Gå til innhold

Hva er lønna som lærling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wow under 50-lappen er ikke akkurat fristende når man har hatt annen jobb... kan jo strengt tatt ikke leve av det

Det varierer fra yrke til yrke. yrker som rørlegger tjener mer enn andre yrker, selv når man er lærling.

Lenke til kommentar

Dette varierer veldig. Selv er jeg anleggsgartner og begynte på 101 kr i timen. Nå har jeg 120,50 og stiger igjen om en måned.

Jeg kjenner mekanikere som har begynt på alt fra 46 til 130.

Så det beste er nok å høre med bedriftene/opplæringskontoret.

Lenke til kommentar
Ikke stol på meg helt på meg nå, men jeg mener å huske det er noe ca 1 årslønn på 2 år tror jeg det var. I allefall det jeg har hørt når vi har hatt om det påskolen og sånn.

Dette har jeg også hørt er vanlig, av de lærlingene jeg kjenner er det bare én som følger denne modellen.

Lenke til kommentar

normalt bruker det vell og være fordelt i lønn per halvår, og at det er 30% første halvår, 40% neste, så 50% før du til slutt får 80.

til sammen blir dette 200, noe som innebærer at du til slutt får en årslønn (til en med fagbrev innen barn og ungdomsarbeider) over 2 år.

men leste i vg for litt siden i vg at det vær en lærling som fikk 13 kroner i timen, og at dette var lovlig for at det desverre ikke var noe minstelønn som lærling..

men dette gjaldt nok en privat bedrift.

du som har gått bar og ungdommsarbeider, blir vell og jobbe i barnehage, og nå som flesteparten nå er kommunale barnehager, så blir du nok og få lønn etter det jeg først skrev.. :)

Lenke til kommentar

jeg husker ikke hva jeg begynte på, men lønna var på 8500,- mnd!

nå har jeg steget opp til 11500,- mnd

er da lærling som industrimekaniker..

Jeg hadde mellom 4-5500 kr utbetalt og klarte fint å leve med det.

Nå ligger jeg på 5-6500 kr utbetalt og klarer meg fortsatt!

Jeg betaler litt mye skatt men så lenge jeg klarer meg endrer jeg ikke på det.

en kompis av meg som går lærling som CNC operatør, begynnte på 43,- timen så han gikk å klagde og steg da til rett i underkant av 60 kr!

så hvis du føler du får lite, kan du jo bare snakke med arb. giver å se om dere kan komme frem til et bedre tilbud!? :)

Endret av tols
Lenke til kommentar

Avstanden går nok på km.

Hvor mye du tjener kommer ann på yrket og lengden av læretiden. Det er også mulighet til å avtale å få en fast sats på lærlinglønnen igjennom hele perioden. Det vil si at du starter med høyere lønn enn det du normalt ville, men avslutter på lavere lønn enn normalt. Det skal være mulig å lage en slik avtale om du sier at du bor aleine.

Lenke til kommentar

Jeg steg hvert halvår fra først 43, så 55, så 67, så 85, så 120, og til slutt med fagbrev 170 eller noe, når jeg gikk i lære for 5-6 år siden (2,5 års læretid).

Men at du får lønn under læretiden er jo bare bonus, de som går tredje år på videregående eller begynner på høyskole får jo ingen lønn.

EDIT: ekstra info

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Du får en utdanning og lærer dette i en bedrift istedenfor å gå på skole.

Det første året er de fleste lærlinger mer en belastning enn en ressurs, etter +/- et år begynner lærlinger å bli mer en ressurs enn en belastning, mye avhengig av opplæring og evne selvsagt..

Det er selvsagt forskjell fra bransje til bransje og jobb til jobb, jeg snakker bare av min egen erfaring med å være lærling og å lære opp nye lærlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...