Gå til innhold

Rundkjøring med feil skilt

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det vel ikke..

Det vil vel være mer korrekt å si at man ligger til venstre hvis det er det mest hensiktsmessige, hvilket det som oftest vil være i denne situasjonen, men ikke alltid.

Fortrinnsvis skal man ligge til høyre om man skal til høyre eller rett fram.

Lenke til kommentar

Eller la meg utdype;

image6761.jpg

Hvis vi snakker om denne typen rundkjøring?

Så si at opp på bildet er nord, og ned er sør..

Kommer du nordfra, vil det nok være det mest naturlige å ligge til venstre om du skal rett fram.

Sørfra, høyre!

Men nå forsto jeg det slik på trådstarter at det her er snakk om ei 3-armet rundkjøring av denne sorten med avkjøring til en parkeringsplass som den "fjerde" armen..

For å være ærlig, så tror jeg ikke det har mye å si, så lenge det går direkte til en parkeringsplass, siden det vel strengt tatt ikke regnes som vei med tanke på forkjørsrett og slikt..? eeeeller?

Lenke til kommentar

Skiltet på den illustrasjonen sier ikke noe om hva slags kjørefelt man skal velge. Som det står i skiltforskriften så opplyser dette skiltet om "antall kjørefelt fram mot kryss eller avkjøringsveg, og hvilke kjøreretninger eller reisemål de enkelte kjørefelt er beregnet for. "

I en slik rundkjøring som på tegningen ville jeg holdt til høyre dersom jeg kom nordfra og skulle sør. Dette for å slippe eventuelle problemer med feltskifte dersom noen andre velger høyre felt istedet for meg.

Lenke til kommentar
I en slik rundkjøring som på tegningen ville jeg holdt til høyre dersom jeg kom nordfra og skulle sør. Dette for å slippe eventuelle problemer med feltskifte dersom noen andre velger høyre felt istedet for meg.

Dvs at du lager problemer for de som legger seg riktig i venstre felt og må vike for deg når de skal ut av rundkjøringen (samme problem som du vil unngå)?

Lenke til kommentar

Det står på kjørefeltorienteringstavla som står øverst i venstre hjørne. Denne vil du finne ved hver arm. Vegvisningsskilt kan du lese mer om her, eller her. Hvis alle skulle gjort som de selv ville og kun konsentrert seg om seg selv ville det jo bare blitt kaos.

Lenke til kommentar

Et vegvisnigsskilt gir bare opplysniger om hvilke reisemål de forskjellige kjørefelt er beregnet for. De sier ingenting om hva som er forbudt eller påbudt. Ligger du i venstre filt helt fra første vegvisningsskilt langs motorveien dersom skiltet sier at det kun er venstre felt som går til reisemålet ditt? Nei, selvfølgelig ikke, du ligger i høyre felt til veien deler seg.

Jeg kjører slik det er mest hensiktsmessig. Og i de fleste rundkjøringer er det mest hensiktsmessig å ligge i høyre felt dersom man skal rett fram. Jeg prøver bare å få dere til å forstå at man fortrinnsvis skal holde høyre dersom man skal rett fram, men dere har jo låst dere helt til den illustrasjonen...

Lenke til kommentar

Du er nødt til å legge fra deg rett frem, høyre og venstre da dette kan være ved forskjellige armer.

Korrekt måte å legge seg inn i rundkjøringer:

3-armet:

Skal du ut ved 1. arm legger du deg til høyre.

Skal du ut ved 2. arm eller tilbake til 3. arm legger du deg til venstre.

4-armet eller høyere:

Skal du ut ved 1. eller 2. arm legger du deg til høyre.

Skal du ut ved 3. arm eller høyere legger du deg til venstre.

Lenke til kommentar
Jeg prøver bare å få dere til å forstå at man fortrinnsvis skal holde høyre dersom man skal rett fram, men dere har jo låst dere helt til den illustrasjonen...

Det er vel heller det at vi har låst oss til retningslinjene og det som står skrevet om hvordan man bør kjøre i en rundkjøring med flere felter. Hvis alle skulle kjørt slik de selv syns er hensiktsmessig for deres egen del ville det jo bare blitt kaos.

Lenke til kommentar

Korrekt og korrekt fru blom...

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1186358.ece Her er et eksempel tatt fra det virkelige liv. Her anbefaler staten at man kjører slik som skiltet viser (og hvis du lurer, jeg kjører også slik skiltet viser I DENNE SPESIFIKKE RUNDKJØRINGEN), men dersom man kolliderer med noen som holder høyre fil så blir det problemer.

Det finnes mange slike rundkjøringer som IKKE har et slikt skilt også, men dersom noen da prøver å kjøre slik dette skiltet viser i uskiltede rundkjøringer blir det krøll. Det sier seg selv.

Jølsgard opplyser at skiltet på Nidarvoll har stått på stedet i flere år. Han innrømmer samtidig at vegvesenet med jevne mellomrom mottar henvendelser om skiltet.

- Man kan stille spørsmål om det er riktig å ha dette skiltet der. Det er viktig å påpeke at dette er en anbefaling fra vår side. Hvis det smeller er det jusen som slår inn og da blir ting annerledes, sier Jølsgard.

Ligger du i venstre felt må du nemlig foreta et feltskifte når du skal rett frem og ut av rundkjøringen. Når du foretar feltskifte, har du alltid vikeplikt i en rundkjøring.

- I dette konkrete tilfellet får man derfor problemer. La oss si at en bil i venstrefelt kolliderer med en fra høyrefelt når disse skal rett frem opp Bratsbergveien. Da vil bilen i høyre felt ha retten på sin side, fordi det juridisk sett er bilen i venstre felt som skifter felt. Og da gjelder regler for feltskifte og vikeplikt, sier Jølsgard.

Lenke til kommentar
- Men folk skjønner ikke skiltet. Mange tror dette er et påbudsskilt, men det er det jo ikke, sukker Berg, og peker på de vanlige reglene i rundkjøring som tilsier at du skal ligge i høyre felt hvis du skal rette frem.

Hvilke regler sier at man skal ligge til høyre i en trearmet rundkjøring med flere felter dersom man skal ut den siste armen? Greit nok å ligge i høyre felt hvis det også er to felt ut av rundkjøringa, men både det som står om rundkjøring i læreboka, på Vegvesenet sine hjemmesider og det man lærer på trafikkskolen er at man skal ligge til venstre i en slik rundkjøring.

Lenke til kommentar
Hvilke regler sier at man skal ligge til høyre i en trearmet rundkjøring med flere felter dersom man skal ut den siste armen?

Vi har fortsatt ingen spesielle regler for kjøring i rundkjøring... Trafikkreglene sier at man skal bruke høyre felt så langt det er hensiktsmessig. Det finnes ingen lov som sier at man skal ligge til venstre ved kjøring rett fram i en trearmet rundkjøring, men vanlig logikk tilsier at det er mest hensiktsmessig i mange tilfeller. Det er både du og jeg enig i, men å si at man skal ligge i venstre felt i slike situasjoner er FEIL.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvilke regler Arne Berg pekte til. Det er ikke et påbudsskilt nei, men det er da mest hensiktsmessig å følge skiltingen og samtidig følge de anbefalingene som er gitt ved kjøring i rundkjøring, for at man skal få til best mulig sammarbeid og flyt i trafikken. Det handler om å tenke litt mer enn bare på seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...