Gå til innhold

[Løst]Beste Allrounder speilreflekskamera til circa 4000,- +/-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greia med "mitt tips" er at jeg -vet- at A300 tilfredsstiller de fleste førstegangskjøperes behov, og det bringer til bordet tekniske fordeler som hverken Canon eller Nikon kan skilte med i den prisklassen.
Og jeg vet at alle noenlunde moderne kameramodeller i den prisklassen tilfredsstiller de fleste førstegangskjøperes behov, og du kan trekke frem tekniske fordeler med alle systemer som de andre ikke har eller som de i det minste er svakere på. Hvis trådstarters søster er en ivrig turgåer og kanskje vil fotografere i all slags vær så kan man dra frem Pentax K200D som en sterk kandidat. Hvis hun liker telefoto kan Olympus være en fordel på grunn av den større cropfaktoren og mer kompakte optikken. Eventuelt hvis hun bare vil ha et lite og kompakt hus.

Så lenge trådstarter ikke sier noe mer om interessene til den kameraet er til, så er det ikke noe som sier at en bestemt modell vil være et bedre kjøp enn alternativene.

Lenke til kommentar
Greia med "mitt tips" er at jeg -vet- at A300 tilfredsstiller de fleste førstegangskjøperes behov, og det bringer til bordet tekniske fordeler som hverken Canon eller Nikon kan skilte med i den prisklassen.
Og jeg vet at alle noenlunde moderne kameramodeller i den prisklassen tilfredsstiller de fleste førstegangskjøperes behov, og du kan trekke frem tekniske fordeler med alle systemer som de andre ikke har eller som de i det minste er svakere på. Hvis trådstarters søster er en ivrig turgåer og kanskje vil fotografere i all slags vær så kan man dra frem Pentax K200D som en sterk kandidat. Hvis hun liker telefoto kan Olympus være en fordel på grunn av den større cropfaktoren og mer kompakte optikken. Eventuelt hvis hun bare vil ha et lite og kompakt hus.

Så lenge trådstarter ikke sier noe mer om interessene til den kameraet er til, så er det ikke noe som sier at en bestemt modell vil være et bedre kjøp enn alternativene.

"Går ut i fra at de fleste bildene blir tatt inne i ett hus når det er bursdager, vennekvelder, på leir eller noe sånt.. Lite bilder av solnedgangen ved sjøen eller bilder ut fra en fjelltopp for og ha ett bilde av utsikten.." Dette er hentet direkte ut av førstepost. Det var dette jeg begrunnet utsagnet mitt på. Da synes jeg Sonyen kommer best ut av helhetsvurderingen.

Lenke til kommentar
Hvilket objektiv bruker du på A350?

Det krever jo god optikk, og hvis du bruker 18-70, så er det optikk og ikke kamera som gir dårlige bilder......

Jeg bruker både Sony sin 18-70 og Tamron 28-80 og begge suger baller for å si de mildt.

Slik ståa er nå så er Sony'en arbeidskameraet og derfor gidder jeg ikke å bruke noe særlig penger på å kjøpe utstyr. Særlig når jeg har et brukbart objektiv på Canon'en.

Sony burde stoppe salget av så dårlige objektiver da de fleste bruker vel nettopp typiske kitobjektiver.

Lenke til kommentar

"Går ut i fra at de fleste bildene blir tatt inne i ett hus når det er bursdager, vennekvelder, på leir eller noe sånt.. Lite bilder av solnedgangen ved sjøen eller bilder ut fra en fjelltopp for og ha ett bilde av utsikten.." Dette er hentet direkte ut av førstepost. Det var dette jeg begrunnet utsagnet mitt på. Da synes jeg Sonyen kommer best ut av helhetsvurderingen.

Når du kun sier "Mitt tips går _som vanlig_ til Sony A300..", uten å spesifisere hvorfor i forhold til trådstarterns (få) preferanser/opplysninger, så blir det selvfølgelig vanskelig å ikke sette fanboy-stempel. Å ikke referere til konkrete opplysninger/tester, men bare si at "og det bringer til bordet tekniske fordeler som hverken Canon eller Nikon kan skilte med i den prisklassen.", gjør ikke stempelsettingen vanskeligere. For all del, det kan godt hende du har rett, men det hjelper å ha litt mer kjøtt på beina til slike bombastiske påstander.

Lenke til kommentar
"Går ut i fra at de fleste bildene blir tatt inne i ett hus når det er bursdager, vennekvelder, på leir eller noe sånt.. Lite bilder av solnedgangen ved sjøen eller bilder ut fra en fjelltopp for og ha ett bilde av utsikten.."
Ok.

Og kan du komme på ett eneste nybegynnerkamera som ikke passer til en såpass generell beskrivelse?

Sonyen kommer best ut i din private helhetsvurdering, som ikke er særlig objektiv og er basert på svært tynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Hvilket objektiv bruker du på A350?

Det krever jo god optikk, og hvis du bruker 18-70, så er det optikk og ikke kamera som gir dårlige bilder......

Og da var vi vel i mål - virker ikke som lillesøsteren til trådstarter har tenkt å hive seg rundt og investere i optikk med det første, og _da_ vil faktisk D60 med 18-55VR eller Pentax K200D med 18-55ALII være bedre valg - fordi optikken holder mål. Eller Olympus E-520, for den saks skyld (kan ikke se at det er nevnt - og det er synd, fordi det er et fantastisk godt kamera for pengene, og medfølgende optikk både i enkeltkit og dobbeltkit er holder fremragende kvalitet, selv om den ikke er den mest lyssterke (heller ikke dårligere enn konkurrentene)).
Lenke til kommentar

Sony 18-70mm = Minolta 18-70mm. Objektivet fungerer bra på 6mp sensorene som ble brukt i 5D og 7D, det funger greit på 10mp sensorene som man finner i A100, A200 og A300, så sant man får et ok eksemplar. Desverre har kvalitetskontrollen på dette objekivet ikke vært like god, noe som har medført at for mange med dårlig ytelse har sluppet ut på markedet. På 14mp sensorer fungerer objektivet ikke da oppløsningen for dårlig.

Objektivet er ikke like ille som enkelte gir inntrykk av såfremt man får et ok eksemplar, og den det brukes på 6mp eller 10mp sensorer.

Dette skrev Fotografi i sin tid om Minolta 18-70mm

Og ja jeg vet det finnes tester som ikke er like positive. Bla. teste Fotografi Sony versjonen på en 10mp hvor objektivet verken ble slaktet eller hyllet.

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen.. Valget falt på Sony A300.. Jeg håper og tror det er ett mer enn bra nok kamera for sitt bruk.. Bestiller fra Multicom nå, men er det normalt at det følger med en veske til og ha kameraet i, når man bestiller slik..

Da er det bare å gratulere!

Jeg har selv dette kameraet, og har brukt det med stor glede i snart et år nå. Da jeg kjøpte så stod valget mellom Canon 450D og dette, men siden kjerringa truet både med kjevle og skilsmisse hvis jeg brukte et øre over 4000 så ble det sony( hadde brukt Canon litt før, og mest lyst på den..) I ettertid så er jeg kjempeglad for at det ble Sony! For å sammenligne litt, så har sony den desidert beste batterilevetiden, og billedstabilisator på chip'en, ikke i objektivene. Sony har raskere prosessor, og er bedre når du skal bla i bildene og slikt, men under fotograferingen så er det ingen forskjell... Når det gjelder objektiv så er de som følger med kameraene i butikken sånn passe dårlig på begge merker, men her er den store fordelen til Sony: som tidligere nevnt i tråden så er objektivfatningen samme som minolta har brukt i masse år, og alt av autofokusobjektiv du finner bruk på finn eller ebay går rett på disse. Her er det mye kanonbra optikk å finne for en rimelig penge og ALLE funker med billedstabilisator! I tillegg så kan den innebygde blitsen på Sony trådløst styre en av de store blitsene til Sony (Sigma har også, f.ex. EF-530 DG SUPER), og denne funksjonen er bare helt rå! Den innebygde blitsen på kameraet blinker noen hemmelige koder før selve eksponeringen, og "bestiller" riktig lysmengde fra den eksterne blitsen i det bilde tas.

Nok om det. Jeg er sikker på at konfirmanten blir fornøyd, og det kan snart være at fotografering går fra å være noe man gjør på fest til en spennende hobby! Lykke til!

Lenke til kommentar
Når det gjelder objektiv så er de som følger med kameraene i butikken sånn passe dårlig på begge merker,

- Nå sitter jeg vel ikke på fasiten, men alt jeg har sett av tester tyder på at objektivet som følger med Sony er det desidert dårligste kitobjektivet på markedet.

Lenke til kommentar
- Nå sitter jeg vel ikke på fasiten, men alt jeg har sett av tester tyder på at objektivet som følger med Sony er det desidert dårligste kitobjektivet på markedet.

Det er en grunn til at Sony kommer med nytt kitobjektiv, og pt har nok Sony det dårligste kitobjektivet og spesielt til a350 holder det ikke mål. Men spørsmålet da er hvor smertegrensen for godt nok går, på et 10mp kamera vil de fleste eksemplarene fungere godt nok for det fleste. Unntakene er de som er uheldige og får dårlige eksemplar og kresne brukere.

Lenke til kommentar
Dette er et eksempel på hvor mye disse objektivene ødelegger bilder. Mitt canon A470 til 600,- klarer å ta bedre bilder og innendørsbilder blir mye verre.

Det blir litt vanskelig å sammenligne når man ikke har noe å sammenligne med. Jeg vil foreslå at du tar med begge kameraene og stativ til et egnet sted og tar bilder med identiske innstillinger. Blender, lukker, ISO, lysmåling, hvitbalanse, brennviddde etc. På denne måten får vi et bedre grunnlag å vurdere på. Men det første som slår meg er at dette ligner i større grad på en eksponeringsfeil enn et objektivproblem. Når jeg lånte PM's D20 slet jeg med noe av det samme, da Canon åpenbart måler lyser anderledes enn Sony. Dersom du gjennomfører testen vil jeg anbefale deg å starte en ny tråd for oversiktens skyld. Lykke til.

Lenke til kommentar
Dette er et eksempel på hvor mye disse objektivene ødelegger bilder. Mitt canon A470 til 600,- klarer å ta bedre bilder og innendørsbilder blir mye verre.

Det kan like gjerne være lysmåleren som blir lurt. Bildet virker overeksponert. Er forøvrig enig med Kimare at du bør starte en egen tråd - dette er noe mange sliter emd.

Tom

Lenke til kommentar

Det kan like gjerne være lysmåleren som blir lurt. Bildet virker overeksponert. Er forøvrig enig med Kimare at du bør starte en egen tråd - dette er noe mange sliter emd.

Tom

På samme tur tok jeg nesten 500 bilder ute i løpet av 2 timer. Alle var like "feileksponert" som dette bilde. Godt gjort spør du meg og totalt ubrukelig for en som velger auto og autoprogramer.

Batteriet viste på samme tur samtidig omtrent ca 50% batterikapasitet når jeg var ferdig. Det synes jeg er veldig bra i forhold til mange konkurrenter. Dessuten er skjermen helt topp å bruke.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
På samme tur tok jeg nesten 500 bilder ute i løpet av 2 timer. Alle var like "feileksponert" som dette bilde. Godt gjort spør du meg og totalt ubrukelig for en som velger auto og autoprogramer.

Det er jo mulig at det er en feil på kamera. Det skjer det også.

Tom

Lenke til kommentar

Batteriet viste på samme tur samtidig omtrent ca 50% batterikapasitet når jeg var ferdig. Det synes jeg er veldig bra i forhold til mange konkurrenter. Dessuten er skjermen helt topp å bruke.

Jeg er enig med Tom i at dette høres merkelig ut. Det første jeg ville sjekket var hva lysmålingen står på (det er mulig lysmålingen i Auto alltid står på evaluerende), prøv forskjellige innstillinger på den og se hva som skjer. Lysmålingen kan deles i tre evaluerende, senter og spot.

Tegnet finner du under ISO-ruten, her står den på evaluerende.

A350_back.jpg

Forøvrig kan det være noe galt med kameraet også, dette ville jeg sjekket med forhandleren eller ved å kontakte Sony.support.

Lenke til kommentar

Lysmålingen står på evaluerende.

Hvorfor i alle dager skal det være noe galt med kameraet selv om bildene blir så dårlige ?

Dessuten er kameraet kjøpt hos Japan Foto Akersgata og sist jeg pratet med noen der så frykter jeg at resultatet var at en selger mistet jobben. Har ikke lyst til å plage med dem igjen om noe som kan være en ikkesak.

Lenke til kommentar
Lysmålingen står på evaluerende.

Hvorfor i alle dager skal det være noe galt med kameraet selv om bildene blir så dårlige ?

Fordi bildet du viste oss tyder på feil-eksponering (noe som ikke er objektivets feil) og du påstår at alle 500 bildene er slik.

Dessuten er kameraet kjøpt hos Japan Foto Akersgata og sist jeg pratet med noen der så frykter jeg at resultatet var at en selger mistet jobben. Har ikke lyst til å plage med dem igjen om noe som kan være en ikkesak.

En selger mister ikke jobben fordi han/hun har solgt et apparat med feil. Apparatet blir tatt inn og sendt til Sony. Om du får det tilbake reparert, eller en ny modell er uvesentlig her.

Tom

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt en mail til Sony Norge og forklart saken.

Får jeg et svar som går noe slik som at at det er meg det er noe galt med så legger jeg Sony'en pent i en skuff og tar med meg mitt Canon privatkameraet på jobben istedenfor. Canon'en tar i motsetning til Sony'en stort sett fantastiske bilder uansett hva jeg leker meg med av instillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...