Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgave utgjør 70-80% av standpunktskarakteren - Er det rett?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg fikk i dag en oppgave i RLE (tidligere KRL), en prøveeksamen som skal være en framføring på 15 minutter, og læreren sa at denne framføringen vil telle 70-80% på standpunktkarakteren vår.

 

Tidligere i dette faget (denne terminen) har vi hatt to to-timers prøver, en tidligere framføring på 15 minutter, og noen "timeprøver" der vi får karakter etter muntlig aktivitet.

 

Foreløpig ligger jeg an til en 3-er i RLE, og det vil si at hvis jeg får 6-er på denne framføringen, så vil jeg få 5(+) i standpunktkarakter, og hvis jeg fåt 1-er, så vil jeg få en 1(+) i standpunktskarakter.

 

Det jeg da lurer på er om lærerene har lov til å la en framføring telle så mye av alt det vi har gjort i RLE dette året?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste man gjør, teller mest ja. Det er for å unngå at en god elev får dårligere karakter pga. en dårlig prøve.

En annen grunn er at du kanskje har fått 4 på flere av prøvene, men at du har forbedret deg veldig mye på de siste prøvene. Du er altså en 5-elev, men får 4 på kortet fordi du har hatt flere prøver med 4 på.

Derfor synes jeg det er bra at siste prøve teller så mye. Du kan forbedre deg mye, mye mer. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener dette er en god forandring, ettersom man ikke like lett blir "låst" til en karakter slik man gjorde før. Det vil si, dette hadde vært saken dersom lærerne fulgte dette. Har diskutert det her med ett par lærere og for meg virker det som om dette ikke blir praktisert i det hele tatt.

 

Ta for eksempel Sosiologi og Sosialantropologi som er ett av fagene mine. Der er det slik at alle karakterene teller like mye igjennom hele året. Hvorfor? Fordi, ifølge læreren, tar vi for oss forskjellige tema på forskjellige tidspunkt, og at det da ville være helt skutt at den siste prøven/delen av karaktergrunnlaget skulle telle så abnormt mye.

 

Er forsåvidt enig i det, men dette for det jo til å virke som om denne delen av reformen rett og slett ikke fungerer i praksis.

 

Noen tanker/opplysninger rundt dette?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med læreren din i ditt tilfelle. I fag hvor man hele tiden går igjennom nye temaer og har prøve etter hvert tema, vil det være fornuftig at alle prøvene blir vektlagt (dersom det ikke er en årsprøve ved slutten av året)

 

Min samf. lærer praktiserer denne løsningen, siden vi ikke skal ha noen årsprøve som omfatter hele pensumet. Andre fag, f.eks. matematikk og naturfag har vi årsprøver som bestemmer rundt, som du sier, 70% av standpunktkarakteren. Og jeg synes det blir mest riktig, siden det er den kunnskapen du sitter igjen med på slutten av året som skal telle.

Endret av kimj_
Lenke til kommentar

Har litt delte meninger om akkurat det. Om man ligger på en god 5'er gjennom hele året, også klarer man å få til en 4'er på slutten. Synes absolutt man skal få en 5'er da. (Kommer selvsagt litt ann på lengden på prøvene og hvor omfattende de er). Alle kan ha en dårlig dag. Hvorfor skal ikke det man presterer på skolen gjennom hele året telle? Blir litt for dumt etter min mening egentlig.

 

Men igjen, dette er jo bare positivt for elever som har et forbedringspotensiale i faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...