Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående grunnleggende info om surroundanlegg

Anbefalte innlegg

Hei. Har etter mye om og men bestemt meg for å kjøpe meg et surroundanlegg til kjellerstuen i hjemmet. Har lyst til å få inn litt av kinofølelsen i hjemmet både ved filmtitting og gaming. Men så har det seg slik at jeg ikke har en anelse om hvordan ting og tang fungerer i forhold til lyd.

Har sett litt på dette anlegget: http://www.samsung.com/no/consumer/detail/...&fullspec=F

Dette passer inn i stuen her hjemme. Men så har jeg som sagt ingen peiling, så aner ikke hva som fungerer i forhold til dette og hva som ikke fungerer. Sliter nesten med å sette ord på problemene, dette er enkelt og greit ikke mitt felt. Men skal prøve å formulere meg. :)

Til mitt formål skal den brukes til DVD, TV og spill. Men så ser jeg på spesifikasjonene til anlegget og begynner å lure. Det står at anlegget verken har kompositt eller komponent-utgang. Betyr det at jeg ikke kan koble Xbox 360-en og Wii-en (komponent) og de spillkonsollene som bruker kompositt, og få surround-lyd?

Under mediastøtte står det også at den ikke støtter blu-ray. Betyr dette at om jeg en gang kjøper en blu-ray-spiller vil ikke dette anlegget fungere sammen med den og gi meg surround-lyd?

Vet at dette for dere sikkert høres fullstendig håpløst ut, men vi må alle begynne en plass. Jeg er som en blåhval i en ferskvannselv i forhold til dette området. Så det beste er jo bare å spørre. På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heidu, velkommen til forumet.

Det ser ut som om det er en HDMI-inngang og en optisk inngang på anlegget, så det burde gå å koble til både blu-ray spillerog 360. Wii er jeg ikke så sikker på, men den har vel ikke surroundlyd?

Lenke til kommentar

Dette systemet har 1 Hdmi inngang og 1 Hdmi utgang. Dette er den eneste inngangen den har for bilde. Du kan derfor koble til 1 komponent f.eks. Ps3 (eller x-box). Systemet har også utgang for Component og Compositt (dersom tven din ikke støtter Hdmi).

Den har 2 optiske digitale lydinnganger og 1 analog lydinngang.

Dvs. at du kan koble til lyden fra 2 digitale kilder f.eks. wii og digital tv tuner, og en analog kilde f.eks video.

Du må da kjøre bildet fra disse kildene direkte til tven.

Dette forutsetter at du har de nødvendige bildeinngangene på tven din.

Har du en flat tv av nyere dato bør ikke dette være et problem.

Viss du ser på "egenskaper" for systemet ditt i den liken din så er det et bilde som viser eksempel på hva du kan koble til, og der er Blu-ray nevnt. Hva som derfor menes med at den ikke har medie-støtte for blu-ray tror jeg er at den spilleren som er i systemet ikke spiller av blu-ray. Du vil derfor kunne koble til en blu-ray spiller (Tror jeg).

Håper dette gir deg litt oversigt over hva du kan, og hva du ikke kan med dette systemet.

Lykke til!

Endret av jkarte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...