P0nduz Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei er helt ny på linux fronten men siden jeg nå har en bærbar pc til overs tenkte jeg at jeg skulle kjøre den opp på linux for å lære litt. Har egentlig kommet fram til at jeg enten skal installere ubuntu eller linux mint, men vet ikke helt hvilket av disse jeg skal velge, fordeler ulemper osv. eller eventuelt andre os som vil være bedre for en nybegynner? Takker på forhånd for svar mvh JC Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei! Linux mint er strengt tatt Ubuntu med prorietær programvare inkludert, det vil si støtte for mp3- og dvdavspilling ut-av-eska, og med et litt annet tema. Jeg vil anbefale deg å gå for den "vanlige" versjonen av Ubuntu, og så legge til den proprietære biten i etterkant, noe som er svært lett. Du kan uansett laste ned begge bildefilene (.iso) og legge dem på en minnepenn med unetbootin og prøve før du installerer.. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Liker egentlig utseende på ubuntu best så da går jeg for den:) Har du noen tips til viktige programmer eller tråder med programmer jeg bør sjekke ut? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Jeg anbefaler deg å legge til medibuntu-pakkebrønnen fra medibuntu.org, der ligger de aller fleste programmene som av lisensmessige årsaker ikke er inkludert i den vanlige pakkebrønnen (f.eks. Skype), ellers er det å installere ubuntu-restricted-extras som gir deg flash, java, dvd-avspilling, mp3 etcetcetc Jeg vet ikke hvorvidt du er kjent med bruk av linux fra tidligere, men eg vil gjøre deg oppmerksom på at du sannsynligvis vil finne terminalen nyttig. Den finner du under Programmer - Tilbehør, og den fungerer på en måte som DOS i Windows, bare veldig mye mer nyttig For eksempel trenger du bare å copy/paste inn denne kommandoen i terminalen for å få tilgang til hele Medibuntu-pakkebrønnen: sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update En pakkebrønn kan du tenke på som en server som inneholder en masse programmer som du kan laste ned fra fra et dedikert program som heter APT (A Package Tool). Det kan du gjøre med kommandolinjen; sudo apt-get install skype, for eksempel, eller sudo apt-cache search msn for å søke etter alt som har "msn" i seg. APT har også en grafisk variant som heter Synaptic, og du finner den under System - Administrasjon. Forskjellige folk har forskjellige preferanser når det gjelder kommandolinje vs grafisk grensesnitt, selv liker jeg å bruke kommandolinje når jeg kun skal installere én pakke, som skype, mens jeg kanskje vil bruke synaptic hvis jeg skal installere VLC, Skype og et par plugins etc samtidig, siden det grafiske grensesnittet blir mer oversiktlig da. Tja. Det var i grunn det jeg hadde på hjertet nå, men det er bare å spørre i vei om det er noe du lurer på. Endret 11. mai 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
Gompedyret Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hei! Linux mint er strengt tatt Ubuntu med prorietær programvare inkludert, det vil si støtte for mp3- og dvdavspilling ut-av-eska, og med et litt annet tema. Jeg vil anbefale deg å gå for den "vanlige" versjonen av Ubuntu, og så legge til den proprietære biten i etterkant, noe som er svært lett. Men _hvorfor_ skulle han gå for ubuntu i stedet for linux mint, når den delen av arbeidet er gjort for deg i linux Mint? Jeg vet det er en del kjekke ting Mint har som ikke Ubuntu har, men er det noe vesentlig ubuntu har som Mint _ikke_ har? Jeg spør fordi jeg er selv i ferd med å hive meg uti linux for første gang. Akkurat nå må jeg si at linux mint 7 RC er den som frister mest, den får gromt mye skryt. To motargumenter må være at det fortsatt bare er RC-versjon, og at jeg helst kunne tenkt meg kde, mens kde-utgaven av linux mint virker å være et stykke unna. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Ubuntu har det klart største communityet rundt distroen, og selv om Mint bygger på Ubuntu er du ikke garantert at folk fra Ubuntu-communityet vil eller kan hjelpe til på Mint. Nå har jeg ikke prøvd ut Mint selv, så jeg aner ikke hvordan de er. For all del, prøv gjerne Mint om du ønsker. Som nevnt kan du lett gjøre en minnepenn bootable med unetbootin og du kan da prøve både mint og ubuntu med ytelse tilnærmet lik en vanlig installasjon uten å ha installert noe som helst på maskina. Da er det bare å prøve seg frem og se hva man liker best. Som standard anbefaler jeg uansett Ubuntu i sin opprinnelige versjon, nettopp for å lettere kunne hjelpe til med problemløsing direkte og indirekte. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Mint har lagt inn noen småting som Ubuntu ikke har fra starten av, men det legger du inn lett selv. Mange mener at det er bedre utseende på Mint. Du kan lett få Ubuntu til å se bedre ut en Mint (min mening). Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Mint har lagt inn noen småting som Ubuntu ikke har fra starten av, men det legger du inn lett selv. Mange mener at det er bedre utseende på Mint. Du kan lett få Ubuntu til å se bedre ut en Mint (min mening). Det er jo samme desktop-en som ligger til grunn, så du kan få Ubuntu til å se ut som Mint, og omvendt, uten store endringer. Forskjellen er vel at Mint har noe mer proprietær programvare installert (du kan selvsagt også installere dette i Ubuntu), og at Mint inkluderer noen få modifikasjoner på grensesnitt for innstillinger osv. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Jeg for min del overlevde overgangen fra windows til Linux på Linux Mint og det fungerte meget bra Syns Linux Mint er mye mer oversiktlig pga mintMenu og pga du har ett eget kontrollpanel så du slipper å blande de ''administrative'' programmene med de vanlige programmene. Menyen til Mint er bare helt konge! så lett å søke frem programmer man skal bruke (samme type søk som man har i start menyen i vista bare bedre oversikt) i motsettning til Ubuntu hvor jeg til tider blir sittende å lete etter programmet jeg skal bruke. Så har du mintInstaller som fungerer kanonbra Husker jeg skulle installere Google Earth (den fra earth.google.com) som var en .bin fil selvfølgelig, Så det ble en del søking for å finne ut hvordan jeg sku installere det og til slutt så fikk jeg jo til, men så fungere det ikke når jeg startet det... Så fant jeg ut at det var inne i mintInstaller og jeg kunne da installere akkurat samme versjonen ved hjelp av 2 museklikk. Så skal det sies at jeg har nyeste versjon av Ubuntu installert nå og den fungerer supert men blir å installere Mint så fort den stabile utgaven av Mint 7 kommer (hvis ikke jeg får altfor store abstinenser etter mint da) Endret 13. mai 2009 av MongoMan Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Menyen til Mint er bare helt konge! så lett å søke frem programmer man skal bruke (samme type søk som man har i start menyen i vista bare bedre oversikt) i motsettning til Ubuntu hvor jeg til tider blir sittende å lete etter programmet jeg skal bruke. Der har man GNOME-Do (installerest med noen klikk i Add/Remove eller Synaptic), mye bedre enn Vista sin løsning etter min mening, spes med Docky. Har ikke prøvd Mint-menyen, men tipper jeg ville gått tilbake til GNOME-Do. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg for min del overlevde overgangen fra windows til Linux på Linux Mint og det fungerte meget bra Syns Linux Mint er mye mer oversiktlig pga mintMenu og pga du har ett eget kontrollpanel så du slipper å blande de ''administrative'' programmene med de vanlige programmene. Menyen til Mint er bare helt konge! så lett å søke frem programmer man skal bruke (samme type søk som man har i start menyen i vista bare bedre oversikt) i motsettning til Ubuntu hvor jeg til tider blir sittende å lete etter programmet jeg skal bruke. Så har du mintInstaller som fungerer kanonbra Husker jeg skulle installere