Gå til innhold

Fingeravtrykk på linse

Anbefalte innlegg

...det kan virke som om enkelte kjøper dyre, værtettede, superrobuste objektiver, men bare tør bruke dem i støvfrie rom med streng luftfuktighetskontroll... og UV-filter. :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emaljen i tennene er også mer robust enn glass, men fjernes fort med syrer. Det er i hvertfall flere steder som påstår fingerfett skader coatingen.

Bl.a precisioncamera.com og scott kelby.. Personlig så prøver jeg å unngå å få fingrene borti, samt å ikke rengjøre uten at det er nødvendig

Lenke til kommentar

Denne ja: http://www.lensrentals.com/news/2008.10.30...ement-scratches

Forøvrig så er fingermerker en av de få tingene jeg forsøker å fjerne så fort som mulig. (og da stort sett med en blanding av spytt og t-skjorte/skjorte) Ikke fordi jeg er redd for at syrene i huden min skal spise opp den tykke metallcoatingen, men fordi jeg faktisk har opplevd - i motsetning til det meste annet folk går rundt og er redde for at skal ramme det dyrebare glasset sitt - å få bilder ødelagt som et resultat av slike fingermerker på glasset.

Lenke til kommentar
Rensevæske med fettløsende effekt. Eller mikroskopisk mengde Zalo på fuktig klut etterfulgt av flere omganger med lunkent vann på ren klut/pussefillle som er garantert fri for partikler som kan ripe.

-Lazy

Hadde vært forsiktig med den fremgangsmåten der og bare slenge på ulike rensemiddel. Coatingen tåler mye, men mange kjemikalier som fort tar knekken på den.

Mente selvsagt rensevæske beregnet for optikk, ikke det du bruker for å åpne tette avløp eller det du fjerner asfaltflekker fra bilen med. ;)

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...