slakterier som ikke bedøver dyrene nede på kontinentet, og kjøtt som kommer til sør-Sverige med båt fra Tyrkia.

Dette smugles så inn bla. over Svinesund i biler uten kjøling.

Var for noen mnd. siden vitne til et raid der man stoppet en Toyota Hiace full av halal kjøtt som skulle til Oslo, lukten var utrolig.

Kommer aldri til å spise kebab på byen noensinne. :nei:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1890401.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2493102.ece

Lenke til kommentar
(...)

Sant det, har blitt vanlig å hente kjøtt fra halal slakterier som ikke bedøver dyrene nede på kontinentet, og kjøtt som kommer til sør-Sverige med båt fra Tyrkia.(...)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1890401.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2493102.ece

de artiklene har ingen referanse til halal, eneste som er nevnt er at det er funnet i invandrer butikker, og i sammenheng med kebab kjøtt som ikke kan spores til noe opprinnelsessted.

Grunnen til at jeg skriver dette er at det er greit å skille mellom hva halal er og det at man finner mennesker med dårlige moral når det kommer til mat. Ta diskusjonen for hva den er og diskuter halal for seg og invandrerbutikker med skumle rutiner for seg. For jeg tror nok muslimer og jøder også foretrekker fersk kjøtt som man ikke blir syk av.

Lenke til kommentar
Og gjøres dermed kuttet ikke skikkelig på storfe vil det gå lang tid før hjernen slutter å være i aktivitet.
De gangene jeg har vært vitne til slakt (noe man var ganske ofte naar man bodde paa landsbygda) bruker de en slags pistol for aa kortslutte hjernen slik at dyret blir hjernedödt, eller skader det ikke nok til at man kan erklære dyret hjernedödt?

Bilde av dingsebomsen:

IMG_5888_603964a.jpg

EDIT: Ble visst postet et nytt innlegg imens jeg skrev dette innlegget gitt :p

Ja, det er bedøvelsen.

Boltepistol. Den lammer hjernen. Den kan også drepe selvsagt.

Men hvis jeg husker slakterreglene korrekt så skal avblødning starte senest 60 sekunder etter bedøvelsen. Gjøres avblødningen helt etter boka så går det vel i snitt nye 60 sekunder før dyret er dødt (defineres som hjernedød, snakk om storfe her nå).

Dermed er man oppe i diskusjonen på hva som er død;

når hjernen ikke registrerer signaler eller når hjertet stopper.

Med ditt eksempel så slår hjertet enda, hvis boltepistolen skulle drepe (hjernen).

Uansett så må man avbløde dyret.

Noe flott syn er det ikke, men en nødvendighet.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...