Google Earth (den fra earth.google.com) som var en .bin fil selvfølgelig, Så det ble en del søking for å finne ut hvordan jeg sku installere det og til slutt så fikk jeg jo til, men så fungere det ikke når jeg startet det... Så fant jeg ut at det var inne i mintInstaller og jeg kunne da installere akkurat samme versjonen ved hjelp av 2 museklikk. Så skal det sies at jeg har nyeste versjon av Ubuntu installert nå og den fungerer supert men blir å installere Mint så fort den stabile utgaven av Mint 7 kommer (hvis ikke jeg får altfor store abstinenser etter mint da) Google Earth ligger også i medibuntu-pakkebrønnen, så det er ikke noe stress. Selv har jeg valgt å gå for Ubuntu med Gnome Do Docky siden dette kanskje er noe av det mest særegne og innovative GNU/Linux har å by på i dagens forbrukermarked. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Har lagt inn ubuntu på min maskin og vil si menyene egentlig passet meg bedre enn på mint ikke så windows lignende lenger. hehe Når det er sagt så har jeg litt problemer med å koble meg opp mot hjemmenettet mitt har et skjult ssid og wpa2 personal kryptering men ubuntu (9.04) klarer ikke koble seg opp mot denne ser det ut som stod en time i går uten at det skjedde noe. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Takker for mange gode svar til nå Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har lagt inn ubuntu på min maskin og vil si menyene egentlig passet meg bedre enn på mint ikke så windows lignende lenger. hehe Når det er sagt så har jeg litt problemer med å koble meg opp mot hjemmenettet mitt har et skjult ssid og wpa2 personal kryptering men ubuntu (9.04) klarer ikke koble seg opp mot denne ser det ut som stod en time i går uten at det skjedde noe. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Takker for mange gode svar til nå Det kan være krøllete drivere som er årsaken her.. Selv har jeg også hatt problem med å koble på enkelte nettverk som er passordbeskyttet, til og med WEP! Siden du har skjult SSID må du vel legge inn nettverket manuelt? Kan du forklare litt nærmere hvilke steg du har gjort tidliger for å koble på nett? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei! Linux mint er strengt tatt Ubuntu med prorietær programvare inkludert, det vil si støtte for mp3- og dvdavspilling ut-av-eska, og med et litt annet tema. Jeg vil anbefale deg å gå for den "vanlige" versjonen av Ubuntu, og så legge til den proprietære biten i etterkant, noe som er svært lett. Men _hvorfor_ skulle han gå for ubuntu i stedet for linux mint, når den delen av arbeidet er gjort for deg i linux Mint? Jeg vet det er en del kjekke ting Mint har som ikke Ubuntu har, men er det noe vesentlig ubuntu har som Mint _ikke_ har? Jeg spør fordi jeg er selv i ferd med å hive meg uti linux for første gang. Akkurat nå må jeg si at linux mint 7 RC er den som frister mest, den får gromt mye skryt. To motargumenter må være at det fortsatt bare er RC-versjon, og at jeg helst kunne tenkt meg kde, mens kde-utgaven av linux mint virker å være et stykke unna. Jeg vil si fordi det er utrolig mye enklere å finne ut av evt problemer med vanlig ubuntu. Det er utrolig mange flere brukere på vanlig, og guider florerer. Ikke sikkert disse kan hjelpe deg like mye med mint. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Har lagt inn ubuntu på min maskin og vil si menyene egentlig passet meg bedre enn på mint ikke så windows lignende lenger. hehe Når det er sagt så har jeg litt problemer med å koble meg opp mot hjemmenettet mitt har et skjult ssid og wpa2 personal kryptering men ubuntu (9.04) klarer ikke koble seg opp mot denne ser det ut som stod en time i går uten at det skjedde noe. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Takker for mange gode svar til nå Det kan være krøllete drivere som er årsaken her.. Selv har jeg også hatt problem med å koble på enkelte nettverk som er passordbeskyttet, til og med WEP! Siden du har skjult SSID må du vel legge inn nettverket manuelt? Kan du forklare litt nærmere hvilke steg du har gjort tidliger for å koble på nett? Jeg har gått inn på nettverks ikonet der oppe og valgt koble til skjult nettverk og fulgt oppskriften. Fikk det til å fungere en gang også sluttet det og fungere og jeg måtte sette det opp på nytt og nå går det ikke alle andre nettverk fungerer fint. Får vel bare prøve meg fram og eventuelt kjøre en reinstall når jeg har kålet det til så ikke noe fungerer.. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har lagt inn ubuntu på min maskin og vil si menyene egentlig passet meg bedre enn på mint ikke så windows lignende lenger. hehe Når det er sagt så har jeg litt problemer med å koble meg opp mot hjemmenettet mitt har et skjult ssid og wpa2 personal kryptering men ubuntu (9.04) klarer ikke koble seg opp mot denne ser det ut som stod en time i går uten at det skjedde noe. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Takker for mange gode svar til nå Det kan være krøllete drivere som er årsaken her.. Selv har jeg også hatt problem med å koble på enkelte nettverk som er passordbeskyttet, til og med WEP! Siden du har skjult SSID må du vel legge inn nettverket manuelt? Kan du forklare litt nærmere hvilke steg du har gjort tidliger for å koble på nett? Jeg har gått inn på nettverks ikonet der oppe og valgt koble til skjult nettverk og fulgt oppskriften. Fikk det til å fungere en gang også sluttet det og fungere og jeg måtte sette det opp på nytt og nå går det ikke alle andre nettverk fungerer fint. Får vel bare prøve meg fram og eventuelt kjøre en reinstall når jeg har kålet det til så ikke noe fungerer.. Gjorde du noe spesielt før det sluttet å fungere, eller var det bare dødt etter reboot? Har du prøvd å slette unna de nettverkene du har prøvd å legge til i etterkant? Har opplevd at sånne ting kan skape problemer - Høyretrykk på nettverksikonet, gå på "rediger tilkoblinger", velg trådløs og slett de du har lagt inn og prøv på nytt Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Var bare borte etter oppdatering og restart har slettet alle tilkoblinger og lagt til den ene. Har testet nettverk uten kryptering og dette fungerer perfekt så er bare mitt nettverk den ikke vil inn på. Eller kobler seg opp i korte perioder når jeg sitter og driver på med maskinen nå. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Var bare borte etter oppdatering og restart har slettet alle tilkoblinger og lagt til den ene. Har testet nettverk uten kryptering og dette fungerer perfekt så er bare mitt nettverk den ikke vil inn på. Eller kobler seg opp i korte perioder når jeg sitter og driver på med maskinen nå. hmmm! Kan være en oppdatering som faktisk knakk enten networkmanager eller driveren din. Under Synaptic - Fil - Historikk finner du en liste over oppdateringer. Det kan hende du finner en synder der. Hvis du er i tvil er det bare å paste inn i tråden her. Har du prøvd å åpne ssid på routeren for å se om det hjelper? Eller å koble til andre lukkede nettverk? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg vil si fordi det er utrolig mye enklere å finne ut av evt problemer med vanlig ubuntu. Det er utrolig mange flere brukere på vanlig, og guider florerer. Ikke sikkert disse kan hjelpe deg like mye med mint. Linux Mint har et eget forum der du kan få hjelp til det du ikke fikk hjelp til på feks Ubuntu sitt forum =D Lenke til kommentar
µT. Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Var bare borte etter oppdatering og restart har slettet alle tilkoblinger og lagt til den ene. Har testet nettverk uten kryptering og dette fungerer perfekt så er bare mitt nettverk den ikke vil inn på. Eller kobler seg opp i korte perioder når jeg sitter og driver på med maskinen nå. Kan jeg spørre deg om hvilken nettverkskort du har? Atheros kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå