Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Pc slår seg av 3 sek etter oppstart

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen her i forumet kan hjelpe meg med å finne ut hva som kan være gale med min pc.

Min gamle pc sluttet å fungere for litt siden. Når jeg startet den, starter den opp som vanlig men etter ca 3 sekunder slo den seg av. Pcen har fungert

smertefritt i 5-6 år uten at det har vært noe gale med den. Jeg bytte ut strømforsyningen, skjermkortet og ram for å utelukke at det var en av disse

komponentene det var noe gale med, men fikk samme resultat med at pcen startet opp og slår seg av etter noen sekunder. Prøvde også å komme inn i bios, men

det gikk heller ikke.

Siden pcen min var 5-6 år gammel tenkte jeg at det kanskje var hovedkortet eller prosessoren som er ødelagt.

Jeg kjøpte meg en brukt pc av en kompis siden jeg ikke hadde råd til å kjøpe en helt ny pc. Hans pc er ca 1 år gammelt. Jeg plukket ut hovedkortet,

prosessoren (med viften) og rammen fra hans kabinett og satte den inn i mitt kabinett.

Etter ca 2 uker skjedde akkurat det samme med den nye pcen. Symtomene er helt lik som på den gamle pcen.

Jeg har prøvd å starte opp pcen med kun strøm til hovedkortet og skjermkortet. Alt det andre har jeg koblet fra. Fortsatt samme feil. Det jeg tror nå er at

også dette hovedkorte eller prosessoren er ødelagt. Jeg har ikke dobbelt opp av dette for den gamle pcen min er av annen modell enn den nye.

Er det noen som har vært borti noe lignende?

Jeg holder en knapp på strømforsyningen. Det jeg tror har skjedd er at strømforsyningen har gitt for mye strøm til hovedkortet som igjen har gjort at

hovedkortet eller prosessoren har røket.

Jeg var innom en databutikk for å få testet strømforsyningen. De sier at akkurat nå gir den rett strømmen, men at den bør testes over tid for å få rett

resultat. Prisen for en slik test tilsvarte nesten samme pris som å kjøpe ny så tenkte heller gjøre det.

Strømforsyningen jeg har er 1 år gammel. Den er en Corsair Powersupply 550W Black.

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898

Så til det jeg lurer på. Kan det være at det er noen av de andre komponentene (harddiskenen, dvdromen, kabinettet?) fra den gamle pcen som kan ha

forårsaket dette problemet, eller er strømforsyningen det som er mest sansynlig?

Jeg må kjøpe meg ny pc nå, så er skeptisk til om jeg skal tørre å bruke noen av de gamle delene eller om jeg bare skal kjøpe alt nytt.

Her er en oversikt over hva jeg har i pcen min nå. Kan noen av de gamle delene være skyld i at pcen ble ødelagt? eller er jeg bare sinsyk uheldig?

Det som jeg brukte fra den gamle pcen er:

Kabinett

Strømforsyning

2x dvdrom

viftestyring til viftene i kabinettet (ikke til prosessor eller skjermkort viften)

Kortleser for å lese x antall minnekort

2x harddisker

Trådløs kort

Firewirekort

Fra nykjøpt pc:

Hovedkort

Prosessor med viften ( rørte ikke prosessoren eller viften. den sto på når jeg flyttet kortet)

Skjermkortet

Hvis dere trenger å vite merke på de forskjellige delene så kan jeg få skrevet det inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift til Mac. har en iMac som har fungert otrent feilfritt i 10 år. Eneste gangen jeg måtte skift noe på den var da jeg var 3-4 år gammel og fant mirakuløst nok ALLE systmefilene og slettet dem... Men nok om det. Angående problemet ditt vil jeg si en ting:

Dette er alvorlig og kan ende i en (PC)grav. Ta kontakt med produsenten for maskinen. eller OS'et.

Lenke til kommentar
Skift til Mac. har en iMac som har fungert otrent feilfritt i 10 år. Eneste gangen jeg måtte skift noe på den var da jeg var 3-4 år gammel og fant mirakuløst nok ALLE systmefilene og slettet dem... Men nok om det. Angående problemet ditt vil jeg si en ting:

Dette er alvorlig og kan ende i en (PC)grav. Ta kontakt med produsenten for maskinen. eller OS'et.

Ikke den store MAC fan så står over den, men takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Det var et merkelig problem du har. Hvis jeg ikke hsuker feil, så har alle strømforsyninger en minimum belastning de må ha for å starte, har de ikke det, vil de ikke starte i det hele tatt.

Den PSUen din er veldig bra, så jeg tviler på at det er den som er synderen. Etter at PCen har slått seg av, ser du et grønt lys på hovedkortet? Dette grønne lyset er standby lyset på 5V railen, og viser at du har strøm der. Men det vil ikke fortelle deg noe om 3.3V eller 12V railen.

Kan du gi mere detaljer om komponentene dine, altså hvilket HK, CPU etc du har.

Lenke til kommentar
Det var et merkelig problem du har. Hvis jeg ikke hsuker feil, så har alle strømforsyninger en minimum belastning de må ha for å starte, har de ikke det, vil de ikke starte i det hele tatt.

Den PSUen din er veldig bra, så jeg tviler på at det er den som er synderen. Etter at PCen har slått seg av, ser du et grønt lys på hovedkortet? Dette grønne lyset er standby lyset på 5V railen, og viser at du har strøm der. Men det vil ikke fortelle deg noe om 3.3V eller 12V railen.

Kan du gi mere detaljer om komponentene dine, altså hvilket HK, CPU etc du har.

Jeg har fått samme feilen på to pcer. Her er delene til de to. Noen deler er brukt på begge pcene.

Ny pc består av disse delene:

1 stk M2N-E ASUS M2N-E Socket AM2 Hovedkort nForce570 Ultra, ATX, SATA2, GbLAN

1 stk AMD Athlon 64 X2 5200+ 65 Watt

1 stk Thermaltake TMG A1 CPUvifte

1 stk MSI 8800GTS 512 MB RAM (DDR3). (Skjermkort)

1 stk HDS721616PLA380 Hitachi 160GB Deskstar T7K160 SATA2 7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, SATA2

2 stk A-Data Vitesta 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5, 240pins, 64Mx8 - 16chip

Disse delene er fra den gamle pcen:

1 stk 113460 Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

1 stk 339898 Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHx

1 stk 117681 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

1 stk 300724 NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

1 stk 116436 Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

1 stk 105603 LG CD-spiller 52x (GCR-8523BB) Hvit Bulk

1 stk trådløs kort ( har ikke data på denne nå)

1 stk Firewire kort ( har ikke data på denne nå)

Den gammel pcen besto av disse delene:

1 stk 113460 Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

1 stk 300868 MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

1 stk 300492 AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

1 stk 339898 Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHx

1 stk 347161 Sapphire Radeon HD 3850 512MB GDDR3, AGP8X, 2xDVI/HDCP, Lite-Retail -Demo1

1 stk 117681 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

2 stk 113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

1 stk 300724 NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk DVD+R/+RW (Dual Layer) og DVD-R/-RW

1 stk 116436 Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM

1 stk 105603 LG CD-spiller 52x (GCR-8523BB) Hvit Bulk

1 stk trådløs kort ( har ikke data på denne nå)

1 stk Firewire kort ( har ikke data på denne nå)

Hadde også en zalman vifte som sto på prosessoren. Har ikke data på denne.

Fikk som sagt samme feil på begge disse pcene så tror det må være noen av "gjenbruksdelene" som forårsaker denne feilen.

Har også en ekstern harddisk som jeg bruker. Kan den være problemet? Den er satt sammen med egen harddisk og kabinett.

Jeg hadde liknende problem når det ikke var 100% god kontakt mellom kjøler og cpu.

Vet ikke om det hjelper, men er hvertfall verdt en sjekk.

/vonGrepa

Takk for tipset. Kan være, men jeg syns det er rart at jeghar fått dette samme problemet på begge pcene. Både den nye og den gamle.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å låne en annen PSU fra en kompis for å utelukke din PSU, ville jeg gjøre det. Slik det er nå, driver vi kun med gjetting.

Starter PCen med en annen PSU, som ikke er din, kan vi si at det er PSUen som er herpa.

Skjer det samme, tyder det på noe galt med hovedkort, mest sannsynligvis.

Jeg mener da å tro at var det noe feil med kjølingen til CPU, ville du få en feilmedling fra BIOS etter som BIOS overvåker temperatur til CPU. Og den burde ikke slå seg av tvert selv om det var snakk om dårlig kjøling.

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å låne en annen PSU fra en kompis for å utelukke din PSU, ville jeg gjøre det. Slik det er nå, driver vi kun med gjetting.

Starter PCen med en annen PSU, som ikke er din, kan vi si at det er PSUen som er herpa.

Skjer det samme, tyder det på noe galt med hovedkort, mest sannsynligvis.

Jeg mener da å tro at var det noe feil med kjølingen til CPU, ville du få en feilmedling fra BIOS etter som BIOS overvåker temperatur til CPU. Og den burde ikke slå seg av tvert selv om det var snakk om dårlig kjøling.

Jeg regner med at hodedkortet eller prosessoren er ødelagt og at jeg må kjøpe nytt. Det jeg vil finne ut av er hva som har forårsaket det. Jeg er usikker på hvilke deler fra den gamle/nye pcen jeg skal tørre å bruke på de nye delene. Er redd det samme skal skje på nytt.

Skal se om jeg finner noen jeg kan få låne en ny strømmforsyning av for å ha testet det. På den gamle pcen så har jeg testet med to PSU men fikk samme resultat.

Hadde med PSU'en til en databutikk og de kjørte en test på den. De sa at den gå rett strøm for øyeblikket, men den burde testes over tid for å få sjekket at den ikke "spiket" av og til. Dette var for dyrt så fant ut at jeg likegodt kunne kjøpe meg en ny.

Er det ikke mest sansynlig at det er PSU'en det er gale med?

Det er et lys på hovedkortet. Kortet kan vel være ødelagt selv om det viser at det får strøm?

Lenke til kommentar

Det kan jo virke som det er noe galt med PSUen ja. Det lyset på hvoedkortet er som sagt 5V standby spenning. Det kan jo være 12V som er kaputt, og da vil det ikke bli mye futt i PCen.

Joda, hovedkortet kan være ødelagt selv om det viser at det har 5V spenning. Men prøv med en annen PSU først.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til de om lurer. Jeg sente inn stømmforsyningen og de fant feil på den.

Jeg fikk dette som svar:

"Det som var feil med strømforsyningen var at den leverte for lite strøm på -12V, og var ustabil på +5V."

Vet ikke om dette kan ødelegge hovedkortene mine, men venter i spenning på svar fra de som tester kortene. Kanskje jeg er heldig å får dekket hovedkortene også på garantien på strømmforsyningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...