Ano Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg er veldig glad i å ta bilder, men er amatør og kan ikke så mye om det. Har sett meg litt om og vurdere å kjøpe canon powershot G3. Et godt kamera, men ikke speilrefleks da(har lyst på digital speilrefleks,men det er for dyrt for meg). Noen som vil gi meg noen råd, er dette et godt kjøp? Hvis ikke hvorfor og hva burde jeg velge istede. Lenke til kommentar
rollen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Hei! Jeg er selv amatør, men liker å ta bilder. Har tidligere brukt Canon speilrefleks kamera, men har ikke gjort veldig mange bilder uten bruk av automatikk. Kjøpte Canon G3 kamera forrige uke, og fikk brukt det i konfirmasjon i helgen. Kamera er sinnsykt bra. Veldig klare og gode bilder. Den vridbare skjermen er veldig god i sollys. Det eneste jeg har merket meg som ikke er så bra er autofokusen. Dersom du ønsker et skikkelig øyeblikksbildet av f.eks ungene, kan det være problem å få tatt bildet på "sekundet". Ellers er også blitzen, når du tar bilder med automatisk innstillinger, om kveldene litt vanskelig å bruke ved nærbilder. Bildene blir fort for lyse, men du kan velge blitzstyrke via manuelle innstillinger. Jeg er også langt fra utlært med kamera, så det kan like gjerne være meg som ikke vet helt å bruke kamera på automatikk. Kan anbefale kamera på det sterkeste. Programvaren som følger med virker veldig bra. Enkelt å komme igang. rke Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Hvis du vil ha kompakt er G3 et godt valg. Men hvis du er vant med speilrefleks fra før kan det nok tenkes at du blir frustrert over særlig autofokusen. Så et brukt speilrefleks er kanskje det beste tipset. MLW Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Enig i at G3 er et knallkamera. Kanskje litt stort. Nesten tvilsomt om det kan kalles kompakt. Vurder Sony V1 (kommer i mai i år). Det har heller ikke problemer med autofokus i dårlig lysforhold eller motiver med lite kontrast, for de bruker hologram AF (som de eneste). Rekkevidden på H.AF er også rå i forhold til IR-AF . Eneste fordelen til fordel for G3 er den suverene vridbare LCD-skjermen. Spesielt fin ved makrofotografering... (?) Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Venter også på V1. Batterikapasiteten er også dårligere enn på G3'en http://www.imaging-resource.com/PRODS/V1/V1A.HTM Royrogers [/url] Lenke til kommentar
rollen Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg ble veldig overrasket etter fremkalling av bilder tatt med G3 kamera. De var veldig klare og fine over hele bildet. Hadde ikke ventet så høy kvalitet! Tok bilder med høyeste JPEG format. Burde kanskje tatt opp bilder i RAW format, men jeg vet ikke om det har noe å si for bilder fremkalt i 10x15 ? Har noen råd i forbindelse med hvilken kvalitet en bør lagre sine source filer i ? En kan vel ikke levere RAW filer til fremkalling i butkkene ? rke Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Hvis ikke jeg har misforstått helt (noe som ikke er umulig), så er fordelen med RAW-format at man da lettere kan manipulere bildene i f.eks Photoshop. Skal man ikke etterbehandle bildene kan man like godt lagre dem i jpeg. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Glemte å si at jeg tviler på at RAW-format kan leveres i butikkene. Grunnen til det er at RAW ikke er et standard format, men spesielt for hver kameraleverandør (noen ganger til og med innenfor hver kameramodell innen samme merke også). Det er derfor kameraleverandørene må levere med egen software for lesing av RAW format. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå