Gå til innhold

Ny TV. Philips 42PFL7403 eit godt val?

Anbefalte innlegg

Eg er på jakt etter ein ny TV, og har etter kvart snirkla meg inn på ein Philips 42PFL7403. Lurte difor på om nokon har erfaringar eller merknadar til spesifikasjonar. Elles er eg opne for tips til andre TVar. Har ein 32-tommar med full HD frå før, men eg slit med å lese skrift i nettlesaren til PS3 og i enkelte spel sidan eg sit 3,5 m ifrå. Den skal brukast til PS3, TV og å sjå film frå PC via HDMI.

Krava mine er:

1. Makspris er 10000,-

2. Skal vere 40"-42"

3. DVB-T med MPEG-4 (RiksTV)

4. Full HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikkje sett meg inn i det med 100hz i LCD-TV. Veit berre at det var bra på dei gamle CRT-fjernsyna.

På de gamle tv-ene hadde 100hz en helt annen funksjon enn på de nyere LCD skjermene. CRT-er flimret ganske mye da de viste bilder i 50hz siden frekvensoppdateringen rett og slett var litt treg. Dette løste man ved å vise samme bilde to ganger slik at flimmeret ble borte.

I starten var ikke dette helt problemfritt siden det faktisk gjorde at bildet hakket en del. En annen ting var at bildet ofte så digitalt ut når det ble kjappe bevegelser i bildet. For å gjør noe med dette ble det oppfunnet et nytt system, nemlig interpolering.

Systemet kalkulerte nye bilder slik at antall bilder i sekundet økte til det dobbelte og dermed hadde man løst 100hz problemet. Philips hadde vel det mest markante av disse systemene og det gikk under navnet Digital Natural Motion.

For øvrig kom det etter hvert flere 100hz crt tv-er uten interpolering som ikke hakket…

Interpolering er det vi i dag forbinder med 100hz på en LCD skjerm. Siden systemet i seg selv flimrer svært lite så trenger man ikke å gjøre noe med det, men responstiden i forhold til den gamle crt-en er i overkant høy. 8ms er faktisk så tregt at det skaper både hakking og diverse former for slepeeffekter og dette har man løst med interpolering, eller såkalt ”smooth motion”.

Hvis man satt pris på Philips DNM så liker man nok 100hz på en LCD også, men det har sine bakdeler for noen. Hvis du setter pris på kinobildet og den dynamikken du ser der så kan nok 100hz se mer ut som om filmen er skutt på video enn på et skikkelig filmformat.

Derfor er det mange filmentusiaster som velger seg plasmaskjermer i stedet for LCD. Plasmaskjermen har en responstid som er mer eller mindre ”realtime” og dette gjør at man ikke trenger interpolering. Allikevel dukker det opp flere og flere plasmaskjermer som har det, men da kan man trygt velge det bort uten at man får masse artefakter på kjøpet.

Samsung har i år kommet med et nytt 100hz system hvor man kan fjerne eller redusere ”smooth motion” funksjonen og på denne måten ivareta filmens kino tekstur. Pioneers utgående LCD serie har også et meget bra 100hz system som ikke ødelegger for mye av teksturen i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...