Gå til innhold

Hjelp til å sette opp samba på nyanskaffet server?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått meg en server, og skal bruke denne som filserver her i huset. Derfor trenger jeg å sette opp samba. Noen her som kan mye om det?

Jeg gjør akkurat som i denne guiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605

Uansett, her er problemet:

Nå har jeg kommet så langt som at jeg skal sette opp brukere i samba. Hvor mange brukere trenger jeg? En for hver klient som skal koble til serveren? Det jeg har gjort, er at jeg har laget en bruker jeg har kalt "arne", satt passord til den, og enablet den. Selv om jeg har startet samba på serveren får jeg ikke koblet til \\192.168.0.101\server. Jeg har kalt sharen server.

Forresten, for å gjøre det enkelt under setupen, valgte jeg å disable det som heter WINS. Dette gjorde jeg av den enkle grunnen at jeg ikke vet hvordan jeg skal konfigurere dette i windows vista. Noen som kan hjelpe meg her?

Når jeg prøver å "mappe" sharen i windows vista, så skriver jeg inn under "log on with another username": arne og så passordet mitt.

Når jeg da trykker ok, så kommer det opp:

An extended error has occoured.

Håper noen kan hjelpe meg.

Hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg løst problemet!

Jeg hadde nemlig ikke for det første chmoddet slik at jeg kunne nå mappen. For det andre så hadde jeg en innstilling i smb.conf som gjorde at man måtte ha et spesielt brukernavn for å kunne logge inn.

Er 7-8mb/s vanlig fart gjennom et nettverk? Jeg tror jeg har megabit-kort både på serveren og klienten.

Jeg vet ikke helt om størrelsen på filene som skal flyttes er relevant? Jeg prøver meg nå på noen sesonger av californication og noen filmer jeg hadde på pcen. Da får jeg ca. 7mb/s.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Forstår.

Jeg har testet litt mer nå, og det viser seg at jeg laster fra serveren til klienten i ca. 9mbps, mens jeg fra klienten til serveren bare laster opp i rundt 7,5 mb/s.

Noen som vet grunnen til dette, og hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Forstår.

Jeg har testet litt mer nå, og det viser seg at jeg laster fra serveren til klienten i ca. 9mbps, mens jeg fra klienten til serveren bare laster opp i rundt 7,5 mb/s.

Noen som vet grunnen til dette, og hvordan jeg kan løse dette?

Snakker vi megabytes eller megabits? Kan jo være HW/driver-forskjeller som gir deg dårligere opplastingshastighet på klienten enn på serveren.

Lenke til kommentar
smb(/samba) er vel ganske kjent for å ikke være den raskeste.

Om du er veldig avhenging av å utnytte så mye som mulig så kan du evt sette opp en liten ftp server.

Bruk heller SFTP. Regner med du har SSH-server uansett, så da er SFTP aktivert som standard, og det er mye sikrere.

Lenke til kommentar

SFTP er vel litt bedre enn FTP på andre måter enn sikkerhet også (skjønt, ikke på overføringshastighet).

Mitt tips ville isåfall vært å bruke sshfs. Ren FTP/SFTP er bare upraktisk.

Er det et ønske om å trykke mye overføringshastighet ut av nettverket, men likevel ha et skikkelig nettverksfilsystem, så er NFS et opplagt valg. (Og er du virkelig opptatt av hastigheter, kjøp deg et par gigabit NICs)

Lenke til kommentar

Tenkte selvsagt på SSHFS. GNOME-VFS fungerer også flott til det. Bare trykk Places > Connect to server, lagre som bokmerke. Samme kan du gjøre med FTP, som også kan gi bedre ytelse og mindre CPU-bruk.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
smb(/samba) er vel ganske kjent for å ikke være den raskeste.

Jaha? Samba har alltid makset linjen her (holder stabilt mellom 11 og 12). Ser ingen grunn til å velge noe annet en Samba til deling av filer internt i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...