Gå til innhold

18-200/300 linse til nikon d80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe meg nytt objektiv til mitt Nikon D80. Jeg er i utgangspunktet på jakt etter en zoom linse med brennvidde fra 18 til 200 eller 300. Har sett litt på nikon sin som ble testet i vg nettopp, ellers har jeg hørt at sigma har mange bra linser, men vanskelig å vite hva som blir det beste valget. er det noen hers om har erfaringer med slike linser til dette kamera eller lignende og som kan komme med noe anbefalinger/forslag?

Er det fordel/ulemper med objektiver som går fra 18-200 i steden for å ha 2 objektiver 18-55 og 55-200)?

med vennlig hilsen

Hilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen er vel åpenbar: du har et større zoomområde, og du slipper å bære på/bytte mellom to objektiver. Bakdelen blir jo dårligere optiske kvaliteter og kanskje litt mindre lysstyrke. Som ferie-/reiseobjektiv er det sikkert veldig greit. Hvis du ikke har noe problem med å måtte bytte objektiv bør du nok heller se på to separate. Dårlig lysstyre på de store brennviddene gjør det også vanskeligere å få korte nok lukkertider for håndholdte bilder.

Lenke til kommentar

De superzoom-objektivene til Nikon som har fått noenlunde god kritikk er Tamrons 18-250 (uten bildestabilisering), 18-270 VC (med bildestabilisering) og Nikons egen AF-S 18-200 VR (også med bildestabilisering). Sigma sine superzoomer har fått heller laber kritikk.

Den eneste fordelen med superzoomer er at du slipper å bytte objektiv. Ellers er mer spesialiserte objektiver i praksis alltid bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...