Gjest medlem-98070 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Just curious hva folk mener... Det finnes en rundkjøring med en vei til venstre som ikke er markert på skiltet, men som er der. Dermed legger de fleste seg i den indre fila når de skal krysse rundkjøringa. De fleste vet antakelig ikke at den finnes (den er ikke så veldig tydelig, men den er der), eller så bare følger de etter de andre som gjør det. Denne innkjøringa til venstre er ingen vei som den jeg kommer fra, men egentlig en innkjøring til parkeringsplass. Den har dog akkurat det samme vikepliktskiltet og linja på bakken som de andre innkkjøringene. Jeg vet om innkjøringen til venstre, og legger meg til høyre. Dette sa kjørelærern min at var riktig da jeg øvelseskjørte der. Innkjøringen til rundkjøringen er bred nok for 2 biler... så når jeg kommer til rundkjøringen, står det som regel en kø til venstre i feltet når det er mye trafikk, de som skal i det indre feltet i rundkjøringen og rett frem, mens det er klart til høyre. Er det da frekt og legge seg til høyre og kjøre forbi hele køen? Hvor stor betydning har det om innkjørslen til venstre er markert på et skilt eller ikke? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Såvidt jeg vet skal du legge i venstre fil i rundkjøringen når du skal rett fram, hvis skiltet viser at det ikke er noen vei til venstre. Nemlig fordi det er en parkeringsplass gjør at det ikke oppfattes som en vei tror jeg. Jeg har øvelsekjørt i sånn rundkjøring, og han mente det jeg sier nå er riktig, du ser på skiltet uansett om det er vei til venstre eller ikke, og lar skiltet fortelle deg hvem fil du skal ligge i. Er det derimot ikke noe skilt, må man se etter om det er vei til venstre eller ikke. Med andre ord, sier skiltet at det ikke er vei til venstre, ligg i venstre fil og ikke bry deg om det faktisk er det, hadde faktisk 2 kjøretimer der han kun lærte meg dette omtrent. Endret 11. mai 2009 av MrLG Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Såvidt jeg vet skal du legge i venstre fil i rundkjøringen når du skal rett fram, hvis skiltet viser at det ikke er noen vei til venstre. Nemlig fordi det er en parkeringsplass gjør at det ikke oppfattes som en vei tror jeg. Jeg har øvelsekjørt i sånn rundkjøring, og han mente det jeg sier nå er riktig, du ser på skiltet uansett om det er vei til venstre eller ikke, og lar skiltet fortelle deg hvem fil du skal ligge i. Er det derimot ikke noe skilt, må man se etter om det er vei til venstre eller ikke. Hadde faktisk 2 kjøretimer der han kun lærte meg dette omtrent. Ja, og i dette tilfellet så er det jo en vei der, selvom den ikke vises på skiltet. Ergo skal man jo ligge til høyre, indrefeltet er bare når det ikke er vei til venstre? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Såvidt jeg vet skal du legge i venstre fil i rundkjøringen når du skal rett fram, hvis skiltet viser at det ikke er noen vei til venstre. Nemlig fordi det er en parkeringsplass gjør at det ikke oppfattes som en vei tror jeg. Jeg har øvelsekjørt i sånn rundkjøring, og han mente det jeg sier nå er riktig, du ser på skiltet uansett om det er vei til venstre eller ikke, og lar skiltet fortelle deg hvem fil du skal ligge i. Er det derimot ikke noe skilt, må man se etter om det er vei til venstre eller ikke. Hadde faktisk 2 kjøretimer der han kun lærte meg dette omtrent. Ja, og i dette tilfellet så er det jo en vei der, selvom den ikke vises på skiltet. Ergo skal man jo ligge til høyre, indrefeltet er bare når det ikke er vei til venstre? Feil, det spiller ingen rolle hva som er der, skiltet bestemmer hva som er der, og kun skiltet, med mer eller mindre det ikke er no skilt. Så man skal ligge i venstre fil. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Såvidt jeg vet skal du legge i venstre fil i rundkjøringen når du skal rett fram, hvis skiltet viser at det ikke er noen vei til venstre. Nemlig fordi det er en parkeringsplass gjør at det ikke oppfattes som en vei tror jeg. Jeg har øvelsekjørt i sånn rundkjøring, og han mente det jeg sier nå er riktig, du ser på skiltet uansett om det er vei til venstre eller ikke, og lar skiltet fortelle deg hvem fil du skal ligge i. Er det derimot ikke noe skilt, må man se etter om det er vei til venstre eller ikke. Hadde faktisk 2 kjøretimer der han kun lærte meg dette omtrent. Ja, og i dette tilfellet så er det jo en vei der, selvom den ikke vises på skiltet. Ergo skal man jo ligge til høyre, indrefeltet er bare når det ikke er vei til venstre? Feil, det spiller ingen rolle hva som er der, skiltet bestemmer hva som er der, og kun skiltet, med mer eller mindre det ikke er no skilt. Så man skal ligge i venstre fil. Siter veiloven plz. Endret 11. mai 2009 av medlem-98070 Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Så lenge det ikke står noe om påbudt kjørefelt så har vi høyrekjøring i norge. Du skal med andre ord ligge i høyre felt dersom du skal til høyre eller rett fram... Et vanlig skilt på gul bakgrunn er bare et opplysningsskilt, og sier ingenting om hvilket kjørefelt man skal bruke. Hold til høyre dersom du skal rett fram, så får de andre idiotene bare bli sure og vrange. De kommer uansett ikke til å skjønne at det er de som plasserer seg feil. