NT84 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Er nanosekunder fra å bestille meg Canon Eos 500D, men har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på. En av grunnene til at jeg har lyst på dette kameraet er muligheten for video-opptak i full HD. Leser dette i en artikkel på prisguide om kameraets videofunksjon: Høyeste oppløsning blir 1080p, men da bare i 20 bilder per sekund. Om man ønsker det kan man sette oppløsningen ned til 720p og få 30 bilder i sekundet, eventuelt kan man benytte seg av den vanlige VGA-oppløsningen, også den med 30 bps. På grunn av videomulighetene vil 500D også få innebygget mikrofon, samt HDMI-utgang. Det har ingen inngang for ekstern mikrofon, så vi får håpe det kan stille opp med bedre lyd enn 5D Mark II. BRA/DÅRLIG? Om jeg kjøper tenker jeg å kjøpe den pakken med 18-55mm IS objektiv. Ser at en del butikker prøver seg med 18-55mm uten IS (bildestabilisator), lureri spør du meg. På netshop.no får jeg altså kamerahuset og dette objektivet til 7795,- Noe billigere? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Husk at det ikke er en erstatning for vanlig videokamera, bl.a har du kun manuellfokus når du filmer. Men foreløpig er det kun 5D MKII som kan skilte med bedre videomuligheter blant speilrefleksene, så et dårlig valg er det nok ikke sånn sett. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Husk at det ikke er en erstatning for vanlig videokamera, bl.a har du kun manuellfokus når du filmer. Men foreløpig er det kun 5D MKII som kan skilte med bedre videomuligheter blant speilrefleksene, så et dårlig valg er det nok ikke sånn sett. Står ingenting om hvor mye minne som følger med kameraet, antar det ikke er med noe som helst? I såfall, hva er anbefalt mtp lagring av video i tillegg til bilder...? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Et 1080p-klipp på 12 min (maks. lengde) vil ta opp 4GB på minnekortet. 720p og VGA vil hhv. kunne ta opp 18 og 24 min på 4GB. Om man skal ha noe håp om å bruke det som dedikert filmkamera er det nok bare å kjøpe minnekort. Ved blandet bruk kan det godt hende at 8-16GB holder fint, gjetter jeg på. Men jo større jo bedre, som vanlig! (Er, som du antar, ikke vanlig at det følger med minnekort til digitale speilreflekskameraer.) Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Fikk plutselig behov for å stille noen flere spørsmål Hva slags veske/bag er det å anbefale til 500D? Ser en del vesker for 450D feks, passer de? Kunne tenkt meg en hofteveske eller noe med plass til et par objektiver og noe annet stash i tillegg. Lenke til kommentar
jeschiotz Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Jeg har prøvd 500d på video. Og greit den ER kapabel til 1080p men kun med 20 bilder i sekundet.DVS at i praksis vil det rykke i bildet. Gå ned til 720p får du 30fps og det er rykkfritt. I tillegg til nevnte problem er det dårlig med fokusmuligheter.Facedetection(kun virksom i film mode) gir deg autfokus men fokusmotoren i kitlinsa bråker høylytt på filmen din og overdøver alt annet. Jeg vil på dette grunnlag ikke annbefale å vektlegge videobiten på 500d ved valg av kamera Endret 11. mai 2009 av jeschiotz Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Fikk plutselig behov for å stille noen flere spørsmål Hva slags veske/bag er det å anbefale til 500D? Ser en del vesker for 450D feks, passer de? Kunne tenkt meg en hofteveske eller noe med plass til et par objektiver og noe annet stash i tillegg. Sjekk lowepro.com, de skulle definitivt ha noe for envher smak hva kamerasekker angår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå