SondreB Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei! Jeg skal begynne på sivingstudier ved NTNU (Gløshaugen) til høsten, og må skaffe meg et sted å bo. Først og fremst: anbefaler dere privat hybel eller studentby gjennom SIT? Pris, beliggenhet, standard, og ikke minst det sosiale tenker jeg på da. Mister man mye av det sosiale livet ved å bo privat? Som førsteårsstudent er det vel mest sannsynlig å få plass ved Moholt eller Steinan studentby. Disse er vel ikke av akkurat ypperste kvalitet...? Er den beste måten å finne noe bra på å kikke på finn.no, hybel.no osv? Trenger noen råd, er ganske ukjent i Trondheim også.. :/ Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Studentbolig i Trondheim virker generelt dyrt (i alle fall i forhold til på Gjøvik), tror ikke det er så vanskelig å finne noe eget. Jeg takler ikke kollektiv, så. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 jeg bor ikke i trondheim, men er der ofte å besøker bekjente som studerer, å mitt inntrøkk er at det er av de dyreste stedene i landet å bo. Har en kamerat som bor 10 minutter fra sentrum, har et rom på 10-12 kvadrat i ei 1800-talls rønne, toalett uten vask som han deler med 7 andre som han også deler kjøkken med, knøttlite gammalt bad, å det betaler han 3500 i månden for. Men han sier det er der prisene ligger. Beveger du deg slik at du kommer til studentbyene oppi åsen, så er vel prisen på rundt 3.000 kr månden, romma er aldri på mer enn 12 kvadrat, og felles bad å kjøkken samtidig som du har over en halvtime å gå tel byen. Men det er dog litt nyere. Dyrt uansett i trondheim, men er vel ikke så rart siden det er der alle vil studdere. Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hmm.. Så hva er konklusjonen, at det er bedre å få seg noe privat? Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Er vel ikke noen konklusjon om hva som er best, det er opp til en og hver og finne ut. Tenk på hva du selv liker og er komfortabel med. finn.no eller hybel.no er flotte steder å lete, men også sjekk SIT sine sider. Jeg ville kanskje ha valgt et kollektiv, ulempen er jo at det kan gå dritt og folka er udugelige, men det kan også gå andre veien og du kan jo støte borti en ny bestekompis og gode venner i huset. Dessuten er venners venner en kjempemulighet til å bygge seg sosiale nettverk og finne kjæresteemner. Jeg vil tro om at du ikke har noe nettverk i Trondheim fra før, kan det være vanskeligere å slå seg til ro om man bor alene. Du må ikke være for kresen som student, det vil være trange kår til tider, og leilighetene vil ikke alltid ha topp standar, men din egen innstilling kan gjøre det topp læll. Forøvrig har Trondheim det beste studentmiljøet i Norge så med rett innstilling, vil det bli toppers. Moholt og Voll studentby er begge fine plasser hvor det alltid skjer noe i helgene, og du finner alle mulige forskjellige folk. For min egen del ville jeg ikke klart å bo i en studentby, men det er vel rimelig individuelt. Let rundt på nettet etter bosituasjoner som ser tiltalene ut og sjekk det ut. Det er dog dyrt, 3000 ++ må du nok regne med for et lite krypinn, men kan finne mange fine plasser til rundt den prisen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det som er fint med studenthyblene, er at du har en måneds oppsigelsesfrist fra dags dato (oppsigelse leveres elektronisk), mens de fleste private leier ut tidsbestemt for ett år av gangen. Det betyr at du kan leie en møblert studenthybel, og leite opp en fin privat hybel mens du bor der, og så flytte når du finner noe du er interessert i. Hvis du bor på andre siden av landet, er det vanskelig å dra på visning og sånn i Trondheim... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå