Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den massive tråden om Muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ha muntlig eksamen (10. trinn).

Jeg vil ganske simpelt høre deres erfaringer, meninger og tips til folk som ikke har hatt det ennå. Her vil jeg at det skal diskuteres opplevelser, tips o.l.

Bare å komme alt det dere vil snakke om, jeg vil høre alt. Men først vil jeg selvsagt ha noen "tips og triks".

Sakl si ifra så fort jeg får vite hva jeg kommer opp i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les så godt på pensum, at du ikke trenger notatark. Leser du rett av arket stryker du.

ehh, Nei. Hvorfor skal man stryke hvis man leser av arket?

Du skal holde et foredrag, ikke bedrive høytlesing. Derfor. Har du noen gang sett at læreren din står rett opp og ned og leser av et ark, eller kan han mesteparten i hodet når han skal lære dere noe?

Jeg pleier bare å lage en momentliste på notatarket, f.eks. på fysikkeksamen skrev jeg:

Forsøk bølgelengde/interferens

Termofysikk

- Varme vs. temperatur

- 1. 2. lov

- Spesifikk varmekapasitet

- Latent varme

- Trykk/massetetthet

- Hydrostatisk trykk

- Arkimedes' lov

Greit å ha i tilefelle man mister tråden, men jeg er generelt forsiktig med å skrive for mye, da man ofte ender opp med å lese rett av.

Lenke til kommentar
Les så godt på pensum, at du ikke trenger notatark. Leser du rett av arket stryker du.

ehh, Nei. Hvorfor skal man stryke hvis man leser av arket?

Du skal holde et foredrag, ikke bedrive høytlesing. Derfor. Har du noen gang sett at læreren din står rett opp og ned og leser av et ark, eller kan han mesteparten i hodet når han skal lære dere noe?

Jeg pleier bare å lage en momentliste på notatarket, f.eks. på fysikkeksamen skrev jeg:

Forsøk bølgelengde/interferens

Termofysikk

- Varme vs. temperatur

- 1. 2. lov

- Spesifikk varmekapasitet

- Latent varme

- Trykk/massetetthet

- Hydrostatisk trykk

- Arkimedes' lov

Greit å ha i tilefelle man mister tråden, men jeg er generelt forsiktig med å skrive for mye, da man ofte ender opp med å lese rett av.

mange lærere bruker notatark med stikkord og diverse. mest for å kunne holde foredrag uten å lese i boka osv. grunnen til å bruke notatark er for å kunne holde et foredrag helt etter planen og ikke glemme masse viktig informasjon. det lureste er å lese og så løfte hodet og opprette øyekontakt med dem man forteller til. hvis man forteller med øynene ned i arket og så kikker opp når man er ferdig å fortelle så blir det dårlig.

Lenke til kommentar

Går fint å lese en del fra arket, gjorde det selv i 10. og fikk 6. Var selvfølgelig ikke bare lesing, men en hel del. Men jeg hadde pugga en del trivia som jeg putta inn her og der, bare for å (overbe)vise om at jeg hadde stålkontroll på stoffet. Men funker primært på "lesefag" da. Kommer man opp i matematikk er det bare å løse oppgavene du får utdelt mens du tenker høyt.

Lenke til kommentar

Å ta med et notatark er veldig lurt, men lær deg foredraget ditt (om det er snakk om ny metode) så godt at du kan holde det uten notatark. Når du kommer inn og skal ha foredraget kan du for eksempel legge fra deg arket, og heller ta det opp dersom du glemmer noe.

Lenke til kommentar

Enig med Frexxia. Det gir et mye bedre inntrykk dersom du klarer deg uten manus. Et alternativ er å ha en PP med de stikkordene du trenger, da kan du kikke på den hvis du mister tråden.

Sørg for å kunne stoffet du snakker om, slik at du kan svare på spm etterpå.

Hvis du har kontroll på de to, og gjør en god fremføring bør du få en god karakter.

Lenke til kommentar

Er det noen som grundig kan forklare hvordan muntlig eksamen faktisk foregår?

Er man i grupper, eller er man alene?

Velger man dette selv?

Får man oppgaven 48 timer før, eller 20 min før?

Hvis 20 min; da får man jo ikke lagd powerpoint, eller øvd noe?

Eller er det meninga at man skal pugge et par kapittel, og 20 min før man skal ha eksamen får man vite hva man skal ha foredrag om, som da er en liten del av det du har øvd på?

hjelp

Lenke til kommentar

Du er i grupper eller alene avhengig av hva lærerern bestemmer seg for. H*n kan la dere velge selv om dere vil være i gruppe eller ikke, elelr kan bestemme for dere.

Eksamen har 48 timers forberedningstid. Da får du oppgaven, og ca 48 timer senere skal du ha fremføringen.

Lenke til kommentar
Er det noen som grundig kan forklare hvordan muntlig eksamen faktisk foregår?

Er man i grupper, eller er man alene?

Velger man dette selv?

Får man oppgaven 48 timer før, eller 20 min før?

Hvis 20 min; da får man jo ikke lagd powerpoint, eller øvd noe?

Eller er det meninga at man skal pugge et par kapittel, og 20 min før man skal ha eksamen får man vite hva man skal ha foredrag om, som da er en liten del av det du har øvd på?

hjelp

Slappa, du får vite hva du kommer opp i 48 timer før. hvis noen du kjenner har kommet opp i det samme., kan dere selv velge om dere skal framføre sammen. husk at alene er 20 min langt, mens par varer 40 min. (jeg ska framføre alene). så du får nok av tid til å øve.

Lenke til kommentar

chris_123, det spørs helt hva slags eksamensform man får.

Dersom det er "gammel" form får man vite hvilket fag man kommer opp i 48 timer før eksamen. Hvilket tema man skal eksamineres i får man ikke vite før 20 minutter før. Eksamen blir mer å vise hva man kan innenfor dette temaet, og man kan få spørsmål fra lærer eller sensor.

Den "nye" formen er at man får vite hvilket tema og fag man skal ha 48 timer før eksamen, og må da forberede et foredrag innenfor dette temaet. Hvor lang tid du må ha til foredraget får dere garantert vite, men det lønner seg ikke å ha for kort eller for langt (du kan bli stoppet dersom du går utover den tiden du er tildelt). Etter foredraget kan det også komme spørsmål om lærer eller sensor mener at de ikke har tilstrekkelig vurderingsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...