Gå til innhold

Bore- og Brønnteknikk - muligheter for lærling?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kort om meg:

 

- 18 år gammel

- IKT-Servicefag lærling (gått 1 år nå)

- VG1 Medier- og Kommunikasjon, VG2 fag som privatist (norsk, engelsk, samf)

 

Jeg vurderer Nortrain til høsten i Stavanger, Grunnleggende Bore- og Brønnteknikk.

 

Hvordan er mulighetene mine for jobb nå fremover? Ser det er en del gamle poster, men ting forandrer seg hele veien.

 

OG: Har jeg mulighet til å bli lærling innen noe etter et slikt kurs? Med tanke på at man tar akkuratt samme eksamener som VG2 Brønnteknikk tar. Da er det vel litt enklere å komme seg ut muligens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlige muligheter. Det er mangel på læreplasser hos de som går Vg2 brønnteknikk. Antall skoleplasser vil gå ned til høsten pga. læreplassmangel. For de som tar disse borekursene er det utrolig vanskelig å få jobb for tiden. Du har nok bedre muligheter hvis du har noen kontakter offshore.

Lenke til kommentar
Tjaa, mangel tviler jeg på at det er. Flere jeg kjenner hadde 3-4 jobbtilbud offshore, de går VG2 brønnteknikk as we speak og skal ut i lære til høsten.

 

Men sånn i teorien; kan jeg bli lærling innen brønnteknikk med Nortrain sitt opplegg?

Du følger et annet opplegg en de som går VGS. Du begynner som hjelpearbeider og går gradene opp. En som kommer fra VGS skal velge hvilke områder han vil ta fagbrev i. Er vel 6-7 forskjellige områder man kan velge. Tar du det kurset vil du får mye drittjobber den første tiden.

 

Er vel vanskelig nå få jobb offshore med det kurset uten kontakter.

 

Finanskrisen rammer lærlinger

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke bli lærling offshore ved å gå på Nortrain.

 

 

Ikke for å være vanskelig her, men hvorfor ikke?

 

Man tar jo akkuratt samme eksamen som elever ved VG2 brønnteknikk tar, så i teorien sitter man jo med akkuratt de samme papirene.

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke bli lærling offshore ved å gå på Nortrain.

 

 

Ikke for å være vanskelig her, men hvorfor ikke?

 

Man tar jo akkuratt samme eksamen som elever ved VG2 brønnteknikk tar, så i teorien sitter man jo med akkuratt de samme papirene.

De som tar kurset blir ikke lærlinger. De starter som hjelpearbeidere offshore.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er virkelig vanskelig å få jobb innenfor brønnteknikk. Stavanger Offshore Tekniske skole, har vedtatt å legge ned tre klasser av fem, grunnet finanskrisen. http://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsli...tisk_spill.html

 

Nortrain har blitt hetsett i mediene nylig, på grunn av at opplæringskontoret for oljerelaterte fag (OOF) ikke har læreplasser til alle. Det er OOF som kommuniserer med lærebedriftene, om hvor mange lærlinger de tar inn. OOF snakker da med de oftentlige skolene, og opretter skoleklasser etter tallene de får fra lærebedriftene. De tar ikke hensyn til private skoler som Nortrain. Som oftest stiller Nortrain elever bakerst i køen. Elever som går kryssløp fra linjer som elektro og kjemiprosess er mer ettertraktet (noen av elevene som ikke fikk læreplass i min kjemiprosessklasse, fikk læreplass i brønnteknikk) . http://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsli..._utdanning.html

 

Jeg ville tatt en telefon til OOF, for å sjekke ut mulighetene, å få råd. Før jeg hadde meldt meg på noe som helst.

Endret av KiZZa070
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er klar over at det er vanskelig å få jobb, men jeg ser på det på en litt annen måte. Hvis han har kursene som er nødvendig, har man en viss kjangs til å få jobb. Har man derimot ikke kursene, er man 100% garantert til ikke å få jobb. Sikkerhetskurset har en varighet på 4 år, og selve kurset og eksamenene er gyldig i evig tid. Og noe som er helt sikkert, er at det går opp og ned i oljebransjen - det har det gjort lenge, og det vil det nok alltid gjøre.

 

Så, jeg har meldt meg på med oppstart i August. Får jeg ikke jobb, vel - da er det bare å finne seg noe annet og håpe på bedre tider :)

 

Han som gikk ut til media tenker seg lite om. Noe så dumt? For det første ser eventuelle bedrifter at "Oi, her har vi en troublemaker". Vips så kan han glemme jobb for evig tid. For det andre, så står det klart og tydelig på nettsidene til Nortrain at man ikke er garantert jobb dersom man ikke har den rette bakgrunnen. Heller ikke med den rette erfaringen er man sikret noe som helst

Lenke til kommentar
Han som gikk ut til media tenker seg lite om. Noe så dumt? For det første ser eventuelle bedrifter at "Oi, her har vi en troublemaker". Vips så kan han glemme jobb for evig tid. For det andre, så står det klart og tydelig på nettsidene til Nortrain at man ikke er garantert jobb dersom man ikke har den rette bakgrunnen. Heller ikke med den rette erfaringen er man sikret noe som helst

 

Er det et problem å være trøbbelmaker.....?

 

Han går jo ut fordi han har en ganske god sak og er blitt lurt. Det er ikke arbeidgiverne han skylder på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Han som gikk ut til media tenker seg lite om. Noe så dumt? For det første ser eventuelle bedrifter at "Oi, her har vi en troublemaker". Vips så kan han glemme jobb for evig tid. For det andre, så står det klart og tydelig på nettsidene til Nortrain at man ikke er garantert jobb dersom man ikke har den rette bakgrunnen. Heller ikke med den rette erfaringen er man sikret noe som helst

 

Er det et problem å være trøbbelmaker.....?

 

Han går jo ut fordi han har en ganske god sak og er blitt lurt. Det er ikke arbeidgiverne han skylder på.

 

 

Hvilken sak mener du han har? Det står på nettsidene til nortrain at de IKKE garanterer noen jobb. Man får også et "advarselsbrev" hvis man ikke er innehaver av et mekanisk/industrifagbrev og/eller 5 års relevant arbeidserfaring som sier at man kan ha problemer med å få jobb etterpå uten dette. Dette må godkjennes og returneres signert. Så her har vedkommende ødelagt veldig for seg selv. Si at arbeidsgiver googler navnet hans, og noe sånt dukker opp. Aldri om han får jobb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 12 år senere...
Stvg9124 skrev (På 11.5.2009 den 19.51):

Hei!

 

Kort om meg:

 

- 18 år gammel

- IKT-Servicefag lærling (gått 1 år nå)

- VG1 Medier- og Kommunikasjon, VG2 fag som privatist (norsk, engelsk, samf)

 

Jeg vurderer Nortrain til høsten i Stavanger, Grunnleggende Bore- og Brønnteknikk.

 

Hvordan er mulighetene mine for jobb nå fremover? Ser det er en del gamle poster, men ting forandrer seg hele veien.

 

OG: Har jeg mulighet til å bli lærling innen noe etter et slikt kurs? Med tanke på at man tar akkuratt samme eksamener som VG2 Brønnteknikk tar. Da er det vel litt enklere å komme seg ut muligens.

Hei. Tok du kurset og fikk du jobb? Vurderer det samme selv😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...