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Såvidt jeg vet skal du legge i venstre fil i rundkjøringen når du skal rett fram, hvis skiltet viser at det ikke er noen vei til venstre. Nemlig fordi det er en parkeringsplass gjør at det ikke oppfattes som en vei tror jeg. Jeg har øvelsekjørt i sånn rundkjøring, og han mente det jeg sier nå er riktig, du ser på skiltet uansett om det er vei til venstre eller ikke, og lar skiltet fortelle deg hvem fil du skal ligge i. Er det derimot ikke noe skilt, må man se etter om det er vei til venstre eller ikke. Hadde faktisk 2 kjøretimer der han kun lærte meg dette omtrent. Ja, og i dette tilfellet så er det jo en vei der, selvom den ikke vises på skiltet. Ergo skal man jo ligge til høyre, indrefeltet er bare når det ikke er vei til venstre? Feil, det spiller ingen rolle hva som er der, skiltet bestemmer hva som er der, og kun skiltet, med mer eller mindre det ikke er no skilt. Så man skal ligge i venstre fil. Siter veiloven plz. Vet ikke hvor/om det står i veiloven. Så lenge det ikke står noe om påbudt kjørefelt så har vi høyrekjøring i norge. Du skal med andre ord ligge i høyre felt dersom du skal til høyre eller rett fram... Et vanlig skilt på gul bakgrunn er bare et opplysningsskilt, og sier ingenting om hvilket kjørefelt man skal bruke. Hold til høyre dersom du skal rett fram, så får de andre idiotene bare bli sure og vrange. De kommer uansett ikke til å skjønne at det er de som plasserer seg feil. Jaha, hvordan vet du at dette stemmer? Jeg sier ikke jeg abselutt har rett, men jeg vil gjerne vite hvorfor jeg har feil, fordi kjørelærern min var veldig nøye på akkurat dette og at "det var sånn", så isåfall om han tok feil vil jeg vite det? Som du sa, det gule skiltet er et opplysningskilt som opplyser om det finnes en vei til venstre i rundkjøringen, som derav avgjør hvilket kjørefelt man skal ligge i rundkjøringen, ifølge kjørelærern min. Endret 11. mai 2009 av MrLG Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jaha, hvordan vet du at dette stemmer? Jeg sier ikke jeg abselutt har rett, men jeg vil gjerne vite hvorfor jeg har feil, fordi kjørelærern min var veldig nøye på akkurat dette og at "det var sånn", så isåfall om han tok feil vil jeg vite det? Som du sa, det gule skiltet er et opplysningskilt om det finnes en vei til venstre i rundkjøringen, som derav avgjør hvilket kjørefelt man skal ligge i rundkjøringen, ifølge kjørelærern min. Jeg vet at dette stemmer fordi jeg har lest vegtrafikkloven og trafikkreglene. Det er egentlig et vegvisningsskilt og ifølge skiltforskriften og avgjør ingenting om hvilket felt man skal ligge i (bortsett fra det at de viser hvor de forskjellige avkjøringene leder til) I trafikkreglene står følgende: § 5. Kjøretøys plass på vegen 1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. Videre står det under "§ 6. Svinging" 3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best. Du skal med andre ord kjøre i høyre felt så mye som mulig, men du kan bruke andre felt, det står ingenting om at man skal bruke venstre felt, slik du påstår. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg vet at dette stemmer fordi jeg har lest vegtrafikkloven og trafikkreglene. Det er egentlig et vegvisningsskilt og ifølge skiltforskriften og avgjør ingenting om hvilket felt man skal ligge i (bortsett fra det at de viser hvor de forskjellige avkjøringene leder til) I trafikkreglene står følgende: § 5. Kjøretøys plass på vegen 1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. Videre står det under "§ 6. Svinging" 3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best. Du skal med andre ord kjøre i høyre felt så mye som mulig, men du kan bruke andre felt, det står ingenting om at man skal bruke venstre felt, slik du påstår. Hvordan vet du at "trafikkreglene ikke påbyr" å ligge i venstre felt i en rundkjøring? For min del hørtes det ut mer som de reglene gjelder på veien og i kryss. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Vi har ingen spesielle regler for kjøring i rundkjøring, derfor vet jeg at trafikkreglene ikke påbyr å ligge i venstre felt i rundkjøringa hvis du skal rett fram. Lærer kjørelæreren din deg å ligge i venstre felt på motorveien også? Hvis du skal rett fram mener jeg... Lenke til kommentar
peetah Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nemlig.. Vi har INGEN spesielle regler for rundkjøring i Norge.. Hverfall ikke sånn som vikeplikt for biler fra venstre (de som er i rundkjøringen) og sånn... Herregud. Gi oss et flyfoto av stedet via gule sider, så er det lettere å se... nå med skråfoto og skulle det ikke forundre meg om vi ser skiltet også Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 øh.. la meg nå se om jeg forstår dette riktig? Er det noen tvil om at man i de aller, aller fleste tilfeller bør plassere seg mot høyre når man skal rett fram i ei rundkjøring, uavhengig av om der finnes en vei til venstre eller ikke? kjøring i rundkjøringer - statens vegvesen Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Så, om det er hensiktsmessig å ligge til venstre når man skal rett frem, avhenger vel av den enkelte rundkjøringa, så et flyfoto eller noe hadde nok hjulpet diskusjonen litt Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Så, om det er hensiktsmessig å ligge til venstre når man skal rett frem, avhenger vel av den enkelte rundkjøringa, så et flyfoto eller noe hadde nok hjulpet diskusjonen litt Jeg vil si det er mer avhengig av hvor du skal videre ikke hvordan rundkjøringa ser ut. Med mindre det er skiltet at man må bruke venstre felt for å komme til destinasjonen man ønsker, så vil det alltid være mer hensiktsmessig å holde til høyre når man skal rett fram. Det finnes jo endel unntak, f.eks dersom det er stillestående kø i høyre felt, av biler som skal til høyre i rundkjøringen. Da blir det jo naturlig nok mer hensiktsmessig å ta venstre felt. Men et problem man får hvis man bruker venstre felt er at dersom avkjøringen rett fram bare har 1 felt så vil man få vikeplikt for bilen på utsiden av seg, når man skal svinge ut. Endret 12. mai 2009 av eab Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det finnes jo endel unntak, f.eks dersom det er stillestående kø i høyre felt, av biler som skal til høyre i rundkjøringen. Da blir det jo naturlig nok mer hensiktsmessig å ta venstre felt. Men et problem man får hvis man bruker venstre felt er at dersom avkjøringen rett fram bare har 1 felt så vil man få vikeplikt for bilen på utsiden av seg, når man skal svinge ut. Her sier du akkurat det samme som jeg lærte på kjøreskolen i gode gamle dager (for ti år siden). Skal du rett fram i en trearmet rundkjøring, ligg til høyre, med mindre det er en kø av biler som skal til høyre i det feltet. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Her sier du akkurat det samme som jeg lærte på kjøreskolen i gode gamle dager (for ti år siden). Skal du rett fram i en trearmet rundkjøring, ligg til høyre, med mindre det er en kø av biler som skal til høyre i det feltet. Skal du rett fram, altså ut av arm nummer tre når du kommer fra enern, er det jo naturlig at man legger seg innerst. Da er det jo mye enklere for de som kommer i arm nummer 2 å skjønne hvor du skal også. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Da er det jo mye enklere for de som kommer i arm nummer 2 å skjønne hvor du skal også. Er det egentlig det? Hvis en bil ligger innerst i rundkjøringen så forventer iallefall ikke jeg at han skal rett fram. Jeg forventer isåfall at han skal svinge til venstre (slik det står i trafikkreglene under §6 Svinging). Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Ja? Bilen kommer fra arm 1, legger seg til venstre fordi den skal ut arm 3. Da kjører den jo til venstre, mens du som da står til høyre i arm 2 skjønner at du må stoppe å vente. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Dersom ikke skilt sier noe annet, skal du, når du skal ut arm 3, ligge i HØYRE felt både inn til og gjennom rundkjøringen. De samme gjelder dersom du skal ut arm 2, men da blinker du til høyre før du kjører inn i rundkjøringen. Dersom du skal ut i arm 3, blinker du til høyre når du har passert arm 2. Dersom du skal ut i arm 4, eller tilbake der du kom fra, holder du venstre felt inn mot, og gjennom, rundkjøringen til du har passert den siste armen du IKKE skal ut. Da blinker du til høyre, legger det ut i høyre felt, og ut arm 4 eller senere når du kommer dit. Blink gjerne til venstre både før og gjennom rundkjøringen, før du blinker til høyre for å varsle at du skal skifte felt. Du har selvsagt vikeplikt ved feltskifte. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For orden skyld så har de siste innleggene dreid seg om en trearmet rundkjøring, så vi ikke får noen senere misforståelser her. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For orden skyld så har de siste innleggene dreid seg om en trearmet rundkjøring, så vi ikke får noen senere misforståelser her. Gjør det noe om det er 3 eller 40 armer da? Skal du rett fram i en rundkjøring så velger man høyre felt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå