Gå til innhold

Nytt kamera som tar fine bilder

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et kamera for å dokumentere sommerens reising og har følgende kriterier:

- Klare bilder (lavt støynivå)

- Forholdsvis lav vekt og liten størrelse

- Rask respons (av/på og ved fotografering)

- Vidvinkel tilsvarende 28mm (for fotografering i mindre rom)

Zooming kan jeg gjøre hjemme om bildene bare blir klare nok. Jeg kommer ikke til å bruke noen andre funksjoner enn de absolutt nødvendige, inkludert bildestabilisator.

Jeg er litt usikker på prisklasse, men foreløpig er vel 3500 en klar maks som jeg helst ikke vil nå, så om noen mener 1600 er nok skal ikke jeg slå meg vrang.

Jeg har sett på følgende kamera:

- Fujifilm FinePix F100fd (2179)

- Canon Ixus 870 IS (2235)

- Olympus µ Tough-6000 (2395)

- Panasonic Lumix DMC-FX37 (2529)

- Panasonic Lumix DMC-TZ5 (2555)

- Canon PowerShot SX200 IS (2718)

- Ricoh CX1 (2795)

- Olympus µ 1030 SW (3038)

- Fujifilm Finepix F200 EXR (3279)

Eventuelt vente på Sigma DP2 om det er mulighet for at den dukker opp før ferien.

Jeg sliter med å finne noe forskjell i bildekvalitet utifra det jeg leser.

- Fujifilm skal visst være god inne.

- Olympusene er med fordi de tåler mye. Men om jeg ender med å kjøpe et kamera som varer mye lengre enn jeg er fornøyd med bildekvaliteten er ikke det verdt mye. (Vil gjerne ha respons på bildekvaliteten deres).

- Richo får skryt for fine bilder, men jeg finner ikke mye om den her.

Så om noen kan si noe om forskjell på bildekvalitet, eller kan si noe om kameraene som ligger tett ved hverandr i pris. Slik som Panasonic Lumix DMC-FX37 og Panasonic Lumix DMC-TZ5, da får jeg i hvertfall luket ut noen.

Jeg er som sakt ikke opptatt av manuelle innstillinger og slikt så om det er først og fremst der man ser forskjellen på kameraene av samme merker hadde jeg også likt å få vite det.

Kom gjerne med tips om kamera jeg har glemt eller oversett.

På forhånd takk for all hjelp.

Endret av dogcow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eventuelt vente på Sigma DP2 om det er mulighet for at den dukker opp før ferien.

Det er mitt favoritt for øyeblikket også. Men har du vurdert DP1? Disse selges nå ut for 3000. Det er helt sikkert mye fotomoro for pengene!

Ellers er jeg usikker på om det er verdt å bruke mer penger på f.eks. Fuji 200EXR i forhold til 100fd. Begge har stor sensor og tar meget gode bilder. Er budsjettet stramt så kan det være lurt å slå til hvis du finner et godt tilbud på 100fd.

Panasonic DMC-Tz7 er også et knallbra kamera, med meget gode 720p videopptak.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

^ Alt hva jeg har lest om Sigma DP1 er at det er ekstremt treg, og det gjør det litt uaktuelt. Men samtidig er det jo alle de positive tingene ved det som gjør at jeg har lyst til å vente på DP2.

Endret av dogcow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...