Gå til innhold

linux saksøkt

Anbefalte innlegg

joa, linux blir vel litt som å starte på nytt, eller det kommer litt an på hva du legger det opp til selv egentlig, spørs litt hvor vanskelig du skal begynne med, hvis du f. eks begynner med Red Hat eller Mandrake så er det jo ikke så stor overgang, men allikevel en plass skal man jo begynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når diskusjonen først ble så off-topic må jeg henge meg på Bushnell. Grunnen til at jeg ikke klarer å emigrere til linux er at det er så lite jeg kan der :cry: Leser nesten alle trådene her i linux forumet, lest hele bruksanvisningen til LFS, Mandrake og debian. Innstlaert Mandrake og deian. Og hver gang jeg ser noe om linux "må" jeg lese det.

Men hver gang jeg er i linux føler jeg meg "krøplet". I windows kan jeg høre på musikk. Er det en film jeg vil se som jeg angler coedec på så fikser jeg det. Har jeg et driver problem er ikke det er problem lengre :wink: osv osv. Når jeg er i linux er alt så uvant. Minner meg om første gang jeg brukte windows. Da var det nokk å kunne trykke på ikonet til prince of perisa på skrivebordet. Så øærte jeg meg alt etter hverdt. Nå er jeg på et høyere nivå en jeg var da, og ønkser også å kunne gjøre mer. Husker f.eks første gang i windows når jeg trykket inn insert knappen med et uhell, og alt bare forsvant forran meg når jeg skrev!! Det var jo en katastrofe, men pappa hjalp meg heldigvis. Det er haugevis med slike ting som ikke er noe problem i windows lengre, men som ligger der med Linux.

Derfor er det skummmelt å starte med linux, alt det jeg kan nå er verdt så lite.

*Sukk*

Beløager off topic.

Lenke til kommentar

jeg er newbee på lunix selv, kjører mandrake 9.1 og foreløpig bare gode erfaringer

1. byttet lydkort, restartet, inn i kontrollpanel, der står det hvilken driver som blir brukt og hvilken som anbefalles, byttet driver (uten å laste ned noen ting), lyden fungerer utmerket (har musikksamlingen på en ntfs-partisjon og det er ingen problemer med det

2. har fortsatt til gode å kjøre en video som mangler kodek

3. installasjon av progs er en lek, så lenge det er snakk om rpm's.

(har ikke testet config, make og det greine der :D )

4. nå har jeg fått dc++ på mandraken og da er det bare win-booting dersom jeg skal spille, men noen unntak:mine favorittspill, sjakk (deep sjeng) og unreal tournament har jeg instellert på mandrake)

5.for ikke å snakke om automatisk oppsett av tvkortet mitt

:D:D

synes overgangen er grei, har i lengre tid kjørt multi-platform programmer, så jeg kan bruke de samme progsa på begge os.

(audacity, openofficeorg, gaim, phoenix osv.)

Lenke til kommentar

ja, det blir vanskelig det skal jeg være enig i, vet ikke om du har lest det, men første gang jeg skulle prøve å installere linux, så sletta jeg en partisjon på harddisken min, det var litt kjipt, så da holdt jeg meg bort fra linux en stund, men så har jeg en testmaskin også, så der måtte linux inn, når jeg hadde testa linux nok på den så installerte jeg linux på nett maskina mi, da begynte ting å skje, og jeg lærte mere. i dag så kan jeg mere linux enn jeg kunne før (ikke så rart kanskje) men nå har jeg tatt meg en pause da, men faktisk så leste jeg ikke en eneste manual eller noe, eller jeg var jo endel på hardware.no forumet da. :oops: men, men. men som jeg har skrevet før, man må jo begynne en plass. med det samme vi er inne på det med første windows versjo osv, jeg synes ikke det ligner noe på hverken første dos eller første win versjonen, det er bare under bootigen så kommer det litt tekst frem, men det gjør det også i windows, men når teksten er borte så kommer jo det grafiske frem, og det er jo det som er tøft. synes jeg iallefall, hvis man bruker grafiske grensensitt som KDE/GNOME så blir det jo nesten som å være i windows, og jeg synes ikke det er noe særlig å ta i egentlig, og tross alt så synes jeg at jeg lærer mer ved å holde på med linux enn hvis jeg skulle holdt på med windows. siden at når man holder på med windows, så kan man det meste av det man holder på med.

Jaja, kan bli en lang tråd dette egnetlig.

Lenke til kommentar
ja, det blir vanskelig det skal jeg være enig i, vet ikke om du har lest det, men første gang jeg skulle prøve å installere linux, så sletta jeg en partisjon på harddisken min, det var litt kjipt, så da holdt jeg meg bort fra linux en stund, men så har jeg en testmaskin også, så der måtte linux inn, når jeg hadde testa linux nok på den så installerte jeg linux på nett maskina mi, da begynte ting å skje, og jeg lærte mere. i dag så kan jeg mere linux enn jeg kunne før (ikke så rart kanskje) men nå har jeg tatt meg en pause da, men faktisk så leste jeg ikke en eneste manual eller noe, eller jeg var jo endel på hardware.no forumet da. :oops: men, men. men som jeg har skrevet før, man må jo begynne en plass. med det samme vi er inne på det med første windows versjo osv, jeg synes ikke det ligner noe på hverken første dos eller første win versjonen, det er bare under bootigen så kommer det litt tekst frem, men det gjør det også i windows, men når teksten er borte så kommer jo det grafiske frem, og det er jo det som er tøft. synes jeg iallefall, hvis man bruker grafiske grensensitt som KDE/GNOME så blir det jo nesten som å være i windows, og jeg synes ikke det er noe særlig å ta i egentlig, og tross alt så synes jeg at jeg lærer mer ved å holde på med linux enn hvis jeg skulle holdt på med windows. siden at når man holder på med windows, så kan man det meste av det man holder på med.

Jaja, kan bli en lang tråd dette egnetlig.

Du hadde kommet enda lengre hvis du hadde lest en manual istedenfor å spørre her hver eneste gang du får et problem. en manual koster ikke mye og kan skaffes overalt. mitt råd til deg er at du kjøper deg en . :D

Lenke til kommentar
nei, fikk faktisk gjort mer i linux enn jeg fikk i windows, men, fant ut at jeg skulle ta en pause. selv om jeg ikke skal ta så stor pause for linux er jo digg da.

Jammen, hvorfor? Du sier at Linux er rått og at Linux ruler og at du får mer gjort i Linux enn i Windows, så hvorfor tar du en «pause»? Pauser tar man når man er utslitt og trenger avkobling fra noe som tærer på systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...