jevel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg har lenge klødd meg i hodet når jeg leser spesifikasjoner på mobiltelefoner. Mange produsenter (og brukere) er veldig glade i denne funksjonen. Er det virkelig ingen som skjønner at det er akkurat det samme som å ta et bilde uten zoom, for så å forstørre dette i etterkant? I mitt hode så er det ti ganger bedre å ta bildet uten zoom for så å sette seg i ro og mak på en PC etterpå hvis det er noe man ønsker å "zoome" inn på. Programvaren i maskina er som oftest både bedre og kraftigere enn den i telefonen uansett, slik at resultatet i de fleste tilfeller blir bedre på en PC. /rant -KJ Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Men det er mye enklere å zoome idet du filmer. Er ikke mange som gidder å sende fila over til pc-en, sette seg inn i videoredigeringsprogramvare og knote rundt med det en stund. Endret 11. mai 2009 av khaffner Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Hvem snakket om film? Jeg snakker om bilder. Hvis du "zoomer" digitalt på mobilen din så ødelegger du bildet. Da er det ti ganger bedre ta en crop på PC etterpå i stedet. -KJ Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det samme gjelder med bilder. Det er mye enklere for mannen i gata å zoome mens du tar bilder enn å gjøre det i et program senere. Jeg skulle gjerne sett et par eksempelbilder som viser forskjellene mellom de 2 måtene å zoome på. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det går da fint an å zoome inn på bildene på telefonen i ettertid også. Heller ikke jeg skjønner helt denne greia rundt digital zoom, den gjør jo ikke noe annet enn å redusere oppløsningen. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har til gode å prøve en telefon der det er mulig å zoome hvis du har på max megapixel. Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Er det virkelig ingen som skjønner at det er akkurat det samme som å ta et bilde uten zoom, for så å forstørre dette i etterkant? Desverre er det ganske få, så vidt jeg samler av inntrykk. Digital zoom gjør jo ingenting annet enn å fjerne informasjon fra bildet. (PS: Oppfølger til N93i, en av virkelig få mobiler med optisk zoom, kommer sannsynligvis sent 2009 eller tidlig 2010) edit: flodec: Gå i butikken og prøv en mobil. De fleste kan zoome på høyest oppløsning. Endret 12. mai 2009 av genser Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Det samme gjelder med bilder. Det er mye enklere for mannen i gata å zoome mens du tar bilder enn å gjøre det i et program senere. Jeg skulle gjerne sett et par eksempelbilder som viser forskjellene mellom de 2 måtene å zoome på. Den største forskjellen er at det "zoomede" bildet aldri vil bli bra, mens det uten zoom er OK før du senker oppløsningen på det. Det er en kjensgjerning at mange mobilkamera er rimelig røtne i utgangspunktet, så det er litt ulogisk å da gjøre det enda dårligere med slike stunts synes jeg. Men denne tråden har vel belyst hvorfor mange brukere benytter det, da det nok oppfattes som mindre komplisert. -KJ Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis jeg først skal gidde bruke et råttent mobilkamera er det for å sende en MMS, hvis jeg ikke har mulighet til å gå nærmere motivet, zoomer jeg inn til det som er interessant og sender bildet. Å først overføre dette til pcen for å så beskjære og overføre tilbake blir det en tungvindt prosess, om jeg vil dokumentere noe i øyeblikket. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Joda, skal du sende MMS så driter du jo i oppløsning, da MMS i seg selv er det begrensende leddet. -KJ Lenke til kommentar
genser Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Man får fint send 2 megapixel bilder over MMS i dag. Ting utvikler seg. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) [..] I mitt hode så er det ti ganger bedre å ta bildet uten zoom for så å sette seg i ro og mak på en PC etterpå hvis det er noe man ønsker å "zoome" inn på. [..] Er vel av den enkle grunn at, selv om dette sikkert er bedre, så gidder ikke folk bruke omtrent 10min på og sende et enkelt MMS bilde, når de kan gjøre nesten det samme på telefonen, og det på under 30sec. Og er du ute et sted, så har du ikke altid tilgang til PC. Syntes det er en helt grei funksjon og ha på telefonen, gir deg jo bare et valg, liker man den ikke kan man fortsatt redigere bilde i photoshop. At de reklamerer med at telefonen har digital-zoom, som om det skulle vært en nyttig funksjon er noe annet. Endret 13. mai 2009 av Blunderguff Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Man får fint send 2 megapixel bilder over MMS i dag. Ting utvikler seg. Mye vits i 2 megapixel bilde på en mobil som, vanligvis, ikke har større oppløsning enn 240x320? Tilsvarer 0,0768 megapixel. Selv ikke med VGA skjerm (0,3 megapixel) Blir aldrig bedre enn det svakeste ledd vet du... Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 edit: flodec: Gå i butikken og prøv en mobil. De fleste kan zoome på høyest oppløsning. Trenger ikke gå i butikken. Jeg reparerer Sony Ericsson telefoner til daglig. Jeg ser faktisk at det er mulig å zoome på høyeste oppløsning på min G900, men på alle andre SE telefoner jeg har hatt de siste årene har dette ikke vært mulig. Flere av "gårsdagens" SE telefoner har dette heller ikke vært mulig på. Men skal innrømme at jeg ikke har sjekket dette på alle telefonene som har blitt spyttet ut de siste månedene. Lenke til kommentar
genser Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 flodec: Husker at det var slik på T630, men tror de har gjort om på det for en stund siden. Er i hvert fall fullt mulig å zoome i full oppløsning Nokia og Samsung. Slik som SE hadde før, at oppløsningen senkes ved zoom, er jo enkelt og greit bare en crop av bildet. Tor Haakon: Sender man et bilde i høy oppløsning kan mottageren selv velge å zoome inn og se seg rundt i bildet. Eller ta det over på PC, eller printe, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå