YaegeR Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei, jeg har et par spm 1. har nettopp signert en avtale som binder meg og en kamerat til 1års leie av ei leilighet. fikk høre av en annen part at dette ikke var mulig for utleier? at 3mnd oppsigelse var maksimum? 2. har ikke betalt depositum enda. Kan jeg da avbryte kontrakten og inngå en ny en? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er lovlig. Og nei, kontrakt er kontrakt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 1. Selv om du har inngått avtale om leie for 1år, kan du si opp avtalen med 3mnd oppsigelse. Slik at hvis du sier opp idag, må du belage deg på å betale for mai + 3måneder til. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg binder meg for 3 år her jeg leier, men det står også i kontrakten at denne kan sies opp av begge parter med 3 mnd oppsigelsesvarsel. Sikker på at dette ikke står i din kontrakt også? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...t_og_oppsigelse Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Der jeg bodde før hadde jeg en kontrakt på 3 år, med oppsigelsestid på 3 mnd _etter_ ett år. Var dette ulovlig? Dette var gjennom USBL, så i så fall tror jeg det gjelder mange lignende kontrakter. Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 hva kan skje da? vi har ikke flyttet inn enda, det gjør vi 15 juli? om han evnt ikke får nok penger til dep lån. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Oppsigelsestid 3 måneder uansett i følge husleieloven. http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 leser kontrakten nå : uten oppsigelse den 14. juli 2010, og kan ved normale forhold ikke sies opp. altså jeg kanke si opp før om 1 år>? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jo du kan det, selv om leieavtalen sier noe annet så kan du det. Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 så da farer dem med hor? altså løgn? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Jeg beklager. Jeg som har trodd feil, leste gjennom lovteksten og der står det at man kan avtale seg mellom andre vilkår. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...6-017.html#2-12 Endret 11. mai 2009 av Blåbær Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 En gyldig inngått tidsbestemt avtale er heller ikke oppsigelig hvis det ikke står i avtalen at det er det, jf husleieloven § 9-2 første og annet ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå