Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kun 1 ting negativt. den har jo intel-prosessor. intel er jo nylig dømt for microsoftlignende forbrytelser mot oss som forbrukere nylig. får håpe amd har noen gode kort på hånden i forhold til atom plattformen - noen som har oversikt over det? jeg tar isåfall glatt å betaler noen hundrelapper mer for en amd prosessor for å gi fingen tilbake til intel.

 

har aldri helt skjønt den syke atom-hypen anyways. konseptet med laveffektprosessor er jo bra, men w/mhz forholdet er slik jeg har oppfattet det ikke så imponerende som man skal ha det til. virker som et middelmåldig produkt som er alt for ensom i et stort marked.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Dette blir jo en vanlig tung og tykk laptop med atom og ion? Skjønner ikke helt vitsen med det. Spec ser bra ut men den feiler jo på alt annet som produkt i grunn. At en 12" skal veie 1.9Kg når den også har Atom og Ion er nesten et mysterium, det samme med at den er 4cm tykk.

 

ULV hadde gjort seg bedre i denne. Men uansett, hvem vil ha noe som ser ut og føles som en 5 år gammel standard laptop med dårlig ytelse deiset i bordplata?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

nå var det ikke laptopen som var temaet her i tråden, men det ser da mer ut som en konseptlaptop enn en skrivebordserstatter. noen bryr seg mer om at den er relativt liten, og at den har lav støy og varmeutvikling enn om den veier noen hundre gram til i skolevesken. men opprett gjerne en tråd og si meg hvor man finner en direkte konkurrent som er så mye bedre enn multicom'en.

 

slik jeg ser det har den ytelse nok, samt stor plass for størrelsen, hdmi utgang + spesialløsning for å spille av HD, samt en del annet snacks. ser ikke hva som er så galt med den.

 

og uten operativsystem er jo bedre enn hva de andre produsentene "klarer".

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
nå var det ikke laptopen som var temaet her i tråden, men det ser da mer ut som en konseptlaptop enn en skrivebordserstatter. noen bryr seg mer om at den er relativt liten, og at den har lav støy og varmeutvikling enn om den veier noen hundre gram til i skolevesken. men opprett gjerne en tråd og si meg hvor man finner en direkte konkurrent som er så mye bedre enn multicom'en.

 

slik jeg ser det har den ytelse nok, samt stor plass for størrelsen, hdmi utgang + spesialløsning for å spille av HD, samt en del annet snacks. ser ikke hva som er så galt med den.

 

og uten operativsystem er jo bedre enn hva de andre produsentene "klarer".

 

Hvis du slår av lyset hver gang du bruker den, så du ikke ser hvor usannsynlig stygg og stor den var, så er den vel brukbar.

 

Men jeg kunne heller tenkt meg et valg i nettbutikken, hvor man kunne velge bort operativsystem, og faktisk se prisforsjellen, istedet for dedikerte os-løse maskiner. For alt jeg vet kan nå butikken lure kjøperne med inbilt billigere pris..

Lenke til kommentar

For ikke så lenge siden så var jeg hos en bilforhandler og kjøpte bil.

 

Da spør selgeren helt naturlig om jeg vil kjøpe forsikring gjennom dem eller om jeg vil ordne det selv. Jeg valgte det siste da jeg har et selskap som jeg er svært fornøyd med og ønsker å fortsette å bruke. Enkelt og greit.

 

Da måtte jeg selv skaffe forsikring før de ordnet omregistreringen.

 

Hvis jeg hadde villet så kunne jeg fått kjøpt forsikringen fra han og de hadde ordnet alt klart til jeg kom for å hente bilen uten at jeg hadde trengt å røre en finger.

 

En tilsvarende løsning kunne man fint hatt på PC.

 

"Ønsker du å kjøpe den med Windows OS fra oss?"

"ja takk"

"Værsågod, her er windows-cden og lisensen står bakpå denne boka. Du må oppgi lisenskoden første gang du starter pcen"

"Prisen med Windows er kr X"

 

 

"Ønsker du å kjøpe den med Windows OS fra oss?"

"nei takk"

"Værsågod, her er pc'en. du må skaffe OS selv og installere det før du kan bruke den"

"Prisen uten OS er kr Y"

Lenke til kommentar
nå var det ikke laptopen som var temaet her i tråden, men det ser da mer ut som en konseptlaptop enn en skrivebordserstatter. noen bryr seg mer om at den er relativt liten, og at den har lav støy og varmeutvikling enn om den veier noen hundre gram til i skolevesken. men opprett gjerne en tråd og si meg hvor man finner en direkte konkurrent som er så mye bedre enn multicom'en.

 

slik jeg ser det har den ytelse nok, samt stor plass for størrelsen, hdmi utgang + spesialløsning for å spille av HD, samt en del annet snacks. ser ikke hva som er så galt med den.

 

og uten operativsystem er jo bedre enn hva de andre produsentene "klarer".

Det som helt opplagt er galt med den er tykkelsen og vekten ift. at den har Atom og Ion. Hvordan er skjermteknologien og oppløsningen? Endret av Theo343
Lenke til kommentar
kun 1 ting negativt. den har jo intel-prosessor. intel er jo nylig dømt for microsoftlignende forbrytelser mot oss som forbrukere nylig. får håpe amd har noen gode kort på hånden i forhold til atom plattformen - noen som har oversikt over det?

Av det jeg har hørt, er ikke AMD interessert i netbook-markedet.

 

Hvis du slår av lyset hver gang du bruker den, så du ikke ser hvor usannsynlig stygg og stor den var, så er den vel brukbar.

Så å si alle ferdigbygde pcer i dag er stygge. Jeg gav opp med å tørke støv og fingermerker på laptopen 1 uke etter jeg fikk den. Den har sånn blank plast bakpå skjermen som blir fettete og støvete bare man tenke på det. Men maskinen funker, og har ytelse nok for meg, så jeg bryr meg ikke.

Lenke til kommentar

Er ikke AMD Neo en satsning mot netbook markedet?

 

Hvis man mener Lenovo S10 og S12 er like stygg som denne fra Multicom har man liten sans for detaljer. Jeg tror jeg heller ville betalt halv pris for den fra Lenovo enn å få denne fra Multicom gratis. Men det er min sære "jeg har råd til det jeg vil ha" oppfatning av saken.

 

NB!

Dette betyr IKKE at multicom maskinen ikke har noe marked. Jeg tror eks. den ville vært perfekte skolemaskiner og at de bør satse på avtaler med skoleverket og skoleelever! Kanskje også andre institusjoner som hjelpemiddelsentralen og andre som trenger maskiner som er gode nok, men ikke for dyre pga. designvalg og annet mindre viktig i den sektoren.

 

Ser et stort potensiale der om Multicom vet å forhandle seg inn til leveranseavtaler. :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om man skal kjøpe maskin uten Windows, eller med Linux, hvilke alternativer har man i Norge? Vurderer sterkt å kjøpe ny PC for tiden ... fortsatt, men det blir ikke før jeg finner en tilfredsstillende PC uten Windows.

 

Vet at Dell selger Latitude 2100 med Ubuntu.

Multicom selger en rekke maskiner uten OS, og et par med Ubuntu installert.

Et fåtall minibærbare er å finne i diverse butikker.

 

Noen som har noen erfaring med PC'er fra Multicom, både med tanke på i bruk og kundesupport fra Multicom?

Lenke til kommentar

Uten tvil er på "påtvunget" medfølgende OS en uting. Det burde absolutt vært mulig å velge vekk for mer avanserte kjøpere som enten har lisens på et OS fra før, skal bruke opensource eller lignende.

 

Det er for meg liten tvil om at måten det er gjort nå (ferdiginstallert OS, mne uten instalasjonsCD med i de fleste tilfeller) er nettop for at kundene skal kjøpe lisens igjen og igjen selv om de evt. har en gyldig lisens fra før av. Du skal være relativt oppegående på data for å kunne hente ut lisensnøkkelen fra et forhåndsinstallert OS, og selv da må du enten være kreativ eller teknisk sett bryte loven for å fremskaffe selve installasjons-CDen for å reinstallere en forhåndsinstallert maskin.

 

I mine øyne er dette mye et mye viktigere tema enn om windows automatisk inneholder internet explorer, og det var jo noe EU fikk total paranoia over. Hvorfor gjelder ikke det samme forhåndsintallert OS? Det er jo mye mer påvirkende enn hva slags netleser du bruker. Jeg tror nok det har mye å gjøre med at det er få finansielle/lobby krefter bak opensource OS på samme måte som det er bak miscosoft og apple produkter.

 

PS: jeg er ikke Linux fanatiker, men faktisk hovedsakelig windows bruker, men det betyr ikke at jeg er enig i alt som MS ofretar seg ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fant også ut at DELL selger PC'er uten Windows for de som ønsker det, gjelder ikke de billigste modellene.

 

På Komplett sin "La oss bygge din PC"-løsning har man også mulighet til å velge bort Windows.

 

Ser ikke ut til at PS.no sin PC-bygger kan velge bort Windows i sin PC-bygger :/

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Naa har jeg ikke lest igjennom alle svarene her med allikvel:

 

DELL har noe som heter N-series. Det vil si at ganske mange av deres modeller kan faaes i en N-series utgave som da kommer uten noen form for OS, uten drivere, uten noen McAfee etc. installert paa maskinen. Basicly saa er disken formatert, men det er alt. Resten gjoer du selv.

 

Har selv hatt dette flere ganger og det funker utmerket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At det er få som ønsker maskin uten os, er ikke et godt nok argument for at man dermed skal prakke windows på alle og enhver.

Jeg syntes ideen med enten ha flere i ett, slik at en velger når man konfiguerer kan være en god ide, eller hvordan dettte løseses praktisk er jeg ikke sikker på i farta.

 

Det jeg uansett ville fram til er at det måtte kunne være en eller annen måte å velge å få maskina levert uten noe os også, da det ikke blir rett og måtte betale lisens til microsoft for noe en aldri skal bruke.din kommentar....

Lenke til kommentar

Det er jo de som lager datamaskiner som velger hvilke produkter de ønsker å tilby markedet. Hvis man ikke ser "drømmemaskinen" sin hos noen produsenter, så kan man enten forsøke å påvirke produsentene, eller man kan jamre og sutre og komme med de vanlige klagene på Microsoft. (Eller man kan holde kjeft, men det er jo ikke et aksepterbart alternativ her.)

 

Så lenge det bare er en håndfull hissige nerder hist og her som ventilerer sine skuffelser online, så tviler jeg på at det vil skje så veldig mye.

 

Men: En "folkeaksjon" klarte å endre på Grandiosa'n, så kanskje det er håp for Jon & hans meningsfeller også?

 

edit: Forøvrig var nok Rolling Stones inne på noe med sistesporet på "Let it bleed" (1969).

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...