tendilenz Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Det lokale historielaget der jeg bor har et fotoprosjekt på gang med tema "dokumentering av samtiden". I praksis betyr dette at noen amatørfotografer skal ut og ta bilder av hverdagsliv, steder, mennesker og bebyggelse i området vi bor. Målet er at historielaget etablerer en bildesamling som kan være interessant for fremtiden. Bildene skal kunne publiseres på web, trykkes i forbindelse med publikasjoner og også kunne selges til de som måtte være interessert. Historielaget har bedt meg hjelpe til med å utarbeide en slags instruks/prosedyre for: 1. fotospesifikasjoner (filformat, oppløsning, bitdybde etc) 2. lagringsrutiner (hvordan skal bildene overleveres og hvordan sikre disse for fremtiden) 3. identitetssystem/system for katalogisering 4. opphavsrettslige spørsmål Arbeidet er med stramt budsjett og med betydelig dugnads-ånd. Er det noen her som enten kan komme med konkrete anbefalinger til punktene over eller gi meg noen pekere til nettsteder som beskriver denne tematikken? Er det øvrige punkter jeg bør ha med? Endret 11. mai 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 OK. For å bumpe samt spisse problemstillingen litt: Hva slags fototeknisk kvalitet bør man gå for? Ved digitalisering av gamle fotografier ser jeg ofte at det anbefales å gå for bildetakning i TIFF-format med 3000 piksler på den lengste siden og bitdybde 24 bit RGB (Adobe RGB). Vil dette være lurt også for nye bilder? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 tar du digitale bilder bør du nok også lagre det som råformat, men kan også være smart å ha en tiff versjon dersom av en eller annen grunn råkodek forsvinner om det er mulig. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Takk for innspill. Slik jeg forstår det krever RAW etterarbeid på hvert enkelt bilde mens med TIFF kan man brenne/lagre bildene på direkten? Disse bildene skal være dokumentariske og behovet for etterarbeid/redigering bør være minimalt - helst ikke-eksisterende. RAW er vel heller ikke helt platform-uavhengig? Dette kan vel skape problemer siden det er tenkt at dette skal langtids-lagres. Endret 15. mai 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) DNG er et opent RAW format som burde være trykt å bruke med tanke på fremtiden. Til vanlig lagring er nok Tiff og PNG de beste alternativene, da de kan brukes tapsfritt og er godt dokumentert. Endret 15. mai 2009 av kule-ku Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 se på tiff som bildet og råformatet som negativet. du vil jo gjerne ha begge deler. Det sagt, så burde det nok lagres noen holdbare "hardkopier" fysiske bilder et trygt og tørt sted om dere har mulighet til det så en ikke er helt avhengig av at det digitale ikke går til spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå