Holmez Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei, i min arbeidskontrakt står det at i den måneden jeg får utbetalt ferielønn, så får ikke jeg utbetalt lønn. Lønnen blir utbetalt måneden etter, altså når jeg kommer hjem fra ferie. Det har seg nå slikat jeg slutter i min jobb fra den dagen jeg tar ferie. Har jeg da rett på å få utbetalt lønn i samme måned som ferielønn? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Grunnen til at du ikke får utbetalt lønn og ferielønn samtidig er antageligvis at du trekkes for de ukene ferie du skal ha når du får utbetalt ferielønna. Du skal ikke ha lønn og feriepenger for samme tidsperiode, når du har ferie. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei,i min arbeidskontrakt står det at i den måneden jeg får utbetalt ferielønn, så får ikke jeg utbetalt lønn. Lønnen blir utbetalt måneden etter, altså når jeg kommer hjem fra ferie. Det har seg nå slikat jeg slutter i min jobb fra den dagen jeg tar ferie. Har jeg da rett på å få utbetalt lønn i samme måned som ferielønn? Da burde du tatt ferie før du slutter. Men slik du fremlegger det så har du krav på lønnet ferie. Dvs du får lønn for de ukene du har ferie og de blir utbetalt mnd etter. Når slutter du og når er ferien, det er ett litt vesentlig spørsmål her. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Sorry, glemte å skrive datoer. :-) ferien begynner 27. Juni. Lønningsdag er den 30. I hver måned. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 om du får betalt lønn i feriemåneden juni er litt avhengig av flere faktorer. først litt om det private næringsliv:er du deltidsansatt er det vanlig at du får feriepenger i tilleg til lønnen du har tjent inneværende lønnsmåned. er du fast ansatt får du kun feriepenger og ikke lønn. jobber du i staten får du lønn + mellomlegget mellom feriepengene og lønnen din. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Man har krav på lønn utbetalt når man slutter, men om du venter til ordinær lønning 3 dager senere spiller vel mindre rolle. Sånn som du fremstiller det tar du ikke ut noe ferie i arbeidsforholdet, da skal du heller ikke trekkes i lønn den måneden feriepengene utbetales. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Sorry, glemte å skrive datoer. :-) ferien begynner 27. Juni. Lønningsdag er den 30. I hver måned. Ferien starter altså 27. juni og varer i hvor mange uker? Og når er siste ordinære arbeidsdag? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Sorry, glemte å skrive datoer. :-) ferien begynner 27. Juni. Lønningsdag er den 30. I hver måned. Ferien starter altså 27. juni og varer i hvor mange uker? Og når er siste ordinære arbeidsdag? Se første innlegg: ...... jeg slutter i min jobb fra den dagen jeg tar ferie. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Da har du med andre ord din siste ordinære arbeidsdag 27. juni. Og så skal du ha ferie. Slik du fremstiller det så sier du at du slutter den dagen du går på ferie. Med andre ord så taper du på dette. Hvis det i din arbeidskontrakt eller sluttkontrakt eller hva det nå kalles at din siste arbeidsdag er 27. juni. Så skal du ha lønn ut juni. Men har ikke krav på noe mer. Det er faktisk din egen feil som ikke har tatt denne ferien tidligere. Var selv oppe i en lignende situasjon for en del år tilbake. Synd men sant. De ukene du sier du har ferie er du etter det du sier ikke lenger annsatt i denne bedriften. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Da har du med andre ord din siste ordinære arbeidsdag 27. juni. Og så skal du ha ferie. Slik du fremstiller det så sier du at du slutter den dagen du går på ferie. Med andre ord så taper du på dette. Hvis det i din arbeidskontrakt eller sluttkontrakt eller hva det nå kalles at din siste arbeidsdag er 27. juni. Så skal du ha lønn ut juni. Men har ikke krav på noe mer. Det er faktisk din egen feil som ikke har tatt denne ferien tidligere. Var selv oppe i en lignende situasjon for en del år tilbake. Synd men sant. De ukene du sier du har ferie er du etter det du sier ikke lenger annsatt i denne bedriften. Hva taper han? Hadde han avviklet ferie innen sluttdato hadde han samtidig blitt trukket i lønn for den samme perioden. Så når han ikke avvikler ferie skal han selvfølgelig ha ordinær lønn i junimåneden i tillegg til opptjente feriepenger. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Da har du med andre ord din siste ordinære arbeidsdag 27. juni. Og så skal du ha ferie. Slik du fremstiller det så sier du at du slutter den dagen du går på ferie. Med andre ord så taper du på dette. Hvis det i din arbeidskontrakt eller sluttkontrakt eller hva det nå kalles at din siste arbeidsdag er 27. juni. Så skal du ha lønn ut juni. Men har ikke krav på noe mer. Det er faktisk din egen feil som ikke har tatt denne ferien tidligere. Var selv oppe i en lignende situasjon for en del år tilbake. Synd men sant. De ukene du sier du har ferie er du etter det du sier ikke lenger annsatt i denne bedriften. Hva taper han? Hadde han avviklet ferie innen sluttdato hadde han samtidig blitt trukket i lønn for den samme perioden. Så når han ikke avvikler ferie skal han selvfølgelig ha ordinær lønn i junimåneden i tillegg til opptjente feriepenger. Kommer an på om han har betalt ferie eller ikke. Dersom han ikke har det, så er saken enkel. Har han betalt ferie, får han ikke lønn så lenge han ikke jobber der lenger. Føler det er ett par uklare faktorer her som mangler. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Kommer an på om han har betalt ferie eller ikke. Dersom han ikke har det, så er saken enkel. Har han betalt ferie, får han ikke lønn så lenge han ikke jobber der lenger. Føler det er ett par uklare faktorer her som mangler. Jeg har tidligere jobbet med lønn i ulike bransjer (både privat og offentlig), og har aldri opplevd at noen hadde betalt ferie i tillegg til feriepenger. Det finnes muligens, men det må være helt spesielle forhold som utløser noe slikt. Når TS ikke nevner dette må man forholde seg til hovedprinsippene. Det er forøvrig meningsløst å snakke om at TS tar ferie etter arbeidsforholdet slutt. I forhold til arbeidsforholdet har han ikke tatt ut noe ferie, og om han ikke har ny jobb/skoleplass klar er han å anse som arbeidsledig etter den 27. juni. At han kaller det ferie er noe annet. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Så hvis du får sparken rett før du skal på ferie, så får du ikke feriepengene? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Så hvis du får sparken rett før du skal på ferie, så får du ikke feriepengene? Feriepenger opparbeides året før, og utbetales uansett om du får sparken eller ikke. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Så hvis du får sparken rett før du skal på ferie, så får du ikke feriepengene? Ferie er ulønnet fravær, derfor skal man ikke ha lønn. I stedet får man utbetalt feriepenger som er opptjent året før. Den måneden feriepenger utbetales trekkes man i lønn tilsvarende det antall feriedager man har krav på etter ferieloven/tariffavtaler. Kan man ikke avvikle ferie pga. oppsigelse med siste lønn i ferielønnmåneden får man både lønn og feriepenger den måneden. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Ja, det var det jeg og mente, men folk skrev så mye rart her inne Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Folk skriver veldig mye rart her ja. Du blir jo trukket i lønn for de dagene du tar ut ferie, men til gjengjeld får du jo utbetalt feriepenger. Hvis du ikke tar ut ferie før arbeidsforholdet er avsluttet, vil du få feriepengene ved siste lønnsutbetaling. Hvis du får lønn på forhånd, vil du få bare feriepenger første lønningsdato etter du slutter. Får du lønn på etterskudd, vil du få både feriepenger og lønn første lønningsdato etter at du slutter. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Folk skriver veldig mye rart her ja. ... Selv om ingen har hatt noe å utsette på lønnsarbeidet jeg har gjort må jeg vel tolke dette dithen at jeg fortsatt har mye å lære. Kan du konkret peke på feilaktige påstander jeg har kommet med? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Det kan jeg ikke, i og med at innlegget ikke var myntet på deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå