Gå til innhold

NRK og lisens: En idè

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at det er veldig mange som klager på lisensen. Jeg er selv veldig misfornøyd på at jeg må betale så mye per år for noe jeg aldri har sett på.

Men jeg ser også at NRK har 3 kanaler, har et helt system på nettet, har servere for spill osv osv osv.

Norsk RiksKringasting skal stå for 1 kanal med norsk drit. Da hadde heller ikke regningen hvert på så mange tusen per år. Det er viktig for hvert land å ha noe som representerer landet på TV. Men NRK Left4 Dead server #2 og NRK-Spiller CS server 6 er ikke en del av dette.

INNSPARINGER FOR HELVETE.

Jeg betaler med glede 300 NOK hvert år for en kanal jeg ikke ser på, men som Norge burde ha, enn 2200+ NOK som vi betaler nå.

Sitat fra Kampanje.com

"De siste tallene viser at det er registrert 1.737.134 lisensbetalende husstander i Norge. De samlede lisensinntektene er dermed oppe i over 3,8 milliarder kroner."

3,8 milliarder kroner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit nok med lisens men syns den kunne vært en del av skatten, slik at man fikk færre regninger å bla i :p

Enig at ting burde/kunne hvert andelenes men alikevel så har vi denne lisensen som må betales på lik linje som strøm for å få bilder frem til vår tv.

NRK har makt på lik linje som en strømlevrandør og vi klarer ikke å leve uten :p

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Poenget mitt er nettopp det at mange klager.

De klager fordi det er vondt å betale en så høy pris når de bruker så lite av det.

Jeg mener at å ha 3 NRK kanaler er bortkasting av penger. Hva slags tilbud øker de med 3 kanaler?

Lenke til kommentar
Det vert jo oppretta ein ny lisens-tråd kvar dag jo! Kringkastingsavgifta er ei utgift vi får mykje bra att for i form av TV, lokalradio, riksradio og nyheiter m.m. på nett.

Ja helt enig og dette tema begynner å bli dønn kjedelig men alikevel kommer opp som et sjokk hver gang en ung person får regningen i posten da man har handlet en tv (merkelig)

Lenke til kommentar

NRK lisens er en stein gammel lovverk, som de rett og slett ikke vil oppdatere. De tør ikke å konkurere mot de andre kanalene. Det som plager meg mest er at vi betaler jo NRK, men likevel kaster dem inn reklamer...

Jeg sa opp min NRK lisens, kvittet meg med TVen og kjøpte meg en projektor heller. Jeg brukte helst TVen til å se film uansett. Nyheter osv, kan jeg se på nettet. TV serier kan jeg kjøpe. Kommer aldri til å ha meg en TV igjen.

De fleste andre land i verden fungerer helt fint uten TV lisens. Selv uland har ikke lisens....

Lenke til kommentar

folk som er glad i søplet til NRK synes at vi som klager er noen sytpeiser.

når NRK gjør mange gratis ting som å legge programmene sine utt på nettet så må man regen med at det er de som betalere lisen som også betaler for dette.

det koster likevel ikke noe bruke den tjenesten

problemet er reglen for hvem som skal betale lisensen. regler som har liten respekt.

man kan ikke ha respekt for NRK når de viser liten hensyn til de andre kanalene ved ikke sende fler av programmene i reprise på en akseptabel tid.

når denne betalingen er tvungen så gjør det respekten enda mindre

det er på det punktet fol reagerer.

å sende ut betalings giroer til flere tusen personer 2 ganger i året er sløsing med skattepengen ( det er nok også noe vi må betale for). ritignok så har jeg ikke regnet u hva det koster , men det blir nok en betydelig sum

hvis lisensen kulle ha et snev av rettferdighet så burde den fordeles ut til alle norsk tv selskaper

man kan jo lure på hvorfor det skal være så vanskelig å akseptere at NRK sine driftskostnader dekkes fullstendig av staten =skatte pengene.

det er jo kun et vedtak som skal til for å få det ordnet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234
folk som er glad i søplet til NRK synes at vi som klager er noen sytpeiser.

Hva mener du med "de som er glad i søplet til NRK"? Jeg er ikke en tilhenger av hverken NRK1, NRK2 eller NRK3 sine programmer, men det totale tilbudet til NRK er utrolig bra. Som jeg også skreiv i et innlegg i en annen tråd så finansierer avgiften ikke bare de mange radio- og fjernsynskanalene til NRK, samt nettnyhentene, men den bidrar til økonomisk vekst gjennom sysselsetting og utbygging av sendenett. Og nå i disse krisetider er det mer verdifullt enn noen gang å opprettholde arbeidsplassene som denne avgiften gir.

problemet er reglen for hvem som skal betale lisensen. regler som har liten respekt.

Argumentene dine fremstår som rotete og ukonkrete. I juridisk perspektiv så spiller det ingen rolle hvor mye "respekt" du har for lovverket.. Reglene er der - og de skal følges. Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar

nettopp du liker programmene som NRK lager. derfor menr du mest sansynlig også at vi som synes det er søppel er noen sytpeiser ovenfor lisensen .

når Reglene til lisen ser slik at 2 stykker som bor samme må betale dobbel lisens så fremst den en da ikke kvitte seg med tv-en da får man liten respekt for lisensen.

de aller fleste oppfatter reglen slik at man betaler en lisens pr husstand uanet hvor mange som bor der og hvor mange tv-er det er der

man kan ha så mange regler man vil men det hjelper ikke når de ikke respekteres .

mange oppfatter det som direkte ran og mister derfor respekten for lisens reglene.

i trafikken er det også noen som ikke respekterer fartgrensene

den direkte årsaken til at man mister respekten er at man må betale lisens får å se på tv ( ikke nødvendigvis NRK).

folk hadde respektert lisens hvis den kun hadde med retten til å se NRK å gjøre.

det er heller ingen som vill betale en ekstra avgift til SAS hvis man reiser med Norwegian.

respekt for reglene i Norge har lite med alder å gjøre.

nå er det neppe mange av dem som betaler lisensen som er særlig begeistret for alle som ser NRK gratis enten det er på vanlig tv eller på nettet

Lenke til kommentar

Poenget er at man må betale lisens uansett om man ikke liker NRK sine kanaler eller ei da det er statskanalen i dette landet som i tilegg gir deg rett til alle de andre kanalene du sitter å ser på.... Jeg liker pokker meg ikke å betale veiavgift og bompenger heller men alikevel så må jeg tydeligvis.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Av alle ting vi faktisk må betale så later det til at NRK lisensen er den som irriterer folk mest.

Allikevel er det ikke til å komme bort fra at de fleste av oss bruker NRK på en eller annen måte. Enten det er tv eller radio…

Det har vært fremmet forslag om å gjøre NRK til en reklamekanal, men det vil bety en ganske stor omlegging og ikke nødvendigvis til det bedre. I finanskrisetider som dette er det faktisk bra at vi har et lisens og statsdrevet kulturapparat for hvis ikke hadde fort NRK gått samme skjebne i møte som TV2.

På grunn av fallet i reklamebransjen så får ikke TV2 inn nok annonsepenger og dermed begynner skuta og lekke. Begynner den å lekke som en sil så er det faktisk slutt.

Et annet godt argument for NRK er at det vises litt mer enn bare repriser på gamle amerikanske sitcom serier. De seriene som jeg vokste opp med går fremdeles på øvrige kanaler og det er i mine øyne litt patetisk.

Men for all del!

Jeg hater å betale regninger, bompenger, moms, skatt, årsavgifter og ikke minst avskyr jeg studielånet. Hvis det noe jeg ville fjernet 100 år før NRK lisensen så er det studielånet.

I Danmark har de 80% stipendandel på studiene og det er burde vi hatt er i landet også!

Endret av Bava
Lenke til kommentar

det er et argument som er brukt mot å ta lisensen over skatteseddelen . det er at skiftende reageringer kan gjøre at pengen til NRK varier fra periode til periode .

det man da ikke tenker på er at NRK er ikke garantert at de som betalte lisens i 2008 også gjør det i 2009.

når noen hevder at tv lisensen ( man kan ganske en kalle det for NRK lisens) blir brukt til å bygge ut sende nette til de andre tv stasjonene så kjøper jeg ikke den.

den analog tvnett er snart hel stengt .

noen få bruker rikstv som etter det jeg vet har bygd ut et eget nett ( mulig at NRK har bruk noe av lisens pengen til dette ).

mange bruker parabol for å mota kanalene

andre igjen bruker kabel.

så kom ikke å si at lisenspengen kommer alle til gode.

et annen sak er at NRK skal lage programmer som alle har interesse av. jeg klarer ikke å se at NRK lager programmer for alle folkegruppene.

et poeng med å lage programmer for alle er at alle for anledning til å se disse programmene.

da NRK tar liten hensyn til konkurrerende kanaler så får fol ikke anledning til å se disse programmene når de synes at en annen kanal har noe som er mer interessant på de samme tidspunktet.

hvor mener jeg at NRK skal ta hensyn til konkurrerende kanaler . jo . fordi det er tvunget betaling til NRK.

Lenke til kommentar

bare fordi man ikke godtar en lov så forstår man den ikke.

hva slags argument er det ?

man oppfatter lisensen som diskriminerende i forhold til konkurskarantene.

hvis det var bare NRK som forsvant hvis man ikke betalte lisensen så hadde man ikke så mye å klage over. det kan da umulig være så vanskelig å forstå

det er ingen andre steder man må betale en avgift til en konkurrent for å beholde det man har.

det nærmeste man kommer her er momsen , men der er det lik for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...