A-Jay Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) OK, situasjonen er at skiltet sier at det er en trearmet rundkjøring, når det i realiteten er en firearmet rundkjøring. Først, litt generelt om trearmede rundkjøringer (nå skriver jeg generelt om slike rundkjøringer, og ikke om denne spesifikke rundkjøringen). Hvis man kommer inn i en slik rundkjøring og det ikke er noen arm til venstre skal man holde i venstre felt for å komme rett fram om det ikke er noen avkjøring til venstre. Jeg håper alle er enig med meg i dette (det bekreftes blant annet av tegningen lengre før i denne tråden). Årsaken til at man gjør det slik er trafikkflyten - hvis alle holdt til høyre ville "indre" del av rundkjøringen i denne retningen blitt mindre utnyttet, mer av trafikken ville holdt seg i ytre del, og man ville fått dårligere trafikkavvikling i slike rundkjøringer. Så, over til denne spesifikke rundkjøringen. Her mener jeg faktisk at det beste er å følge skiltet. Ikke bare på grunn av det som er sagt før om å samarbeide med andre bilister (at man har en forutsigbar adferd uansett om man er lokalkjent eller aldri har kjørt her før). Men også fordi hvis det er riktig som trådstarter sier, at det "bare" er en parkeringsplass som er den fjerde armen, så vil antagelig den fjerde armen ha langt mindre trafikk enn de andre armene (de fleste biler skal ikke til parkeringsplassen), og da gir det rett og slett bedre utnyttelse av plassen i rundkjøringen og bedre trafikkflyt å kjøre som skiltet. Hvis alle skulle kjøre ut fra at dette er en firearmet rundkjøring ville de fleste bilene "hopet" seg opp i ytre del av rundkjøringen mens indre del av rundkjøringen bare knapt blir utnyttet. Når man bygger en slik rundkjøring er det meningen at den skal ta unna trafikken mest mulig, og da blir det litt poengløst å skilte den slik at bare "halve" rundkjøringen blir godt utnyttet. Endret 13. mai 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg lurte på hvilke regler Arne Berg pekte til. Trafikkreglene. Har ikke du hele tida påpekt at det ikke er noen spesielle regler angående rundkjøring? Det står jo ikke i trafikkreglene at man skal holde til høyre i en rundkjøring hvis man skal rett fram. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Nei, men det står at kjøretøyet skal føres på høyre side av vegen så langt det er hensiktsmessig. Hva som er hensiktsmessig i en slik rundkjøring er en vurdering man tar når man kommer til en slik rundkjøring. Jeg sier bare at det er feil å si at man skal kjøre i venstre felt, slik dere skriver. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Så lenge det ikke er noe hinder i kjørefeltet kan jeg ikke skjønne annet enn at det er mest hensiktsmessig både for deg selv og medtrafikanter at man følger skiltanvisningene. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva med der det ikke er skilt da? Skal man ta med seg "skiltkjøringen" i rundkjøringer der det ikke er skiltet også? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Da tar man med seg kunskapen man tilegnet seg gjennom trafikkskolen og læreboka, og det som ellers står på Vegvesenet sine sider om hvordan man bør kjøre i en rundkjøring. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva med å følge trafikkreglene, ikke tolkningene fra vegvesenet, NAF og slike organisasjoner? Trafikkreglene sier jo at man skal velge det feltet som er mest hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre felt. Er vi enige om at de gule skiltene ikke sier noe om hvordan man skal kjøre, men at de gir et lite hint om hvordan vegvesenet anbefaler at det skal kjøres? Lenke til kommentar
mbc200 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Dette blir jo bare flisespikkeri. Pilene på skiltet vil i de aller fleste tilfeller være identisk med merking i vegbanen, og for merking i vegbanen gjelder følgende regler: Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser. Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning. For rundkjøringer med 2 eller flere kjørefelt inn i rundkjøringen vil det dermed som regel bety "påbudt kjøreretning". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå