Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Student i Trondheim

Anbefalte innlegg

Hoola!

Nå er det fortsatt litt over et år til jeg skal begynne å studere, likevel er det to ting jeg er nyskjerrig på og som jeg håpet jeg kunne få svar på her inne. Som emnetittelen sier er det altså Trondheim dette dreier seg om. Er ihvertfall 90% sikker på at det blir Trondheim som blir byen når jeg skal studere, har hørt masse positivt fra søsken og søskenbarn som studerer eller har studert der.

For det første er jeg veldig usikker på om jeg vil bo alene, eller om jeg skal prøve å bo sammen med andre. Jeg frykter det at å bo alene kan kanskje bli litt ensomt i lengden, men så har jeg også hørt om skrekkhistorier hvor folk leier sammen med andre og dette går relativt dårlig. Jeg vil selv si at jeg er veldig positiv, utadvendt og glad i å bli kjent med nye mennesker, jeg er nok kanskje litt sjenert i starten, men det går fort over :D

Så er det noen som har erfaringer de kunne delt, enten om det er å bo alene eller å bo med andre, og hvordan dette har vært?

Når det gjelder å bo med andre tar jeg gjerne imot erfaringer/tips fra både personer som har flyttet inn med totalt ukjente eller venner du kjenner fra før. :)

Det andre jeg er usikker på er om jeg skal kjøpe meg bil eller ikke. Er det noe særlig vits å ha egen bil i en så stor by? Eller blir den mest sannsynligvis bare stående å samle støv mens jeg bruker beina/sykkel/kollektiv trafikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innad i byen går det masser av busser, og tkortet ( www.tkort.no ) gjør det veldig enkelt; bare å dra kortet forran buss-sjåføren, på en leser.

Angående boligstiuasjonen; så har jeg hørt at enkelte velger å leie en leilighet første år, men at de finner seg noen venner på studiet etterhvert og velger å bo sammen de. Hva som passer deg, kan jeg ikke si akkurat, men du bør være obs på at det lønnser seg å være tidlig ute når det gjelder å anskaffe seg leilighet. Ellers kjenner jeg faktisk flere som leier leilighet enda (går andreåret i bachelor på høgskolen i sør-trøndelag)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Angående "kollektiv", som i dritt:

Hvis du vil dø av høyt blodtrykk og hjertestans grunnet andres innkompetanse, vennligst benytt Team-Trafikk i Trondheim.

Grunnen til at jeg kjøpte sykkel:

- Klokkene deres er åpenbart synkronisert med falsk rolex fra Thailand, som gjør dem så upresise at det er faen ikke vits i lære seg rutetider. Værste jeg har vært med på.

- På alt for mange ruter går det kun buss hvert 20min! Men på grunn av at klokkene er stilt inn av en døv papegøye kommer de gjerne rett etterhverandre slik man fint kan så i 40 min å vente buss.

Så hvis det faktisk kommer en buss kan du forvente deg dette:

-Tak og ruter som lekker ved minste tegn på regn.

- At de har glemt å fylle BENSIN(dette har skjedd 4 ganger)

- Bussen kjører sin vei, MED FALKEN

- Mange kan ikke ruten de skal kjøre(!), og spør derfor passasjerer om hjelp. Veldig behagelig når man er ny student i byen

- De kjører som svin, gjerne mens de prøver ett lite hopp over fartsdumper. Selv ble jeg jo vitne til at gammel dame omtrent falt ut av setet.

Bussene ser ut som de kommer fra russland.

tkort er dyrt.

30 faens kroner for en enkelt billett, mens enkelte selskap tar 40-50 kr.......

Mitt råd til deg, kjøp deg bil eller sykkel.

Lenke til kommentar

Dude, du har ingenting å klage over :p Jeg bor et stykke utafor byen, og tar buss hver dag. Bussen går kun hver time fra 6-9 (inn til byen) 13-18(ut av byen), og det koster 49kr hver veg. Noe billigere med tkort da.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Haha, for noe jævla tull HeatSeeKing. Team-Trafikk er ikke blant de mest pålitelige, men det er langt fra så ille som du fremstiller det, bussene er relativt nye (tro meg, jeg er vant til langt verre) og det er egentlig aldri noe særlig problem. Det kommer jo seff veldig ann på hva du skal studere og hvilket campus du skal på.

Når det gjelder å bo sammen med andre så er det sjeldent noe alvorlig problem, med litt kommunikasjon kan ting snakkes om. Jeg var veldig heldig med den ene av de to jeg bor sammen med, sålenge mind-settet er nogenlunde likt blant de du bor med så går det veldig bra. Jeg flyttet inn med folk jeg ikke kjente og har bodd med både en italiener, ei tysk jente og en østerriker. Det er ikke noe problem whatsoever. Kjenner også folk som bor alene, det blir litt dyrt og kanskje litt ensomt, men det er veldig greit å bo alene.

Jeg tror nok bil blir en unødvendig kostnad, hvis du ikke har en god del å rutte med.

Trondheim er forøvrig en fantastisk by, med flott uteliv og fantastisk studentmiljø. Så ingenting å utsette der.

Lenke til kommentar

Trondheim er bare best! Om du går inn for det, kan du gjøre studietida di i byen helt fantastisk. Flust av tilbud overalt for alle smaker.

Du trenger ikke bil. Ser at team-trafikk blir grundig overremset ovenfor her, men det er ikke så ille :) Synes bussen fungerer flott med t-kort + at det å ha en sykkel er ikke dumt. Bil er ikke nødvendig.

Angående boligsituasjon - alene eller kollektiv, er jeg i akkurat samme situasjon og lurer på hva som er best. Har bekjente hvor kollektivet har gått til helvete og endt med flytting, men dette er heldigvis mindretallet. Å bo alene kan sikkert funke fett det og, men det er dyrt. Sjekk ut SIT sine sider om hybel og bolig.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Team Trafikk er totalt ubrukelige. Skal du basere deg på å ta buss må du regne med at du alltid er 20 minutter for tidlig ute eller 20min for sent. Tar som regel like lang tid å gå dit du skal som det tar å vente på bussen/ ta bussen.

Lei en leilighet sentralt hvis du studerer på HIST eller Gløs. Ikke vits å bo billig langt fra byen, du bruker mellomlegget på en relativt dyr leilighet sentralt på taxi i helgene uansett.

Lenke til kommentar

Vel, bil i Trondheim er det omtrent bare å glemme. Sykkel er fint, og om du finner hybel nært nok så kan det meste være innen gangavstand. Hjemmefra er jeg vant med å bruke bil, småby ute på landet osv, og det blir noe helt annet enn kaoset som biltrafikk i Trondheim er. Det koster å parkere, om du er så heldig at du klarer å finne en parkeringsplass, det koster endel ekstra om du skal velge bolig med parkeringsplass. Jeg har med meg bilen, men den blir brukt omtrent bare til å dra hjem i helgene.

Slik som du beskriver deg selv så høres det ut som om du kan fungere i et kollektiv - siden det er både billig og gøy(om man takler det) så hvorfor ikke? I værste fall går det jo ann å finne en hybel for seg selv senere.

Er man flink til å faktisk komme seg ut blandt folk og være sosial så er det null problem å bo alene. Man må bare huske på å ikke bare bli sittende å stirre i veggen. Det er så mye å finne på i Trondheim at om man tør så er det enkelt å unngå at det blir ensomt. Å søke seg til en gjeng i samfundet kan og være snedig, siden det er mye intressante folk der, mange gjenger med forskjellige interesser og det å jobbe på huset er gøy. (At man også får tilgang på hyblene på sideloftene er og litt snedig.)

Det økonomiske er greit, det blir hva du gjør det til og bo/levekostnader er en stor del av det. Bor du alene blir alt mye dyrere, skal du ha bil så blir det en enorm utgiftspost som passer dårlig overens med det å studere uten å jobbe mye ved siden av.

Lenke til kommentar
Haha, for noe jævla tull HeatSeeKing. Team-Trafikk er ikke blant de mest pålitelige, men det er langt fra så ille som du fremstiller det, bussene er relativt nye (tro meg, jeg er vant til langt verre) og det er egentlig aldri noe særlig problem. Det kommer jo seff veldig ann på hva du skal studere og hvilket campus du skal på.

Jeg tror nok bil blir en unødvendig kostnad, hvis du ikke har en god del å rutte med.

Trondheim er forøvrig en fantastisk by, med flott uteliv og fantastisk studentmiljø. Så ingenting å utsette der.

Team-Trafikk er en skandale fra ende til annen. Nei bussene er ikke relativt nye, ta turen ned til Bergen, eller for den slags skyld Stavanger og Oslo og.... Dette er jo basert på faktiske opplevelser jeg selv har opplevd. Er etter disse opplevelsene blitt veldig glad i min sykkel.

Lenke til kommentar

u(Tide) i Bergen er ihvertfall ikke gode på å holde tiden - de "kompenserer" for dette ved å ikke ha rutetider. De oppgir rutetider på endestoppene, og kanskje en holdeplass i mellom, og så er det bare å gjette seg til når den kommer. Det varierer, for å si det mildt. De oppgir "veiledende" rutetider for holdeplassene langs ruten, men dt er ikke alltid mye veiledning i dem. De nye bussene deres gir folk hodepine fordi transformatorene eller hva det nå er i strømbussene hviner svært høyt, både i desibel og frekvensområde. Gid jeg var gammel og ikke hørte høye frekvenser.

Det skal nevnes at mye av tidsproblemene deres nok skyldes trafikksituasjonen i Bergen, og ikke busselskapet, men det hjeper jo ikke på opplevelsen.

Busskurene holdes fast i bakken med lastestropper og mangler både en og flere ruter. Omtrent ingen av dem har navn, så det er umlig å vite hvilken stopp du står på. Selv om stoppen du står på HADDE hatt et navn, står det jo ikke i rutene uansett, så du får bare gjette hvormange minutter unna endeholdeplassen du er. Ikke er det mulig å finne ut hvor stoppene er på nettsidene deres heller, hverken med nærmeste adresse, eller kart, så her er det lett å planlegge reiser! Maken til evneveikt, patetisk forsøk på kollektivtrafikk skal du lete lenge etter. De har jo ikke engang vært i nærheten av å prøve å gjøre seg attraktive å reise med. Dette gjaldt altå Bergen, og var bare en liten utblåsning. Lykke til med studier og kollektivtrafikk i Trondheim. :p

Lenke til kommentar
u(Tide) i Bergen er ihvertfall ikke gode på å holde tiden - de "kompenserer" for dette ved å ikke ha rutetider. De oppgir rutetider på endestoppene, og kanskje en holdeplass i mellom, og så er det bare å gjette seg til når den kommer. Det varierer, for å si det mildt. De oppgir "veiledende" rutetider for holdeplassene langs ruten, men dt er ikke alltid mye veiledning i dem. De nye bussene deres gir folk hodepine fordi transformatorene eller hva det nå er i strømbussene hviner svært høyt, både i desibel og frekvensområde. Gid jeg var gammel og ikke hørte høye frekvenser.

Det skal nevnes at mye av tidsproblemene deres nok skyldes trafikksituasjonen i Bergen, og ikke busselskapet, men det hjeper jo ikke på opplevelsen.

Busskurene holdes fast i bakken med lastestropper og mangler både en og flere ruter. Omtrent ingen av dem har navn, så det er umlig å vite hvilken stopp du står på. Selv om stoppen du står på HADDE hatt et navn, står det jo ikke i rutene uansett, så du får bare gjette hvormange minutter unna endeholdeplassen du er. Ikke er det mulig å finne ut hvor stoppene er på nettsidene deres heller, hverken med nærmeste adresse, eller kart, så her er det lett å planlegge reiser! Maken til evneveikt, patetisk forsøk på kollektivtrafikk skal du lete lenge etter. De har jo ikke engang vært i nærheten av å prøve å gjøre seg attraktive å reise med. Dette gjaldt altå Bergen, og var bare en liten utblåsning. Lykke til med studier og kollektivtrafikk i Trondheim. :p

Ja, men slik da var da jeg bodde i bergen gikk det busser hele tiden, så om de ikke har rutetider gjorde det ingenting fordi det alltid kom en buss.

Lenke til kommentar

TeamTrafikk er ikke noe spesielt bra nei. Jeg bor såpass langt utenfor at jeg tar en annen buss, men de som går på studiet mitt tar TT. Dårlige busser og sjåfører som sover (ikke bli overasket om den ikke stopper) .

Jeg ville satset på å finne meg noe sentralt og brukt føttene. Bussen er uansett dyr i Trondheim. Selv betaler jeg 580kr/mnd (Ja, studentpris) for å komme meg inn til byen, men som sagt så bor jeg ett stykke utenfor. Bussen er iallfall ikke billig, bedre å legge pengene i sentral leilighet. Som en annen sa - Bor du usentralt så kommer du til å bruke opp differansen i leie på taxi uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...